1,0tsi verbruikt koelvloeistof

1983jeroen

Forumguru
Mijn auto gaf vanochtend ook plotseling de waarschuwing "controleer koelvloeistof"
Niveau was al ver onder minimum.
Net even bij laten vullen bij een universele garage in de buurt.

Die zei wel dat er onderzoek nodig zal zijn, want er hoort niets verloren te gaan.

Auto heeft 2 maanden geleden nog onderhoud gehad bij Skoda dealer.

Km stand 103.000
 
Ik heb intussen al wat verder kunnen kijken, ik zie geen lekkage aan de waterpomp. Wel leek er koelwater te staan op de achterste steun in het midden van het subframe. Op de leidingen daar in de buurt zag ik geen druppels hangen, dus ben er ook nog niet goed aan uit van waar het komt.
 
Ik moet het eens van onderuit bekijken, Mss zie ik dan meer. Ik had nu van bovenaf zitten voelen maar was onbegonnen werk omdat de motor net gereden had. In de buurt van de turbo was het gloeiend heet :cool: Is de turbo watergekoeld?
 

1983jeroen

Forumguru
Toen ik gisteren de dop op het expansievat losdraaide lekte er wat vloeistof uit de naad van het vat leek het. Rondom schoongemaakt en net na de rit naar m'n werk meteen de motorkap open. Toen zag ik weer roze druppels naast het vat zitten.
Hopelijk is het bij mij dus alleen een lekkend vat...
 

1983jeroen

Forumguru
Inmiddels paar 1000km verder waarvan ook heel wat met caravan er achter. Nog steeds hetzelfde peil als na het bijvullen terwijl er verder niets aan de auto is gedaan.
Blijft vreemd, maar ik ben tevreden
 
Ik heb intussentijd de auto nog niet van onderuit kunnen bekijken. Ze hebben de auto almaar nodig blijkbaar.
 
Heeft er hier iemand een idee wanneer de distributieriem bij deze motoren moet vervangen worden? Of heeft deze een ketting. Idem voor de multiriem? Ik kan hier eigenlijk nergens een interval voor terugvinden.
 

gjhu

Senior Member
Dat is de distributieriem idd. Multi riem weet ik zo niet. Heb mijn riem laten vervangen bij aanschaf van de auto. Vind 240000 idd ook erg lang vandaar dat ik dat bij aanschaf kon onderhandelen.
 

1983jeroen

Forumguru
Bij mij is na een paar maanden en zo'n 7.000km het peil in het expansievat een kleine cm gedaald. Zou het zinvol zijn om bij dit verbruik zon stopmiddel erbij te gooien?
 

ertromp

Forumguru
Ik zou eerst eens goed met de zaklantaarn in de motorruimte alles langslopen.
Die stopmiddelen vindt ik persoonlijk niks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Het gekke is dat hij de eerste maanden na het bijvullen niet leek te zakken. Ook niet na zware ritten met de caravan.
Nu had de garage hem ook wel erg vol gedaan volgens mij. Hoort hij tussen die grijze streepjes te staan? Daar zat hij namelijk ver boven.
 
Bovenaan Onderaan