1.4 TSI Fabia RS, waar op letten bij aanschaf?

Noord26

Forumguru
Benzine, iets wat vlot rijd(120pk en meer) ruimte voor 2kinderen, kofferruimte voor 1kinderwagen en tas en nog extra ruimte, navigatie, parkeersensoren, donkere achterruiten zijn de dingen die moeten.
Merk of type liefst duits of toch duitse techniek.
Dingen die mogen achteruitrijcamera, leder, xenon, ...

Budget rond 25000euro

Heb je voorkeur voor nieuw of 2e hands? Tegenwoordig komen de Kia's/Hyundai erg goed naar voren. Laatste ritje van mijzelf in een Kia Rio is zeer goed bevallen. En qua garantie zit je er ook prima.

Nieuw zoiets, ivm Duitse voorkeur?: http://www.autoweek.nl/auto/69269/opel-astra-sports-tourer-14-turbo-140pk-ss-business
 

Philleuh

Actief lid
Nieuw of jong 2dehands (max 1j oud) maakt niet uit.
De opel astra sports tourer is een mooie wagen, morgen eens gaan informeren bij opel.
 

Noord26

Forumguru
Informeer ook eens bij Seat voor de nieuwe Leon? Lees daar ook alleen maar positieve berichten over. Zeker als je een jong (demo) exemplaar uit zou zoeken krijg je meestal een full-loaded auto voor een nette prijs. Maar dat geldt voor veel demo's.

Rond informeren is altijd het beste en leg je eisen/wensen op tafel. Op die manier werden wij toen gebeld door een dealer welke via via wist dat wij iets specifieks zochten waar hij graag vanaf wilde.
 

Philleuh

Actief lid
Bedankt noord, zal zeker eens bij verschillende merkdealers gaan informeren. En ook informeren naar eventuele stockwagens.
 

ertromp

Forumguru
Tja als je wilt gaan voor pk's en je hebt een bepaald budget zul je wellicht iets verder moeten kijken dan zo'n 140 pk Opel. Die trouwens nog maar tot medio 2014 in Duitsland geproduceerd zal worden en dan ook wellicht buiten de Europese grenzen gemaakt zal worden. En ja als je kijkt naar de moedermaatschappij van Opel kom je volgens mij terecht bij .............. GM / Verenigde Staten. En uit hoeveel niet Duitse componenten zal een Duitse auto wel niet bestaan?
Ik heb een paar keer (on)genoegen gehad zo'n Opel sports tourer te mogen rijden maar ik had elke keer het gevoel dat de turbo los op de achterbank lag en nog gemonteerd moest worden. Ik vond er weinig "Sports" aan. Maar dat blijft mijn persoonlijke beleving :D
 

sitechris

Donateur
Ik zou niet voor de Astra 1.4 turbo zijn. Ondanks 140 pk is dat een langzame auto vanwege hoge gewicht van de Astra. En imo is 140 pk nog niet echt snel. Voor 25k zijn er leukere auto's te koop. Bv een gebruikte Octavia RS en wellicht komt er binnenkort een leuke BMW 325i in je budget beschikbaar inclusief 2 jaar garantie van BMW. Dat zijn geweldige auto's! Ik zie nu 2 coupé's staan voor 25k incl 2 jaar garantie, maar net ff geen touring. Nieuw is de Seat Leon nog ff geen optie, want er is nog geen station. De hatchback zal net wat te krap voor je zijn. Het is wel een hele fijne auto overigens, absolute aanrader. Ik rijd de 2.0 TDI. Echt een prima auto!
 

Noord26

Forumguru
Ja idd het aantal pk's zegt niet zoveel over hoe een auto rijdt. TS kan het beste in wat auto's gaan proefrijden. Smaken verschillen. En wat het beste bij je past krijg je pas een indruk van na een proefritje.

@ Chris: een 325i touring van max 1 jaar oud en dan 25K? Dat gaat niet lukken denk ik hoor!
 

Philleuh

Actief lid
@Ertromp: Daar heb je een punt, maar welke wagen is dan nog wel puur Duits? Geen enkele? Dan mag ik dus geen enkele wagen aanschaffen? Jammer. :D

Een BMW 325i van 1j oud gaan nog wel een stukje boven het budget.

En TOV mijn 60pk Skoda Fabia zal een Astra met 140pk wel een heel stukje sneller en vlotter zijn. Ik hoef ook geen wagen met 200pk, ik wil iets waar ik vlot mee kan met het verkeer en als het nodig is eens inhalen zonder dat ik moet terugschakelen of 50 op een 70 baan achter iemand moet blijven omdat hij niet vlot genoeg rijd.
 

Noord26

Forumguru
Ok, maar dan heb je aan een 1.2TSI ook al een aardig metgezel hoor. Dat is een zeer soepele en potente motor. Geen vergelijk met je 60pk wat je nu rijdt. Het verschil zit hem vooral in het veel eerder aanwezig zijn van koppel, waardoor je lekkerder in kan halen. Proef rijden! :)
 

ertromp

Forumguru
@Ertromp: Daar heb je een punt, maar welke wagen is dan nog wel puur Duits? Geen enkele? Dan mag ik dus geen enkele wagen aanschaffen? Jammer. :D
Dat staat niet in m'n post. Je geeft aan dat je voor 180 pk wil gaan dan zijn er wellicht nog meer fabrikaten interessant maar dat is aan jou :D
 

ertromp

Forumguru
En TOV mijn 60pk Skoda Fabia zal een Astra met 140pk wel een heel stukje sneller en vlotter zijn. Ik hoef ook geen wagen met 200pk, ik wil iets waar ik vlot mee kan met het verkeer en als het nodig is eens inhalen zonder dat ik moet terugschakelen of 50 op een 70 baan achter iemand moet blijven omdat hij niet vlot genoeg rijd.

En hier kan ik je echt uit de droom helpen uit ervaring: bij een Astra met 140pk zul je echt moeten terugschakelen wil je snel kunnen inhalen. Dan is er m.i. weer een enorm verschil met 180pk
 

Philleuh

Actief lid
Dat staat niet in m'n post. Je geeft aan dat je voor 180 pk wil gaan dan zijn er wellicht nog meer fabrikaten interessant maar dat is aan jou :D

In de beginpost gaf ik dat inderdaad aan, met de vraag over de 1.4TSI. Enkele posts verder werd me gevraagd wat mijn eisen waren, en daar kwam uit dat 120pk de minimum is.
Er zullen inderdaad wel meerdere fabrikanten interessant zijn voor me, maar mijn voorkeur gaat uit naar wagens met Duitse origine of die zijn overgenomen door een Duits fabrikant. Maar daar kan je over door blijven discussiëren.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar de VAG groep, Bmw, Mercedes of Opel. Misschien is het nu duidelijker. ;)

En hier kan ik je echt uit de droom helpen uit ervaring: bij een Astra met 140pk zul je echt moeten terugschakelen wil je snel kunnen inhalen. Dan is er m.i. weer een enorm verschil met 180pk

Ik heb vanmiddag met een Zafira Tourer gereden met hetzelfde blok en vond deze toch leuk rijden, OK vergelijken met een RS moet ik niet doen. Maar zoals ik al zei alles zal beter rijden dan mijn 60PK Fabia Combi. :D
 

Falcon

Donateur
Waarom kies je niet voor een Skoda Octavia III HB met 1.4TSI Ambition/Elegance + Chiptuning (150pk voor een 1000 euro met motorgarantie-behoud).

In mijn optiek heb je dan ruimte, een heerlijk onderstel en genoeg vermogen.
 

Noord26

Forumguru
Een tijd terug hebben wij voor de keuze gestaan voor een 2e hands SuperB of een splinternieuwe auto. Aangezien onze dealer een Seat/Skoda dealer was met een aantal modellen proef gereden. Xenon was voor ons een must en daarom had het en Seat kunnen worden. Fabia is niet leverbaar met Xenon af-fabriek?

Wat dacht je hiervan (dit is de offerte zoals wij die kregen):

- Seat Ibiza Station in FR-uitvoering (sportieve uitvoering) €18.760,- incl 4 jaar garantie
- 1.2TSI (86pk) > JD kuurtje: 140pk/230Nm: €599,-, garantie blijft behouden bij Seat dealer Köhler
- metallic lak, Pineosgrijs: €375,-
- Alcantara lederen sportstoelen: €455,-
- Bi-Xenon verlichting met AFS + LED achterlichten/DRL: €805,-
- I-tech pakket voor FR (17" LMV, parkeersensoren achter, donker getinte achterste ramen + Technic pakket)
- Technic pakket: auto dimmende binnenspiegel + inklapbare buitenspiegels + regen- lichtsensor: €595,-

Totaal: €20.990,-

Enige wat je dan nog zou missen en wat je zou willen is een navigatie. Maar gezien de extra kosten en update-perikelen rondom de ingebouwde systemen zou ik preferen voor een los dingetje. Kost 1/6e en werkt prima? Een Fabia RS heeft standaard geen eens climate-control en een navigatie als ik mij dat herinner?
 

Philleuh

Actief lid
Prijzen in Belgie zijn anders dan in NL denk ik?
Chiptuning is verboden in Belgie. (En ieder doet zijn ding daarmee maar ik blijf legaal)

Maar zal eens gaan testrijden met enkele wagens en dan kan ik mij baseren op de rijeigenschappen.
 

Noord26

Forumguru
Hmm... Ja de prijzen zijn veel lager in België ivm een stuk lagere belastingen. Dan komen heel wat andere merken/modellen binnen bereik als je 25K te besteden hebt!

:D
 

andrehj

Forumguru
Benzine, iets wat vlot rijd(120pk en meer) ruimte voor 2kinderen, kofferruimte voor 1kinderwagen en tas en nog extra ruimte, navigatie, parkeersensoren, donkere achterruiten zijn de dingen die moeten.
Merk of type liefst duits of toch duitse techniek.
Dingen die mogen achteruitrijcamera, leder, xenon, ...

Budget rond 25000euro

Voor dat budget wist ik het wel: Gewoon een tweedehands Superb 1.8 TSI (of een wat jongere Octavia 1.8 TSI of 1.4 TSI (evt getuned))
 
Bovenaan Onderaan