1.2 TSI motor draait niet echt lekker

EdK

Forumguru
vergelijkbare auto's op gaspedaal staan daar voor 11.000 euro en ik kreeg er amper 7.000 euro voor terug. Nu weet ik dan hun er winst op moeten maken, maar dan vind ik 4.000 euro verschil wel heel erg groot.
Tssja maar waar je koopt hoef je toch niet in te verkopen.....:pieker::nono:
 

s-line

Forumguru
Probeer hem lekker eerst zelf te verkopen. Dan pak je altijd het meest. En krijg je meestal ook nog weer korting als je wat nieuws aanschaft en niets inruilt.
 

golfgti2009

Senior Member
Besloten om de auto gewoon te houden, ik heb proef gereden in diverse Octavia's. De 1.4 TSI rijdt lekkerder dan de 1.2 TSI, veel meer power. Echter zat deze 1.4 niet strak in de lak, qua uitrusting had deze een stuk minder opties als de mijne en een jaar ouder. De 1.2 TSI waar ik mee proef gereden heb was qua motorbeleving niet veel beter als de mijne, echter was deze qua rijgedrag een stuk minder.

Dus dan verder met deze Octavia, en ik ben dit weekend direct gestart. Ik heb de auto voorzien van Bilstein B6 dempers met Eibach veren, tevens gelijk de veerpootlagers + mount-strut vervangen.

Foto Octavia voor het verlagen:

EsjYxz0.jpg


Foto Octavia na het verlagen plus mijn oude Golf GTI velgen:

UBMvako.jpg


Volgende stap is het chiptunen van de auto, eerst laat ik een diagnose van de auto doen. Degene die de auto gaat chippen weet dat de motor af en toe zijn nukken heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Die GTI velgen staan niet eens zo gek! Alleen lijken de banden ietwat ielig; zijn die niet te laag/lager dan zou moeten?

Anders is het denk ik optisch dat het zo lijkt tov de originele wielen (die zijn misschien ook 1 of 2 inches kleiner qua formaat?)
 

prosier

Forumguru
Mijn 1.4tsi chpa staat op ogv 190pk en 340nm :rockon:

En dat doet genoeg. Wel natuurlijk ook dsg tuning doen meteen...
 

golfgti2009

Senior Member
Die GTI velgen staan niet eens zo gek! Alleen lijken de banden ietwat ielig; zijn die niet te laag/lager dan zou moeten?

Anders is het denk ik optisch dat het zo lijkt tov de originele wielen (die zijn misschien ook 1 of 2 inches kleiner qua formaat?)
De Skoda velgen zijn 16 inch met 205/55/16, de Denver GTI velgen zijn 17 inch met bandenmaat 225/45/17. Dus de juiste maat band voor 17 inch velgen.
 

golfgti2009

Senior Member
5 maanden verder met de Octavia en eigenlijk weinig tot geen klachten meer. Het kraken is weg sinds de verlaging, waarschijnlijk is dit omdat ik de toplagers vervangen heb.

De motor draait nu gewoon goed, ik ben Shell V power gaan tanken en sindsdien is het weg. Ik heb de proef op de som genomen en weer 2x Fuel Save getankt en toen begon deze weer te schokken. Dus mijn conclusie is dat deze motor beter reageert op RON98.

Al met al blijf ik zeggen dat de Octavia 2 beter in elkaar steekt als de Octavia 3. En dan liever de Octavia 2 met de 1.8T uit mijn Octavia 1.
 

golfgti2009

Senior Member
Dat klinkt goed. Nog geen tuning gedaan?
Nee nog niet aan toe gekomen eigenlijk.

De motor is ook zeer lui, ik denk dat de vorige eigenaar deze niet goed ingereden heeft. Ik heb al moeite om een Citigo voorbij te komen.

Wij hebben tijdelijk op het werk de Polo 1.0 TSI gehad, deze zijn veel feller als mijn 1.2 TSI. Ook de Up’jes die wij hebben zijn feller en die komen praktisch nooit boven de 30 km/u.
 

widojo

Actief lid
Rijd zelf nu 5 jaar in O3 1.2TSI met 105PK. Ok, het is geen strepentrekker maar om nu te zeggen dat ik moeite heb om een Citigo voorbij te komen.
Daarnaast pakt deze motor al vanaf 1.500 toeren prima op, zonder schokken of zo en gewoon met Euro 95. Niks geen V-Power.
Zou de conclusie niet kunnen/moeten zijn dat een gebrek aan vermogen, soepel rijden alleen mogelijk met V-Power, wijst op een verkeerde afstelling of een defect?
Zoals bijvoorbeeld, en daar is ie weer, defecte nokkenas versteller? Want uit uit jouw verhaal blijkt alleen dat hierover niets bekend is en dat deze waarschijnlijk niet is vervangen.

Daarnaast lijkt het verhaal wel wat op: https://www.skodaforum.nl/forum/i/trillen-motor-na-vervangen-nokkenasversteller.36667/
Ook hier een monteur die is meegereden en niets bijzonders vernam.
 

Okki

Donateur
Geen idee of mijn 1.2 uit 2016 een andere motor heeft dan de Octavia....maar mijn motortje doet het geweldig. Ook met 4 man in de bergen geen problemen.....kan daar flink in tempo rijden....
 

prosier

Forumguru
Rijd zelf nu 5 jaar in O3 1.2TSI met 105PK. Ok, het is geen strepentrekker maar om nu te zeggen dat ik moeite heb om een Citigo voorbij te komen.
Daarnaast pakt deze motor al vanaf 1.500 toeren prima op, zonder schokken of zo en gewoon met Euro 95. Niks geen V-Power.
Zou de conclusie niet kunnen/moeten zijn dat een gebrek aan vermogen, soepel rijden alleen mogelijk met V-Power, wijst op een verkeerde afstelling of een defect?
Zoals bijvoorbeeld, en daar is ie weer, defecte nokkenas versteller? Want uit uit jouw verhaal blijkt alleen dat hierover niets bekend is en dat deze waarschijnlijk niet is vervangen.

Daarnaast lijkt het verhaal wel wat op: https://www.skodaforum.nl/forum/i/trillen-motor-na-vervangen-nokkenasversteller.36667/
Ook hier een monteur die is meegereden en niets bijzonders vernam.

De eerste de beste monteur die meerijdt en vervolgens toegeeft dat zoiets aan de hand is (gevoel van te weinig vermogen en het ligt aan een technisch mankement) staat de volgende maand op straat natuurlijk...
 

golfgti2009

Senior Member
Rijd zelf nu 5 jaar in O3 1.2TSI met 105PK. Ok, het is geen strepentrekker maar om nu te zeggen dat ik moeite heb om een Citigo voorbij te komen.
Daarnaast pakt deze motor al vanaf 1.500 toeren prima op, zonder schokken of zo en gewoon met Euro 95. Niks geen V-Power.
Zou de conclusie niet kunnen/moeten zijn dat een gebrek aan vermogen, soepel rijden alleen mogelijk met V-Power, wijst op een verkeerde afstelling of een defect?
Zoals bijvoorbeeld, en daar is ie weer, defecte nokkenas versteller? Want uit uit jouw verhaal blijkt alleen dat hierover niets bekend is en dat deze waarschijnlijk niet is vervangen.

Daarnaast lijkt het verhaal wel wat op: https://www.skodaforum.nl/forum/i/trillen-motor-na-vervangen-nokkenasversteller.36667/
Ook hier een monteur die is meegereden en niets bijzonders vernam.
Een defect aan de motor zoals een nokkenasversteller ga je niet oplossen met V-Power, daar geloof ik niet in. Voor de rest draait de motor goed.

Een afstellingsprobleem, mits mogelijk, daar kan ik wel in geloven.
 

Joh@n

Forumguru
Nee nog niet aan toe gekomen eigenlijk.

De motor is ook zeer lui, ik denk dat de vorige eigenaar deze niet goed ingereden heeft. Ik heb al moeite om een Citigo voorbij te komen.

Wij hebben tijdelijk op het werk de Polo 1.0 TSI gehad, deze zijn veel feller als mijn 1.2 TSI. Ook de Up’jes die wij hebben zijn feller en die komen praktisch nooit boven de 30 km/u.
De 1.2 TSi leunt veel meer op de turbo en heeft van zichzelf echt weinig kracht onderin. Ik heb een Golf VI gehad met de 1.2TSi motor en regelmatig een 1.0 als leenauto in een Golf VII maar die laatste was echt veel prettiger te rijden. De 1.2 is onderin erg dood, terwijl hij toch regelmatig even in Duitsland kwam met bijbehorende snelheden. De 1.0 is wel echt een flinke verbetering.
 

golfgti2009

Senior Member
De 1.2 TSi leunt veel meer op de turbo en heeft van zichzelf echt weinig kracht onderin. Ik heb een Golf VI gehad met de 1.2TSi motor en regelmatig een 1.0 als leenauto in een Golf VII maar die laatste was echt veel prettiger te rijden. De 1.2 is onderin erg dood, terwijl hij toch regelmatig even in Duitsland kwam met bijbehorende snelheden. De 1.0 is wel echt een flinke verbetering.
Fijn om te horen dat iemand mijn ervaring onderbouwt met de 1.2 tov 1.0 TSI.

Mijn motor draait voor de rest prima maar ik denk dit gewoon het ontwerp van de motor is.

Ik ben wel benieuwd naar het verschil tussen de 8 en de 16v 1.2 TSI. Je zou zeggen dat de 8V wat sterker onderin is. Maar volgens mij had de Golf VI ook de 8V variant.
 
Bovenaan Onderaan