1,2TSI of 1.0 TSI Motor?

Monte Deppy

Forumguru
@Skoda00 Nu weet ik eigenlijk niet waarom je twijfelt tussen de 1.2 of de 1.0 tsi, wat betreft betrouwbaarheid moet het wel goed zitten. Ik heb mijn fabia van 2019 nu +/- 3 jaar en 35k gereden zonder enig probleem.

Mijn collega had destijds ook een fabia combi van 2016 of 2017 met een 1.2 tsi.
Ook zonder enig probleem gereden, en als ik hem mag geloven reed hij 300 km meer met een tank. Ik doe met een volle tank zo'n 600 km en als ik heel bewust met mijn rijgedrag omga zal het 700 km kunnen zijn. Dus in die zin zou in dit geval de 1.2 een stuk zuiniger zijn. Maar daar hoor en lees ik wisselende verhalen over.

Dit aantal kilometers red ik met woon-werkverkeer dat is 24 km in totaal. Motor wordt niet warm en als ik op bestemming ben met deze weeromstandigheden geeft hij rond de 70 graden aan.

Collega moest enigszins dezelfde afstand, maar reed meer km naast woon-werkverkeer.

Naar mijn idee reageert de 1.0 tsi wat feller op het gas, dat zal ook komen vanwege het geluid, je hebt sowieso geen last van een 3 cilinder qua geluid, maar je hoort en voelt hem een tikkeltje meer wat in zekere zin de snelheidsbeleving ten goede komt;)

Nu heb ik mijn fabia onlangs laten chippen naar stage 1, ofwel 140 pk nu ipv 95 pk.
Blijft persoonlijk, maar de motor heeft een stuk meer souplesse. Verbruik blijft hetzelfde.

Beide type motoren zijn gewoon goed, de 4 cilinder draait gewoon wat rustiger.
Er is een topic op het forum wat betreft brandstof verbruik fabia III.
Daar las ik ook verschillen mbt mijn verbruik met mijn 1.0 tsi. In ieder geval haal je 1 op 15 sowieso.

En hou je enige twijfel, ga dan gewoon eens een proefrit maken met een 1.2 en een 1.0 tsi. Dat zal je meer duidelijkheid geven over wat jijzelf prettig vind.

We kunnen natuurlijk ook een date maken en met 60 fabia's naar jou toekomen, maar ik wil wel koffie!

Vriendelijke groet,

Bram
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Monte Deppy

Forumguru
Wat ligt aan zijn rijgedrag? Dat hij veel verbruikt? Zou daar toch met oppassen, met zo'n 1.0 of 1.2 tsi kan je best wel eens doorduwen, dat hebben ze ook gewoon nodig, maar de eigenaar lijkt te insinueren dat hij er altijd stevig met door duwt.. dat zou ik zeker meenemen in mijn beslissing.


Nou Jesko, als hij de auto hele tijd duwt dan heeft het blok sowieso niets te lijden dan zou ik zeggen juist kopen!

Ik neem wel aan dat er iemand anders achter het stuur zit tijdens het duwen, anders lijkt me het ook zo'n gedoe!
Maar dat kun je wel checken aan de wangen van de stoel, mochten die nou enorm versleten zijn dan duwde hij snel waarna hij snel weer instapte...en weer uit.....en weer in en weer......and so on and so far...
 

ronald_j

Actief lid
Tja, alles hangt af van wat je gewend bent. Ik had de 1.2 63kW in mijn fabia 2. Die ging heerlijk. Heb nu de 1.0 70kW in de fabia 3. Daar kun je ook lekker mee optrekken. Ik merk wel dat de bak anders werkt. Om echt lekker vaart te maken moet je vaak even terugschakelen. Maar dan gaat gaat hij ook als een speer. Dat komt meer doordat alles onder 100km zo rond 1500 toeren gaat. Dan is de turbo net een beetje wakker.
 

EdK

Forumguru
Om echt lekker vaart te maken moet je vaak even terugschakelen.
Of je gaat naar VAG Techniek in Neunen en je neemt daar de fabrieks update
Ga je van 95PK naar 110Pk en dan heb je net even dat stukje meer power
En het is de orginele VAG software van een Polo die in je fabia word gezet.
Heb dit toendertijd vlak na koop ook laten doen en nooit spijt van gehad
 

ronald_j

Actief lid
Betekent dat dat het enige verschil tussen de 95 en de 110 pk de software is? Ik kan me vaag herinneren dat dat met de 1.2 ook zo was.
Ik kijk het eerst nog even aan. Voordeel van wat minder vermogen is dat ik niet de kans heb om me te misdragen. Maar wat minder schakelen is wel welkom.
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Wat me wel opvalt is dat bij JD de koppelkromme vooral hoger wordt. De vorm blijft ongeveer gelijk. Dat betekent toch voor 1500 toeren niet veel puf. Dus voor een beetje leuk wegrijden toch zorgen dat je wat toeren maakt. Dat betekent dus niet 50 in zijn 4 en dan gas geven. Met 80-100 in zijn vijf geen probleem.
 

Pindasaus

Forumguru
De versie met 110 pk is wel degelijk anders bij de 1.0 TSI.
SSP 539 pagina 4 zei:
The 1.0-l 3-cylinder TSI engine

The 1.0-l 3-cylinder TSI engine is another engine from the EA211 engine family. The engine mechanics are essentially the same for the two output versions for the Polo described in this book. The only difference is the sodium-filled exhaust valves and a more heat-resistant cast steel housing for the turbocharger in the 81-kW output
version.
https://www.vdveer-engineering.nl/e...p-vag-en/370-ssp-539-10-3-cylinder-tsi-engine


Bij de 1.2 TSI zijn de versies wel gelijk.
SSP 511 pagina 7 zei:
1.2 l 63/77 kW TSI engine with turbocharger

The 1.2 l TSI engine from the new EA211 petrol engine family is available in two different power versions with 63 kW or 77 kW. The two different power versions is achieved via the software.

Naast de andere versnellingsbak, waren ook de remmen verschillend tussen de twee versies van de 1.2 TSI.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan