1.4 TSI Fabia RS, waar op letten bij aanschaf?

sitechris

Donateur
Een BMW 325i van 1j oud gaan nog wel een stukje boven het budget.

Absoluut, dan ben je snel 40k kwijt. Ik praat over een BMW tussen de 3 en 5 jaar oud met Premium Select garantie (merkdealer!). Die kun je wel voor onder of rond de 25k scoren. Het grote voordeel.....je krijgt gewoon 2 jaar garantie en kwalitatief zijn het fantastische auto's. Ook na 4 jaar geen rammeltjes, kraakjes en het interieur (ook het leer!) ziet er echt als nieuw uit. En het rijdt fantastisch. Ook in vergelijking met bv een Octavia RS rijdt het gewoon net ff strakker. En heerlijke zescilinder die in de praktijk relatief zuinig is.

Die 540i bij Leitner vind ik persoonlijk wel wat stevig aan de prijs. Maar dat vind ik sowieso vaker bij Autoleitner / Autohan en soortgenoten.
 

Noord26

Forumguru
TS wilde max 1 jaar oud gaan? En nu valt het kwartje dat TS in Belgie woont, dan komt zoiets wellicht wel binnen bereik.

Overigens wil ik je pret niet drukken Chris, maar mijn proefritje in een 540i was absoluut niet rammel-vrij.. BMW rijden wil niet zeggen dat het bestand is tegen rammeltjes en er beter nieuw uit blijft zien, helaas.
 

Philleuh

Actief lid
Ja klopt, mag max 1j oud zijn. En mag ook max 15000km op de teller hebben. Bedoeling is een nieuwe, stockwagen of relatief nieuwe wagen te kopen en er toch een 10tal jaar mee te rijden. Ik doe maar 10-15k km per jaar.

Maar ondertussen heeft dit topic niets meer te maken met de 1.4TSI of de Fabia II.
Dus deze mag gesloten en eventueel verwijderd worden.
 

BiBo

Lid
Zijn er veel problemen gekend met de 1.4tsi 180pk in de Fabia Rs?
Ik zou namelijk 1 nieuw willen aanschaffen, budget is een beetje opgekrikt door een meevaller. :D

Hoi Ik reageer normaal niet snel, maar in deze valkuil wil ik je niet laten trappen met je zuur verdiende geld.

Als ervaringdeskundige zou ik hier mijn handen vanaf houden. Heb zelf een Fabia 2 combi vrs gehad. Van Maart 2011 tot April 2012. Bij 10000km na heel lang aandringen en ook moeten 1/3 moeten betalen gemodificeerde zuigerveren gekregen. Dit heeft totaal niks geholpen en het olieverbruik werd alleen maar erger. Onze vrienden van Pon, die ook op dit forum meekijken, ontkennen in alle toonaarden dat er problemen zijn met dit type motor en de "verhaaltjes" op internet zijn larriekoek. Dealer mag en kan niks doen ivm claimen kosten, maar wil wel helpen, daar geen slecht woord over. De modificatie met een olie opvangsysteem voor de carterontluchting werkt ook niet. De auto rijdt nu rond met een compleet nieuw blok, dus geen stripmotor. Gelukkig heeft dit geholpen. Het ergste is dat als er structurele problemen zijn, deze onder het tapijt geschoven worden door PON. En vooral een olieverbruik van 1L op 2500km is normaal??
Veel succes met je keuze, maar voor dat geld is er nog een hele boel ander betrouwbaar spul te koop.
 
Wil toch ff reageren op deze post.

Rijd nu al geruime tijd de RS, en moet zeggen dat ik nog niet heel veel problemen heb gehad. (ge-luk-kig)
Dat olie gebruik ken ik daar had ik ook last van in het begin, is inmiddels niet meer het geval.

Heb een keer gehad dat de motor inhield tijdens gas geven (bij wegrijden).
Dealer heeft dit uitgelezen, 2 cilinders verwisseld van plaats om te kijken of dit hieraan lag, denk dat het een eenmalig iets is geweest heb er tot op heden geen last meer van gehad.

Verder is het een fijne wagen om in te rijden, hoop dat ik er nog veel plezier van kan hebben zonder al te hogen kosten :D

zit nu op (uit mn hoofd) ruim 17000 KM
 

BiBo

Lid
Wil toch ff reageren op deze post.

Rijd nu al geruime tijd de RS, en moet zeggen dat ik nog niet heel veel problemen heb gehad. (ge-luk-kig)
Dat olie gebruik ken ik daar had ik ook last van in het begin, is inmiddels niet meer het geval.

Heb een keer gehad dat de motor inhield tijdens gas geven (bij wegrijden).
Dealer heeft dit uitgelezen, 2 cilinders verwisseld van plaats om te kijken of dit hieraan lag, denk dat het een eenmalig iets is geweest heb er tot op heden geen last meer van gehad.

Verder is het een fijne wagen om in te rijden, hoop dat ik er nog veel plezier van kan hebben zonder al te hogen kosten :D

zit nu op (uit mn hoofd) ruim 17000 KM

Inderdaad dat is het vreemde, er zijn mensen die totaal geen problemen hebben zoals jij gelukkig. Het is inderdaad een geweldige auto, maar het worden dure grapjes na geen garantie. Uit welk bouwjaar/maand is die van jouw, gezien de km-stand halverwege 2012 of later?? Dan zitten de modificaties er standaard op en zelfs een aanpassing in de software. Motoren met problemen hebben de motorcode CAVE.
 
Hij is van 5 mei 2011.

Heb ni veel verstand van technische dingen...
Kunnen ook de zuigers zijn geweest ;)
Kan ik die motor code ergens checken en/of die modificaties bij mij ook zijn toegepast?
 

Joske

Forumguru
Hij is van 5 mei 2011.

Heb ni veel verstand van technische dingen...
Kunnen ook de zuigers zijn geweest ;)
Kan ik die motor code ergens checken en/of die modificaties bij mij ook zijn toegepast?
Normaal vind je de motorcode in je koffer (sticker in bak reservewiel, of sticker op plaats waar er een reservewiel zou gelegen hebben als je er geen hebt..)

Op de distributie-kast in motorcompartiment wordt er ook wel al eens een en ander van info geplakt. Maar check mss eerst eens de koffer, is gemakkelijker ;)
 
Gaan we doen, tnx Joske.

Enne wil het zo zijn dat het een Cave motor is, moet ik dan nog ergens mee rekening houden?
Wegens omstandigheden kan ik niet bij de meeting en tuning (28-9-2013) aanwezig zijn, had me wel opgegeven.
Maar aangezien wat ik nu allemaal lees, is dit miss niet zo`n ramp, en zou ik minder snel kans hebben op problems denk ik.

Zal vanmiddag wel ff kijken naar mn waggie.
 

BiBo

Lid
Gaan we doen, tnx Joske.

Enne wil het zo zijn dat het een Cave motor is, moet ik dan nog ergens mee rekening houden?
Wegens omstandigheden kan ik niet bij de meeting en tuning (28-9-2013) aanwezig zijn, had me wel opgegeven.
Maar aangezien wat ik nu allemaal lees, is dit miss niet zo`n ramp, en zou ik minder snel kans hebben op problems denk ik.

Zal vanmiddag wel ff kijken naar mn waggie.

Nog makkelijker is je onderhoudsboekje, daarin zit voor dezelfde sticker. Als je nu geen problemen hebt dan zul je ze ook niet krigen qua olieverbruik. De boel is goed ingelopen en dan had je het allang moeten merken. Mogelijke modificatie/terugroep wordt geregeld via de dealer of tijdens een reguliere onderhoudsbeurt. Nogmaals niet alle motoren hebben er last van, dat is namelijk het vreemde. Trouwens de olieopvang voor de carterontluchting is een compleet kunststof gedeelte. Anders navragen bij de dealer of er modificaties zijn uitgevoerd of in je onderhoudsboekje kijken of het erin geschreven is.
 
Tnx voor je reply BiBo,

Het is een idd een Cave motor.

Verder staat er niets bijzonders vermeld in het onderhoudsboekje.
Ook zijn er geen aanpassingen gedaan op het blok.

Afgelopen weekend weer 530 KM gereden zonder problems.
Wat hij nu precies verbruikt aan olie weet ik zo 1 2 3 niet.
Weet wel dat ik ong. 1000KM geleden een half litertje olie heb bij gevuld...
Vanmiddag weer ff pijlen als ik thuis ben, is de motor ook warm.

Wat is eigenlijk een normaal olie verbruik lees verschillende verbruiken op internet, enig idee?

Tnx weer!
 

BiBo

Lid
Tnx voor je reply BiBo,

Het is een idd een Cave motor.

Verder staat er niets bijzonders vermeld in het onderhoudsboekje.
Ook zijn er geen aanpassingen gedaan op het blok.

Afgelopen weekend weer 530 KM gereden zonder problems.
Wat hij nu precies verbruikt aan olie weet ik zo 1 2 3 niet.
Weet wel dat ik ong. 1000KM geleden een half litertje olie heb bij gevuld...
Vanmiddag weer ff pijlen als ik thuis ben, is de motor ook warm.

Wat is eigenlijk een normaal olie verbruik lees verschillende verbruiken op internet, enig idee?

Tnx weer!

Normaal olieverbruik is zeker bij dit type motoren/soort olie(5W30 vol synhetisch) en ingelopen zuigerveren 1L op 10000km/15000km. Inlopen van de zuigerveren duurt tussen de 7000km en 15000km, afhankelijk van inrijden/belasten. Kortom het ligt er een beetje aan hoe je ermee omgaat en hoe hij is ingereden. Belangrijk is gewoon het oliepeil regelmatig te checken(bij warme motor) en zorgen dat de auto echt vlak staat. De peilstok is niet echt goed afleesbaar+het carteropbouw is zo dat als hij scheef staat de zaak afwijkt.. Mocht je twijfelen of jouw auto voor een terugroepactie/modificatie in aanmerking komt, gewoon langs je dealer gaan en vragen. Laat je niet zomaar wegsturen indien je het niet vertrouwd. Momenteel is de spec 1L op 2000km olieverbruik bij dit type motor. Bij mensen die een hoog olieverbruik hebben wil een dikkere olie nog weleens helpen(5W40), maar dan voldoet men niet aan de specs van VAG met een VW 504 norm en kun je problemen met garantie krijgen. Ik heb zelf in het verleden Skoda's gereden met een 2.0tfsi en 1.8tfsi en bij beide was het verbruik 1L op 15000km en dat is netjes en normaal voor benzine turbomotoren.
 
Oliepijl was gewoon nog keurig net boven midden.
we gaan gewoon verder met pijlen, tnx voor de info weer Bibo!
 

AvB

Senior Member
Heb nu 30.000 km gereden met m'n RS, geen enkel probleem, behalve het olieverbruik, dat herken ik; inmiddels is - door de dealer (op advies van Pon) - een onderdeel vervangen en een software-update gedaan, waardoor het olieverbruik al beduidend lager is geworden; hoeveel het verbruik nu exact is, wordt nu opnieuw gemeten (bij 30.000 km is er "nieuwe" olie in gekomen).
 

Noord26

Forumguru
Wat is er precies vervangen en hoe kan software er voor zorgen dat je olieverbruik minder wordt?
 
Bovenaan Onderaan