1.2 TDI verbruikt toch ietsie meer... (45%!)

hemi24

Forumguru
Waardes die ik hier zie, zijn maar een half litertje beter dan mijn 5 jaar oude 1.9 tdi.
Zijn dit snelheden op de teller of op een gps?

een "half litertje" is o.a. het verschil tussen 1 op 36 en 1 op 30...

grootste winst heb je zelf in de hand (of nog beter onder de rechtervoet).
Keuze van wegen is ook van groot belang (als je baas er de tijd voor geeft...).

tankgegevens bijhouden is een leuke bezigheid...
 

jbbrans

Nieuw lid
Ik heb het niet over mijn beste waardes, maar over de waardes die ik zo ongeveer haal als ik langere stukken de snelheden rijd, die hier opgegeven waren. Als ik op een vlakke weg, zonder harde wind, bij 100, mijn cruise control inschakel dan geeft mijn boordcomputer zo rond de 5,0 liter / 100 km aan. De ene keer een/twee tiende meer, de andere keer minder. Elke 10 kilometer harder geeft een halve liter meer verbruik aan.
De enige waarde die afwijkt van mijn halve litertje is de 50km/u in de stad.

Wat betreft het het verhaal of het wel helemaal de juiste hoeveelheden waren: Ik werk niet bij het nederlands meet instituut en kan dus geen metingen ijken en ga persoonlijk toch wel uit van de aangegeven waardes van de boordcomputer.
Als je alles echt zo precies wilt weten, dan moet je elke keer als je gaat tanken je auto waterpas zetten, met elke keer dezelfde verdeling van belading en elke keer tot het randje voltanken. Dan weet je het echt precies. En gebruik dan ook niet je kilometer teller (dagteller) voor de afstand, want die heeft ook een afwijking.
 

bobby45

Actief lid
tanken en bij houden dan zal je veel beter wardes krijgen dan de board pc

afwijking van 10% is de km teller 10% brandstof meting.
 

hemi24

Forumguru
:ot: @jbbrans: heb geen hoge pet op van het NMI (i.c.m. Firezone): heb hun eens gevraagd hoe het mogelijk was dat ik bij een door hun geeikte pomp struktureel 5 liter meer in de tank ging dan bij de andere pompen in de omgeving...

Had tot dat moment alle tankbeurten bijgehouden over 170.000 km en nooit meer dan 50 liter in de tank van de auto gekregen, terwijl er bij een bepaalde pomp ineens 6 keer op rij tussen de 52 en 54 liter in de tank "paste" terwijl deze volgens fabrikant toch echt maar 50 liter zou mogen zijn!?!

Dan kun je als pomphouder ook 4 cent per liter onder de prijs van de collega's in de buurt gaan zitten..!
Toen er vervolgens ook nog eens opvallend veel problemen bij andere buurtbewoners waren over (te veel) vocht in de brandstofsysteem en er zelf nog iemand z'n motor in de soep liet lopen, waarbij na monstername van de brandstof een (te hoog) gehalte aan teer werd aangetroffen, heb ik de pomp maar links laten liggen...

Dan maar iets verder rijden!
 

Gerke

Forumguru
:ot: terwijl er bij een bepaalde pomp ineens 6 keer op rij tussen de 52 en 54 liter in de tank "paste" terwijl deze volgens fabrikant toch echt maar 50 liter zou mogen zijn!?!

Dan kun je als pomphouder ook 4 cent per liter onder de prijs van de collega's in de buurt gaan zitten..!

In Hoogeveen zit zo'n tankstation bij de meubelboulevard, wanneer je daar tankt en gaat rekenen dan rij je ineens 2 km minder op een liter. Heb daar al eens een klacht over ingediend en richting de ANWB gestuurd, helpt helaas niets.

NMI kun je niets verwijten, dat is een momentopname, zijn ze geweest dan passen ze de boel weer aan en duurt het 1 of 2 jaar voordat ze weer langskomen.
 

tlpeter

Actief lid
En volgens mij is het brandstof tankje van de 1,9TDI iets groter !!!!!!!!!!:blush::smirk:

Lijkt me sterk dat men verschillende tanks gebruikt.
Waarom zou je een kleinere tank monteren ?
Het enige wat ik me kan bedenken is iets van gewichts besparing maar dan wel wat vaker tanken.
Ik zou het juist fijn vinden om dan nog eens 200 km verder te kunnen komen.
 

Gerke

Forumguru
Skoda gebruikt per model een standaard tank, bij de Fabia II is dat een van 45 liter, dus 10 liter minder dan de Octavia ;)
 
Bovenaan Onderaan