1.2 TSI motor draait niet echt lekker

golfgti2009

Senior Member
Ik had dit probleem al in mijn topic over de aanschaf van een 1.2 TSI motor gezet maar besloten om een nieuw topic aan te maken en te kijken of meer mensen met dit euvel rijden.

Het volgende probleem heb ik ondervonden, tijdens de proefrit merkte ik dat dat de auto bij lage toerentallen niet zonder te schokken/trillingen kan versnellen. Als je bij een kilometer of 70 in zijn 6 rijdt en naar 100 km/u wilt versnellen dan moet dit zonder schokken/trillingen te doen zijn. Tevens vind ik de auto niet soepel rijden, aan de ene kant een nerveus karakter met optrekken en aan de andere kant niet direct reageren op het gaspedaal zodra de auto rolt. Dit zijn 2 uitersten die je eigenlijk niet beide bij een motor verwacht.

Helaas heeft de auto geen afleverbeurt gekregen omdat er geen bruggen beschikbaar waren wegens een verbouwing. Dit was ook zo afgesproken, echter ben ik pas op 4 februari aan de beurt voor mijn afleverbeurt. En dat was niet afgesproken, in eerste instantie geaccepteerd maar ik begin me nu wel te irriteren.

Is dit een bekend iets bij de 1.2 TSI? Of ben ik verwend geweest met mijn 1.4 TSI.
 

brepus13

Forumguru
ik kan me niet voorstellen dat een " afleverbeurt" ( over het algemeen een oliewissel als je geluk hebt ) iets gaat doen aan genoemde verschijnselen. ik zou dan persoonlijk de auto naar een VAG specialist brengen voor beoordeling.
 

golfgti2009

Senior Member
ik kan me niet voorstellen dat een " afleverbeurt" ( over het algemeen een oliewissel als je geluk hebt ) iets gaat doen aan genoemde verschijnselen. ik zou dan persoonlijk de auto naar een VAG specialist brengen voor beoordeling.
Dat klopt wat je zegt, maar daar zou bij de afleveringsbeurt naar gekeken worden dat was zo afgesproken. En ik heb 6 maanden DasWelt garantie, dus ik mag aannemen dat dit opgelost gaat worden.
 

haggard

Senior Member
Dit komt me bekend voor... ik heb de zelfde problemen gehad en in mindere mate nu nog steeds.

Tijdens bezoek bij TVS Engineering om de motor te chippen werd reeds geconstateerd dat er bij mijn motor op 2 cilinders veel misfires plaatsvinden, maar was dat geen probleem voor de tuning.
Ook na tuning nog langere tijd ermee gereden en werd het schokken naar mijn gevoel steeds erger (vooral tijdens vakantie bergop rijden).
Uiteindelijk is tijdens het rijden op de autobahn "iets" stukgegaan waardoor schokken tijdens accelereren extreem erg was geworden... Gelukkig konden we nog wel gewoon doorrijden.
Auto bij Skoda Garage laten uitlezen en bleek 1 van de 4 bobines defect. Deze is vervangen en was het extreem schokkerig accelereren weer verdwenen, maar toch nog wel wat schokkerigheid zoals voorheen aanwezig.
Voor de zekerheid heb ik de andere bobines ook vervangen (kosten ca. € 40,- per stuk) en daarna was het schokken onderin (tot ca. 3000 toeren) veel minder geworden.
Nu zitten er dus 3 Borg-Warner en 1 VAG bobine in en ik vermoed dat de VAG bobine nog het hele lichte schokken veroorzaakt.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een serie bobines was die niet helemaal lekker waren en er geadviseerd werd om dan alle 4 bobines tegelijk te vervangen...
 

Rosinfield

† In Memoriam
bekend probleem bij die oudere 1.2's. Heb het bij mijn Yeti toen ook gehad. Als ik het goed heb komt het doordat één van de bougiekabels door de hitte kapot gaat en uiteindelijk ook de bobine. De Wegenwacht man zei toen ook dat het een vaak voorkomend probleem was. Zie het hier sedertdien ook regelmatig voorbij komen.
 

haggard

Senior Member
In mijn geval gaat het om de nieuwere motor EA211 vanaf bj 2013. Deze heeft een riem ipv een ketting...
 

golfgti2009

Senior Member
Morgen neemt mijn collega de VAG-com kabel mee, dus morgen de auto maar eens uitlezen en misschien een logje maken.
 

deusjevo

Forumguru
Bij 70 in z’n 6e versnelling naar 100 willen accelereren?
Kan mij niet herinneren dat ik dat deed bij mijn 1.2 TSI’tje.
 

golfgti2009

Senior Member
Bij 70 in z’n 6e versnelling naar 100 willen accelereren?
Kan mij niet herinneren dat ik dat deed bij mijn 1.2 TSI’tje.
Ik snap niet precies wat je bedoelt, schakelde jij dan terug naar zijn 4 of 5? Ik heb het niet over een sprintje trekken van 70 naar 100 km/u maar gewoon normaal versnellen. En naar mijn inzien moet dat versnellen gewoon normaal verlopen, nu gaat er een trilling door de auto heen. Het is natuurlijk wat anders als je van 40 km/u in zijn 6e versnelling wilt gaan versnellen, maar dat is een heel ander gevoel als wat ik nu ervaar.

Hoe gaat het dit bij andere eigenaars van een 1.2 TSI? Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar met een Yeti 1.2 TSI proef gereden en die was vergelijkbaar met mijn 1.4 TSI. En een Yeti is zwaarder + dat deze minder aerodynamisch gevormd is.
 

CDK

Forumguru
70 in z’n 6 dat vind hij niet lekker, dan draai je te weinig toeren om te belasten / versnellen.
 

deusjevo

Forumguru
Ik snap niet precies wat je bedoelt, schakelde jij dan terug naar zijn 4 of 5? Ik heb het niet over een sprintje trekken van 70 naar 100 km/u maar gewoon normaal versnellen. En naar mijn inzien moet dat versnellen gewoon normaal verlopen, nu gaat er een trilling door de auto heen. Het is natuurlijk wat anders als je van 40 km/u in zijn 6e versnelling wilt gaan versnellen, maar dat is een heel ander gevoel als wat ik nu ervaar.

Hoe gaat het dit bij andere eigenaars van een 1.2 TSI? Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar met een Yeti 1.2 TSI proef gereden en die was vergelijkbaar met mijn 1.4 TSI. En een Yeti is zwaarder + dat deze minder aerodynamisch gevormd is.

Ja, ik ging mij niet 20 seconden (gegokt) zitten irriteren maar schakelde dus terug naar 5 waarschijnlijk.
Heb de 1.2 TSI niet meer trouwens dus kan het niet meer checken.
 

golfgti2009

Senior Member
Ja, ik ging mij niet 20 seconden (gegokt) zitten irriteren maar schakelde dus terug naar 5 waarschijnlijk.
Heb de 1.2 TSI niet meer trouwens dus kan het niet meer checken.
Waarschijnlijk schakel ik zelfs terug naar 3 of 4 maar dat is een ander verhaal.

Het gaat mij om de driveability van de motor en volgens mij moet dat veel beter kunnen.
 

golfgti2009

Senior Member
Ik heb de auto met VAG-com uitgelezen en idd hetzelfde probleem als Haggard:

Address 01: Engine (J623-CJZA) Labels:. 04E-907-309-V1.clb
Part No SW: 04E 906 016 H HW: 04E 907 309 A
Component: 1.2l R4 TSI H08 5540
Revision: WAH08---
Coding: 01190032232401080000
Shop #: WSC 73430 031 00125
ASAM Dataset: EV_ECM12TFS01104E906016H 001006
ROD: EV_ECM12TFS01104E906016H.rod
VCID: 2757E8925E66267DD4-8072

2 Faults Found:
10203 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 00 [096] - -
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

10591 - Cylinder 1
P0301 00 [096] - Misfire Detected
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Readiness: 0000 0000

Ik heb de verkoper gebeld en gevraagd of ik eerder als 4 februari terecht kan om dit op te lossen. Er zitten meerdere storingen in de auto.

2 Faults Found:
204546 - Remote key 2 (Deze is bekend, de batterij van de zender is leeg, was zelfs op de verkoopfoto's te zien!!)
B147A 18 [009] - Current Too Low
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 4
Fault Frequency: 2
Reset counter: 98
Mileage: 1048574 km
Date: 2000.00.00
Time: 00:00:00

934149 - Rain/light recognition sensor
B1366 76 [008] - Wrong mounting position
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 158
Mileage: 128129 km
Date: 2018.12.03
Time: 15:12:31

Wie weet meer van bovenstaande storing? Van de Rain/Light recognition sensor?
 

ertromp

Forumguru
Betreffende het slechter lopen:heb je ook meer last van geratel bij start? Er is voor een serie O3's met 1.2 TSI een terugroepactie geweest voor de nokkenasversteller

Betreffende de regen/licht sensor: je voorruit is niet vervangen? Reageert je sensor normaal nu? Gezien de fault frequency nog nieteentje om je druk over te maken. Geen steenslag of zo op het vlak van de regensensor?
 

golfgti2009

Senior Member
Kunnen die misfires wellicht komen door gecorrodeerde bougiekabels?
Was ook een onhebbelijkheidje bij mijn ex 1.2 TSI.
Dat zou kunnen, maar ik ga nergens aanzitten zolang ik garantie heb. Hij bleef vragen stellen hoe ik de auto uitgelezen had, dus voor de rest blijf ik overal met mijn handjes af.
 
Bovenaan Onderaan