1,0tsi verbruikt koelvloeistof

1983jeroen

Forumguru
Die gast was ook wel heel lomp met bijvullen destijds.
Was geen Skoda dealer, maar zal bij andere merken vast hetzelfde moeten zijn.

Voorlopig heb ik nog genoeg dus
 

Tees

Donateur
Ik heb ook deze aanduiding op m'n KVS reservoir en vind dit enorm onduidelijk! Volgens mij moet ie in het gearceerde gebied staan. En zo te zien staat ie er bij jou boven?
Kan me voorstellen dat meer erin dan boven de max ervoor kan zorgen dat er KVS verdampt of uitgedrukt wordt door overdruk. Ik zou t nog eventjes in de gaten houden als ik jou was
 

1983jeroen

Forumguru
Hij heeft bij mij een hele tijd tot op die dikke rand van de 2 helften gestaan zelfs. Denk ook dat er nu dan misschien toch wat uit gedrukt is omdat het gewoon teveel was
 
Gisteren heb ik de waterpomp vervangen, Lekkage kwam van daar (achteraf goed te zien). Ik gok er op dat het nu goed blijft.
Wat me wel verbaasde is dat er eigenlijk geen spanning zit op het riempje dat de waterpomp aandrijft. Ik had verwacht dat daar zo een elastische riem zou opzitten.
 

serum

Senior Member
Nee, dat hoort gewoon zo. Als een dergelijke riem wordt gebruikt voor timing komt er doorgaans iets van een spanrol bij kijken (er zijn allerhande tandprofielen, de ene is stiller dan de andere, de andere weer nauwkeuriger in positionering). Die riemen zijn meestal met glasvezel versterkt. Flexibel zijn ze niet in de lengte. Het productieproces is wel zo nauwkeurig dat je haarfijn kan bepalen wat de afstand tussen twee pulleys moet zijn voor een optimale spanning. Soms kom je er in de montage/toepassing mee weg om geen spanrol of verstelling nodig te zijn. Als er sleufgaten inzitten kan je de voorspanning regelen.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb het 2 maal gehad. Even met de telefoon en camera aan een filmpje maken van de onderkant ervan en als die daar lekt zou je wel sporen moeten zien. Vanaf onder is het overigens makkelijker maar als je het even zelf wil checken is dat een tip, of eventueel met een spiegeltje? Het is vrij krap. Ik las ook gister dat iemand een kleine lekkage bij de turbo heeft op een aansluiting, of eventueel de radiator? Ik heb vorige jaar zomer mijn lekke thermostaathuis en waterpomp laten vervangen, ik durf er niet meer naar te kijken, heb 1 maal wat erbij gedaan nadien maar dat kon door nog wat lucht zijn. Daarna nog wel even bij het verversen van de olie nog gekeken en toen vond ik hem laag staan, bij de garage nog met druk laten nakijken maar niks aan de hand volgens hun, ik heb daarna (nu 5 maanden) niet meer de motorkap open gedaan. Plan is ook de Octavia tussen nu en 5-6 maanden weg te doen dus vind het wel mooi zo.
 

1983jeroen

Forumguru
Omdat het peil nu toch wel wat sneller lijkt te zakken heb ik toch maar een afspraak bij de garage gemaakt (geen Skoda dealer)
Later deze week weet ik hopelijk meer.
 

1983jeroen

Forumguru
Net gebeld door de garage. Lekkage is tussen thermostaathuis en waterpomp. Duur geintje, maar het moet toch opgelost worden
 

serum

Senior Member
Zo duur is dat onderdeel toch niet? Wat is het probleem precies? Kromgetrokken kunststof of scheurtjes? In het eerste geval is het nog wel op te lossen met een hittebestendige vloeibare pakking?
 

serum

Senior Member
Bij de 2.0 tsi is hij anders, kan je niet vergelijken. Het is bij de 1.0 tsi een groot contactoppervlakte met aluminium/kunststof. Kan mij niet voorstellen dat het niet gerepareerd kan worden als het niet gescheurd is en het kromgetrokken kunststof betreft. Let er bij het vervangen van de waterpomp op dat je een exemplaar krijgt met een stalen rad ipv kunststof. (weet niet of dat te krijgen is voor de 1.0 tsi). Misschien is de keerring gewoond defect natuurlijk, daar kan hij ook prima lekken. Dan zou ik hem ook vervangen. Maar dan hoeft het kunststof deel niet vervangen te worden.

Wat ik er zo van zie is dat bij de 2.0 tsi het inlaattraject eraf moet. Bij de 1.0 zit hij gewoon rechtsbovenop, onder het luchtfilter dacht ik.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Of het te repareren is weer ik niet. Garage zegt dat waterpomp vervangen moet worden. Heb maar gezegd dat het akkoord is. Kan het toch niet controleren
 
Bovenaan Onderaan