Wie heeft een S2 1.4 TSI besteld?

HWH

Lid
Ik heb zelf een 1.4 TSI ambition besteld. Ik heb er ook in proef gereden. Waarschijnlijk in één van de weinige S2's met deze motor. Ik was er erg van onder de indruk. Maar ben benieuwd of er nog anderen zijn die ook ervaringen hebben.

De levering staat in op begin april. Maar volgens de dealer zou het weleens een maandje eerder kunnen worden. Wat hebben jullie te horen gekregen?
 

johnboy

Donateur
1.4 tsi

Hoi, ik heb op 7-10 een 1.4 TSI Ambition bestelt, levering rond 3 week januari 2009. Nog ruim een maand wachten dus:407:
Groetjes,
John.
 

johnboy

Donateur
Ja en nee:crazy:, een proefrit met de nwe Superb maar met een 1.8 TSI motor.
Ik had daarvoor al eens met een Touran 1.4 TSI gereden, ook een zware auto en motor sterk genoeg gevonden. Zou ook zuiniger dan de 1.8 moeten zijn.
 

Roel

Lid
Heb in september met een S2 1.8 TSI gereden en dit is een heerlijk motor. Ook ben ik echter benieuwd naar de 1.4 (wij produceren namelijk zelf de turbo voor deze motor).
Ik wil ook een caravan (1000 kg) gaan trekken met deze motor. Het koppel is voldoende , maar kan de motor het gecombineerde gewicht wel goed aan?
 

HWH

Lid
Ik wil ook een caravan (1000 kg) gaan trekken met deze motor. Het koppel is voldoende , maar kan de motor het gecombineerde gewicht wel goed aan?

Dit schrijft iemand met de passat 1.4 tsi op de site caravantrekker:

Naar Italie geweest met Passat 1.4 TSi en Beyerland 440DB ca. 1300 kg. Geen enkel probleem. Gewoon 100 km in de 6e versnelling op vlakke wegen. Verbruik : 1 op 9. Op hellingen rijdt hij ca, 90 km in de 5e versnelling. De opgegeven max. snelheid van 96 km is veel te laag.
Je moet natuurlijk niet harder willen dan 105-110 km , want dit blijft altijd onverantwoord. maar tot 105 km geen enkel probleem (2 vingers in de neus)
Ik heb in de 1.4 TSI gereden. Volgens Rijnwoud in Rotterdam was het de enige in Nederland. Hij is inmiddels verkocht. Hij reed echt superlekker. Trok snel op. Deed aan een diesel denken. Ik heb ook 2x in de 1.8 TSI gereden maar dat vond ik veel meer een echte bezinemotor. Wel meer power maar minder het luie schakelgevoel. Uiteindelijk ben ik toen overstag gegaan en de 1.4 TSI Ambition besteld. Maar ik ben echt superbenieuwd of ik er over een paar maanden nog zo enthousiast over ben.

Op Youtube staat een filmpje van het optrekken van de S2 1.4 TSI en dat is wel indrukwekkend. :489:Kijk maar hier:
http://www.youtube.com/watch?v=NxmQRYTm_YQ
 
Ik heb een afspraak gemaakt om mijn 1.8tsi superb2 te laten chippen.
Bij de Groot in Meerkerk hebben ze al een chip voor de 1.4 tsi en zijn ze met de 1.8 nog bezig. Daar laten chippen= daar ook in onderhoud voor de garantie.
Ik laat het door mijn eigen dealer doen (Arnold de rijk, roosendaal) met behoud van garantie. Ik weet niet wie de "huistuner" is van PON. ABT?
160 naar 210 pk
250nm naar 340 nm
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb een afspraak gemaakt om mijn 1.8tsi superb2 te laten chippen.
Bij de Groot in Meerkerk hebben ze al een chip voor de 1.4 tsi en zijn ze met de 1.8 nog bezig. Daar laten chippen= daar ook in onderhoud voor de garantie.
Ik laat het door mijn eigen dealer doen (Arnold de rijk, roosendaal) met behoud van garantie. Ik weet niet wie de "huistuner" is van PON. ABT?
160 naar 210 pk
250nm naar 340 nm

Huistuner is inderdaad Abt. De door jou opgegeven waarden worden inmiddels door meerdere tuners bereikt. Zal wel een slok op een borrel schelen denk ik!
 

MaKo

Lid
Huistuner is inderdaad Abt. De door jou opgegeven waarden worden inmiddels door meerdere tuners bereikt. Zal wel een slok op een borrel schelen denk ik!

Niets voor jou Marco? 210 pk is niet niks!! Ik wist het wel, maar zit qua kilometrage toch echt vast aan diesel.
 

LenK

Forumguru
Ik heb in de 1.4 TSI gereden. Deed aan een diesel denken. Ik heb ook 2x in de 1.8 TSI gereden maar dat vond ik veel meer een echte bezinemotor. Wel meer power maar minder het luie schakelgevoel.
Kan me niet voorstellen. 1.8 heeft bij hetzelfde toerental 25% meer koppel.
 

MarcoO2

Forumguru
Kan me niet voorstellen. 1.8 heeft bij hetzelfde toerental 25% meer koppel.

Misschien bedoelt hij met "het luie schakelgevoel" dat je in de 1.4 niet zo 'opgezweept' wordt als in de 1.8 het geval is? Da's de enige uitleg die ik kan verzinnen. Want schakelen is niet bepaald vaak noodzakelijk met deze motor! Ik kan vanaf 30 km per uur in z'n drie rijden, en doortrekken naar ver boven de 120 km per uur... en hetzelfde geldt voor z'n 4e versnelling. Dat valt bij mij dus wel onder de noemer schakellui, en ik kan me uit mijn proefrit in de Golf GT met 140 pk herinneren dat ik toen vaker moest schakelen.

Niets voor jou Marco? 210 pk is niet niks!! Ik wist het wel, maar zit qua kilometrage toch echt vast aan diesel.

Ja, zeker wel iets voor mij, tenminste, gevoelsmatig. Als ik iets rationeler wordt, zeg ik:

Voor:
- meer power en meer snelheid, wat met name op tussensprintjes handig kan zijn (gaat dus niet persé om nóg harder rijden);
- maakt van de auto echt een wolf in schaapskleren;
- fun, fun, fun...

Tegen:
- kan ik mezelf inhouden...?
- wordt de auto er niet te "zenuwachtig" van? Nu is'tie heerlijk relax met toch ruim voldoende vermogen, maar hoe relax is dat na chippen?
- het mag niet......
- relatief duur!
- ik rijd maar heel kort met een auto, dus hoe lang heb ik profijt van mijn investering?

Eigenlijk wil ik er gewoon eerst een keer mee rijden voordat ik het serieus zou overwegen. Maar zo vaak kom je de gechipte versie van deze TSI nog niet tegen. Ik weet in ieder geval niemand van dit forum die 'm al gechipt heeft.

Hein, als jij het nou ff uitprobeert......... :laugh::laugh::laugh:
 
Ik heb een afspraak gemaakt om mijn 1.8tsi superb2 te laten chippen.
Bij de Groot in Meerkerk hebben ze al een chip voor de 1.4 tsi en zijn ze met de 1.8 nog bezig. Daar laten chippen= daar ook in onderhoud voor de garantie.
Ik laat het door mijn eigen dealer doen (Arnold de rijk, roosendaal) met behoud van garantie. Ik weet niet wie de "huistuner" is van PON. ABT?
160 naar 210 pk
250nm naar 340 nm

En....... over een half jaar komt er een terugroepactie voor een motormanagment software update, dáááááááágggg illigale tuning.
 
hoezo illegale tuning?
Bij Pon kunnen ze meekijken als de auto aan de "kast" is gezet in de garage.
Mochten er mankementen aan de auto zijn door het chippen , behoud je toch de garantie omdat het door Pon uitgevoerd is.
Laat je de auto chippen bij JD, dan vervalt deze garantie van Pon.
 

HWH

Lid
Kan me niet voorstellen. 1.8 heeft bij hetzelfde toerental 25% meer koppel.

Kan aan mij hebben gelegen hoor. Maar ik heb 1x in de 1.4 gereden en 2x in 1.8 maar die eerste heeft meer indruk gemaakt. Ik lees ook erg veel jubelverhalen op internet. Maar feitelijk hebben jullie vast wel gelijk. En de 1.8 is ook een fantastische motor.

Ik hoop dat mijn waarneming die ene keer wel goed is geweest. In week 12 komt mijn 1.4 TSI.
 

MarcoO2

Forumguru
@ scoda20inch: laat maar weten wat je ervaringen zijn als de wagen eenmaal gechipt is.

@HWH: geen zorgen, de 1.4 is ook een heerlijke motor waar je echt niets tekort komt.
 

Porettuhcs

Senior Member
Hein, als jij het nou ff uitprobeert......... :laugh::laugh:


:D...... ik heb dezelfde bezwaren als jij hebt.... behalve dat ik wrs iets langer met de auto zal (moeten) doen :worshippy:

Ik heb nog even gekeken maar de nieuwe uitvoering kan me nog steeds niet bekoren maarrrrrr..... om een beetje ontopic te blijven ..... de 1.4 TSI maar dan in de nieuwe Golf met 160 pk en dsg is erg aanlokkelijk...
 

MarcoO2

Forumguru
@ Marco02; wil je jou wagen ook laten doen?

Eventueel... mijn afwegingen voor en tegen heb ik in een eerdere post hier al op een rijtje gezet. Maar die 210 paarden lokken toch wel...

Heb jij met de standaard 1.8 TSI gereden? VOlgens mij heb ik ergens gelezen van niet, toch?
 
Bovenaan Onderaan