2021 hoe zuinig is de Fabia ?

steef2

Lid
Vandaag bij een langere rit eens gekeken waar ik uit zou komen als ik wat rustig om ga met de rechtervoet.
Resultaat in een Fabia 3 combi 1.0 benzine (gewoon euro 95 van de goedkoopste pomp):
Een rit van 131km met gemiddeld verbruik van 1 op 32,9 (!) Is verrassend goed en is me nog niet eerder gelukt.
De logica van de "blaadjes-score" heb ik trouwens nooit begrepen.
Bekijk bijlage 95897
Had je wind mee? Ik heb vorige week ook een rustige rit van 150km gehad met maximaal 100km/h. Gemiddelde snelheid van 84 km/h maar kwam toen niet verder dan 1 op 22. Ik heb wel een 1.2 tsi maar vind een 50% (33 vs 22) wel erg knap zeg!

Ligflits

Senior Member
Er was niet echt veel wind, maar het was van de Veluwe naar de kust, dus netto een klein beetje bergaf. :deuk:

Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Beste wat ik heb weten te behalen op een rit van wat honderden kilometers was 1 op 23 met me 1,0TSI 3 pitter
Maar beter zit er echt niet in met deze Fabia 3 combi van mij....

bobracing

Forumguru
die 1/33 knap als het echt waar is :)
1/21/22 haal ik gemiddeld altijd en dan rij ik gewoon rustig en niet harder dan is toegestaan, cruise control vooral aan en constant. Ook op ritten van Brabant naar friesland is het mij nooit gelukt om hem boven de 1 op 23.9 te krijgen over de rit van 600km met 1x stoppen.
Dus leg uit hoe krijg je dat voor elkaar dan :)

• Leuk
Waarderingen: EdK

Ligflits

Senior Member
- Zo veel mogelijk cruise control, ingesteld op 95km/h (op de teller, dus zal ong 90km/h echte kilometers zijn).
- Af en toe een tijdje achter een vrachtwagen gebleven. (Wel voldoende afstand gehouden, want bij een remactie of bekeuring is de schade veel groter dan de brandstofwinst.)

Verder eigenlijk niet veel bijzonders gedaan. Het voelde wel als een opa. Zeker niet sportief, maar met de brandstof prijzen van de laatste maanden was ik er al wel aan gewend om rustiger te rijden.
Standaard woon-werk verkeer is in mijn geval tussen 1/23 en 1/25 als ik geen haast heb.

bobracing

Forumguru
@Ligflits
Bijzonder. Ik kan je melden met een 1.2 tsi greenline krijg ik dat niet voor elkaar en doe ik het rustiger over die afstanden dan jij noemt.
300km aan een stuk niet harder dan 88/90 op cruise control. airco uit.
van de 300km denk ik ruim 150/200km achter vrachtwagens die naar dezelfde bestemming reden als ik.

Kom echt niet hoger uit dan toen de 1/23.2 over die afstand met een 1,2tsi met 5 bak. uit 2017.

Dus ben heel benieuwd of andere mede 1.0 rijders dit uberhaubt ook halen, mijn vader met zijn 1.0 tsi uit 2017 haalt dat bij lange na ook niet vandaar :) Dus leden deel jullie mening.

PizzaPieter

Donateur
Mss kan @Ligflits het eens bijhouden over langere tijd met werkelijke kilometers en afstanden (excelletje ofzo).
fe4bb43200e024c3a5a5b68172423fb2.jpg

Captain Hook

Forumguru
Of @Ligflits kan b.v. spritmonitor gebruiken.
Veel (ge)makkelijker kan haast niet. :)

Gewoon na iedere tankbeurt, de hoeveelheid getankte brandstof + kilometerstand invullen. En je krijgt in de loop v.d. tijd een keurig en realistisch (!) verbruiksoverzicht.
(mits je natuurlijk de werkelijke waardes invult)

PizzaPieter

Donateur
Ik probeerde Spritmonitor ook, maar had er vaak ruzie mee.
Inloggen lukte niet, opslaan lukte niet etc etc.

Uiteindelijk terug naar eigen vertrouwde Excel.

Tees

Donateur
Ik kan Spritmonitor aanbevelen hoor! Gebruik t nu een jaar of 2, en maar een enkele keer een probleem mee gehad.

Ik vermoed ook dat de BC hier wat onnauwkeurige (kuch...) gegevens heeft weergegeven.

EdK

Forumguru
GEbruik het nu zo'n 11 jaar ! Eerst 7 jaar met de Yeti en nu alweer een 4 jaar met de Fabia.
En nog nooit problemen gehad waar PizzaP het over heeft.
En ben er wel achter gekomen dat die BC altijd erg optimistisch is en dat de SM het goed weergeeft.
Maar zoals gezegd 1 op 23 is het zuinigst wat ik heb weten te behalen met de Fabia...
Maar in algemeen kom ik op 1 op 20 in de zomer uit en 1 op 18 in de winter.
SM geeft op dat ik momenteel in de 4 jaar op gemiddelde zit van 18,2 a 18,3

bobracing

Forumguru
@ertromp Dat durf ik niet te zeggen. Durf wel te zeggen dat ik echt rustig rij en enkel afstanden met de fabia en dat het verbruik dat ik haal 1/21 tot max 1/23 zit en dan rij ik rustig, constant, lege auto vaak en cruise control. Daar mijn vriendin de ibiza heeft met 1.2tsi met zware rechter voet die haalt max 1 op 15 a 1/17 vooral kortere stukken en gas erop.
Dus ben benieuwd of meer leden dit uberhaupt halen en zoja ben ik wel benieuwd en zoja dan ga ik ook de 1.0 kopen ;)
@EdK klopt die is iets wat optimistisch maar valt redelijk mee hier. Wat ik aflees komt altijd wel in de buurt van het echte verbruik, natuurlijk is het echte verbruik dan die 1/21 tot 1/23 vaak, de computer is hier nog nooit boven de 1/23.9 geweest wat voor een benzine auto gewoon goed is.
Dus ik denk dat jou gemiddelde goed is en je waarschijnlijk ook de auto voor boodschappen gebruikt, iets vlotter rijdt dan ik ;) dus denk dat jouw gemiddelde wel redelijk goed beeld geeft wat gemiddeld is voor de fabia 3 benzine van vele zeker over die periode.

Je kan de computer altijd voor de gek houden, reset hem 15km nadat je bent weggereden en de auto is warm bijvoorbeeld. Hier duurt het altijd 30 minuten +- om in de stand vanaf start een verbruik te zien dat boven de 1/20 ligt en dan ben ik met 3 minuten al op de snelweg en rij ik slechts 2 km op 60/80 wegen voordat ik de cruise control aanzet op de snelweg rond de 90. om maar even wat te noemen :)

• Leuk
Waarderingen: EdK

Okki

Forumguru
Je kan de computer altijd voor de gek houden

Dat is inderdaad grappig. Heb ik ook (per ongeluk) een keer gedaan. Het hele eerste stuk door de stad met steeds optrekken ben je dan kwijt. Dus begin op de snelweg bijna gelijk met 1 op 20. Overigens duurt het daarna vrij lang voordat nog zuiniger wordt waarbij 1 op 32 mijns inziens onmogelijk is.

Bij mijn 1.2 en de 1.0 van me broer is 1 op 23 het hoogst haalbare geweest.

bobracing

Forumguru
@Okki Dat wilde ik dus zeggen. :) mij duurt het bij niet voor de gek houden van de computer met volle tank en nonstop 300km ( budel tot leeuwaarden de gehele rit wil ik op 1/23.5 of 23.9 zitten bij 85/90km gemiddeld constant op cruise control met de 1.2tsi uit 2017 :)

Maar als je uit de auto haalt:
Bijrijderstoel,
achterbank.
14 inch smalle bandjes op zit,
al het tappijt eruit, stalen dak hebt,
reserve wiel eruit, alle naden afplakt tja dan kom ik ook hoger :)

Okki

Forumguru
Zo veel mogelijk cruise control

Ik heb wel eens geëxperimenteerd hiermee. Ik rij zuiniger (op een vast traject) met de voet dan met de cc. Met de voet kan je af en toe gas even loslaten (zeilen). Ook bij tunnels, iets gas bij naar beneden geeft een minder verbruik dan op de cc die bij naar beneden juist gas loslaat (immers constante snelheid) maar naar boven juist weer gas moet bijgeven.

EdK

Forumguru
Dus ik denk dat jou gemiddelde goed is en je waarschijnlijk ook de auto voor boodschappen gebruikt, iets vlotter rijdt dan ik ;) dus denk dat jouw gemiddelde wel redelijk goed beeld geeft wat gemiddeld is voor de fabia 3 benzine van vele zeker over die periode.
Ja word inderdaad gebruikt 1x per week voor boodschappen.
En ik ben een bochtenfreak wat te herleiden is uit mijn motortijd, en rij hier dus altijd pittig doorheen met aan einde bocht een tussensprintje
Maar daartegen vertoef ik als één van de weinige voornamelijk op de spitsstrook met cruise aan en velen rechts voorbij rijdend omdat die zich schamen om daar te rijden.
En zolang ik geen haast heb ( komt weinig voor ) rij ik 106 a 110 op de teller, wat overeenkomt met een 100 a 105 echte kilometers op de GPS.

En of de fabriekupdate van VAG Techniek nog enig invloed ( negatief / positief ) heeft op mijn verbruik...... kan ik niet echt bepalen daar die er na 3 weken in bezit van Fabia al is opgezet

Ligflits

Senior Member
Ik gebruik inderdaad ook een excel, waarbij ik bij elke tankbeurt de km stand op de bon schrijf en eens in de zoveel tijd het stapeltje bonnen uit de middenconsole meeneem naar de PC om "de administratie bij te werken".
Ik gebruik heb een extra klom (+lijn in de grafiek) toegevoegd die het gemiddelde van de laatste 3 tankbeurten uitrekent om pieken er een beetje uit te filteren.
Het verbruik van een rit hangt ook veel samen met de omstandigheden zoals lengte van de rit, soort wegen (stad/provinciaal/snelweg(100/130)), drukte op de weg, etc.
Op korte routes is het verbruik een stuk hoger ivm koude motor bijv.
De enkele rit die ik hierboven postte is niet representatief voor al mijn ritten. het was mij puur om uit te proberen wat er mogelijk is als ik echt een beetje mijn best doe (naar eigen inzicht) om zuinig te rijden.
Het gemiddelde over mijn laatste 3 tankbeurten is 1 op 23.2. hierbij moet ik opmerken dat ik sinds de snelle prijsstijging van brandstof begin dit jaar ik meer mijn best ben gaan doen om zuiniger te rijden.
Het gemiddelde van al mijn tankbeurten van het jaar 2021 was bijvoorbeeld 1 op 21.2

Dit gaat over de F3 combi 1.0tsi benzine

Bovenaan Onderaan