1,0tsi verbruikt koelvloeistof

Zoals de topictitel reeds laat vermoeden. De Octavia 1,0tsi van een familielid verbruikt koelwater. Ik gok ongeveer één liter op een jaar. Wagen heeft bijna 90,000km. Ik zie nergens sporen van lekkage. Is het aannemelijk dat dit koelwater in de motor verdwijnt (koppakking)? Of zijn er andere dingen die eerder voor de hand liggen?
 

Fmoon

Forumguru
Thermostaathuis, check daar de onderkant eens van. Wellicht zie je daar sporen. Is samen met de waterpomp een onderdeel die je beide vervangt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij een zo laag 'verbruik' aan kvs, denk ik aan niet goed sluiten van het expansievaatje.
Dan kan er bij elke warmtecyclus wat 'verdwijnen'.
 
Aan het expansievaatje heb ik niet veel miszien, normaal zie je dan residu hangen en dat is er niet.
Ik check het thermostaathuis als ik de wagen hier nog eens heb. Waar zit dat bij deze motor? Aangezien dit samen met de waterpomp één geheel vormt vermoed ik ergens onderaan de motor? Moet dan wel zeggen dat ik niets miszien heb toen ik de onderkant bekeken heb. Wordt deze waterpomp aangedreven door de distributieriem bij dit model?
Wat is trouwens het vervangingsinterval van distributieriem en multiriem bij deze motor?
 

Fmoon

Forumguru
Ik weet niet zeker of het hetzelfde is als bij mijn 2.0TSI maar daar zit die aan de voorkant (onder de inlaat) en word die door een apart riempje aangedreven. Ik heb in 9 jaar tijd 2x een kapotte gehad. Minimaal verlies. Je ziet het beste als je van onder kijkt of de schroeven aanslag hebben. Het lukt ook aardig om met je telefoon of spiegel eronder te komen.

Ze hebben bij mij ook afgeperst en verloor die niet, ik had begrepen dat die lekt tijdens het afkoelen van de motor,kunstof rommel.
 
Wat ik wel gezien had: op de versnellingsbak lag een vettige vloeistof. Ik dacht eigenlijk dat dit iets was dat uit de versnellingsbak kwam maar zou goed koelvloeistof kunnen zijn.
 

Fmoon

Forumguru
Dat zou goed kunnen, ruikt het een beetje zoetig onder de motorkap? Ik rook het namelijk.
 

Thijs4motion

Forumguru
1 liter op een jaar, waar maken we ons druk over.

om het wat duidelijker te maken, ipv een jaar
hoeveel kilometer wordt er met de auto per jaar gereden
 

Tees

Donateur
Eigenlijk maakt het aantal kilometers niet zo gek veel uit toch (los van dat ik ook wel benieuwd ben hoor ;))? KVS hoort nagenoeg géén verlies bij op te treden. Als dat wel zo is, dan is er iets mis op en een liter is niet niks. Tis niet zoals bij olie, waar een klein verlies normaal is.
 

hemi24

Forumguru
Radiateur beschadigd wellicht, of slang lek door bijvoorbeeld een beet van een marter?
Of gewoon een koelwaterpomp die aan het overlijden is?
 
Wagen heeft +/- 90,000km en is van begin 2018. Laat ons zeggen dat de wagen net geen 20,000km per jaar rijd. Koelvloeistof zou je nooit moeten bijvullen normaal gezien dus er is ofwel een uitwendig lek, ofwel gaat het de motor in op één of andere manier.
Radiator is niet beschadigd, darmen zijn ook allemaal ok. Voorlopig volg ik het idee dat het mogelijks door de waterpomp (of zijn dichting komt). Ik herinner mij dat het bovenop de versnellingsbak wat vochtig/vettig was maar heb niet in de richting van de waterpomp gekeken.
Als ik op youtube kijk zit de waterpomp de kant van de bak dus dat zou wel kunnen.
Ik meen ook te zien dat deze met een apart tandriempje wordt aangedreven maar dat moet ik nog eens goed bekijken. Ook moet ik nog uitzoeken of er dan een aparte riemspanner op zit.
Kan iemand me vertellen hoe het zit met de intervallen voor de riemen. Distributieriem, multiriem (riempje pomp?). Dit vind ik niet direct terug.
 
Verdorie, dat is lang. Had ik totaal niet verwacht eerlijk gezegd.
Is voor zo een 1,0 3 pitter best wel een respectabele tellerstand naar mijn gevoel.
 
Moet eerlijk zeggen dat ik in het begin heel sceptisch stond tegenover dit lichte blok in vrij grote octavia. Ik moet mijn mening beginnen herzien. Tot nu toe doet dit blokje het best goed en er zit nog redelijk wat pit in. Deze lekkage is het eerste wat er aan het blok moet vervangen worden.
 
@staaf Ik was ook sceptisch tegenover de 1.0 TSI, nu vind ik het een prima blok. Soms mist er wat raffinement maar dan had ik maar een 4-cilinder moeten nemen :-). Gelukkig nog geen grote problemen met dit blok, maar deze heeft ook pas 56dkm gelopen.
 

hemi24

Forumguru
@blackswamp30 : volgens mij kun je momenteel bijna niet goedkoper rijden, dus wat heet “afgeschreven zijn in NL”…
Maar merendeel van de nieuw aangeschafte 1.0 TSI’s zal waarschijnlijk geen 200d+ km gaan halen in NL, is mijn inschatting.
 
Bovenaan Onderaan