1,2TSI of 1.0 TSI Motor?

Ik ben ook aan het kijken en ben een Fabia Combi (bouwjaar 2015) tegengekomen met een 1.2TSI motor maar betwijfel het of ik voor de 1.2TSI moet gaan of de 1.0TSI

KM Stand is: 168.106
 

Pindasaus

Forumguru
Dat zal voornamelijk van je budget afhangen. De 1.0 TSI zit in de nieuwere auto's. De Fabia 3 is in 2015 - 2017 met 1.2 TSI geleverd en van 2017 - 2021 met 1.0 TSI.
 

EdK

Forumguru
De 1,2 / 4 pitter is zeker geen slecht blok voor in de Fabia 3
En in algemeen is hij ook nog zuiniger dan de 1,0 / 3 pitter
Ik zelf had de 3 pitter omdat ik helaas te laat besloot om de Yeti in te gaan ruilen.
Want had toen liefst een 1,2 gehad
 
Ik lees online veel dingen erover, maar de ANWB zei op internet dat deze na 2014 geen problemen zou moeten hebben, dus daarom dat ik het ook even op het forum vroeg, bedankt voor je antwoord @EdK
 
Laatst bewerkt door een moderator:

octavia99

Senior Member
Mijn vorige auto was een Skoda Rapid 1.2 tsi uit 2014 (CBZA)
Deze heb ik gekocht met 8000 op klok en met 140.000 ingeruild.
In al die jaren heb ik 1x een waterpomp lekkage gehad en 2x de Klep, ontluchting nokkenasbehuizing
moeten vervangen omdat die is afgebroken. (pijpje van € 12,50)
En dan was de auto ook nog opgewaardeerd naar 130 pk.
 

octavia99

Senior Member
Nee zuinige auto.
Wel is mijn huidige 1.0 een stukje zuiniger.
En ook bijna geen olieverbruik.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De CBZB is wel de vórige generatie (EA111) 1.2 TSI, die met een ketting. Degene die @Skoda00 aanhaakt is een CJZ(C/D), dit is er een met riem van de EA211 generatie. En die zijn nog een stukje robuuster dan de EA111 (al zijn die los van de ketting ook vrij stevig). Daar komt ook die uitspraak van de ANWB vandaan, dat gaat over de EA211. De 1.0 TSI is ook een EA211.
 
Ik betwijfel het heel erg... dit is wat de eigenaar , ik weet niet of ik voor een 1.0TSI moet gaan of 1.2TSI want ik lees online allemaal verschillende dingens... dit is wat de eigenaar zei... wie kan me hierin het best adviseren...
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20240208_232403_Marktplaats.jpg
    SmartSelect_20240208_232403_Marktplaats.jpg
    189,9 KB · Weergaven: 56

hemi24

Forumguru
Wat is nu precies het probleem?
Hebben we het nu over een knoopcelbatterij van een paar euro voor de tweede sleutel, wat je doet twijfelen of je deze wagen moet kopen (of niet)..?!?
 

Herperduin

Forumguru
Zoals ik het lees zijn de 1.0 tsi en de 1.2 tsi die jij aanhaalt (dus van ná 2014) beide met riem en betrouwbaar. @EdK heeft de 1.0 tsi gehad en had liever de 1.2 tsi gehad. Gezien het feit dat ook ik tot nu toe nagenoeg nergens negatieve verhalen over de 1.0 tsi lees, lijken ze me beide een goede keuze en hoef je hier dus niet over te twijfelen. Gewoon gevoel volgen dan zou mijn advies zijn.
 

JeSko

Forumguru
Wat ligt aan zijn rijgedrag? Dat hij veel verbruikt? Zou daar toch met oppassen, met zo'n 1.0 of 1.2 tsi kan je best wel eens doorduwen, dat hebben ze ook gewoon nodig, maar de eigenaar lijkt te insinueren dat hij er altijd stevig met door duwt.. dat zou ik zeker meenemen in mijn beslissing.
 

Huibert

Forumguru
Betrouwbaarheid van de in de fab gemonteerde 1.2tsi is dik in orde, de mijne gaat komende week over de grens van 200.00 heen. Buiten standaard onderhoud is er nog niets gerepareerd en olieverbruik is ook nihil.
 

MarcoO2

Forumguru
Gezien het feit dat ook ik tot nu toe nagenoeg nergens negatieve verhalen over de 1.0 tsi lees, lijken ze me beide een goede keuze en hoef je hier dus niet over te twijfelen. Gewoon gevoel volgen dan zou mijn advies zijn.
Ik heb inmiddels 5 jaar en 160.000 km achter de rug met de 1.0TSI (icm DSG) in de Golf variant. Ik "mishandel"de auto behoorlijk, als in: ik rijd er de hele dag mee in woonwijken, start en stop vele tientallen keren per dag. En dat heeft het blokkie altijd zonder één piep en één kreun gedaan. Power en koppel is echt ruim genoeg voor gewoon dagelijks verkeer, ook met de auto vol naar Zuid-Frankrijk of Italie (over de bergen) is echt geen probleem. Alleen als je 120 rijdt en je wilt even vlot inhalen, dan zou ik wel een paar paarden extra willen hebben. Maar goed - hoe vaak doe ik dat nou nog... ;)
 

Smeeuwis

Donateur
Mijn zwager had een 1.2 met handbak in zijn vorige Octavia Combi liggen, ik heb zelf de 1.0 met DSG gehad. Persoonlijk vond ik de 1.0 lekkerder. De 1.2 vond ik wat loom aanvoelen waar de 1.0 duidelijk feller was. De 1.0 heeft ook wat meer koppel onderin. Dit was wel in een O3, en de vraag gaat hier natuurlijk over een Faab. Kwalitatief zijn beide blokken volgens mij helemaal prima, mits je de EA211 variant (met distributieriem dus) van de 1.2 te pakken hebt. Met de 1.0 heb ik geen enkel probleem gehad in 5 jaar en 125k kilometers
 

Berrychello

Forumguru
Toen ik voor het eerst met de 1.0 reed vond ik die driecilinder trilling wat storend. Maar storend is dat niet. Moet zeggen dat ik de 1.2 wel een fijn blok vind, ik vind m juist vrij fel (Ibiza, 2014). Maar verder eigenlijk geen echte voorkeur.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb een paar weken geleden de 1.0 gereden in een Ibiza, in combinatie met een vijfbak. Moest hem wel veel op toeren rijden, wat hij prima deed overigens. Een beetje opschieten was gauw 5 á 6.000 toeren.
 

Rallye

Forumguru
Dat kan, hoewel het wel een vrij luxe versie was. Zou een 95pk geweest kunnen zijn in plaats van 110.
 

EdK

Forumguru
Handbak 5 versnelling was algemeen 95PK
DSG dan algemeen 110PK
Bij VAG Techniek geweest in algemeen allen 140Pk
 
Bovenaan Onderaan