2021 hoe zuinig is de Fabia ?

Cordoba

Forumguru
@EdK Maar jij hebt een 1.0 3-pitter, dus toch net iets anders.
Hier zie ik dat ik op 98 (E5) inderdaad wat verder kom dan op 95 (E10), over het hele jaar gemeten haal ik de 1:20 niet, dat komt doordat ik veel in de randstad in stedelijke gebieden in de spits rij, en als je soms meer dan 10 km in een rij 'gevangen' zit achter tractor op een provinciale weg, is dat ook niet bevorderlijk voor een laag verbruik.

Wat Rosinfield ook al aangaf: 1 of 2 tankbeurten zijn veel te weinig om echt iets over de verschillen te kunnen zeggen. Verkeer onderweg, wind, temperatuur hebben allemaal invloed op je verbruik.

Over het algemeen tegenwoordig een rustige rijder, die maar af en toe de auto de sporen geeft. In het verleden reed ik nog wel eens een stuk sneller, maar dat was in de tijd dat dit op een rit van 140 km ook 20 minuten tijdwinst opleverde. De Fabia III is mijn eerste auto die zuiniger is dan mijn allereerste auto (Golf D uit 1979, verbruik gemiddeld over 120k km 1:19,2)
 

Okki

Donateur
En nu we weer naar de warmere periodes gaan zie ik het verbruik ook weer beter worden.

Precies, dat ervaar ik ook. In de winter gemiddeld 1 op 18 woon werk verkeer. Nu op het gemak 1 op 20.

Ik zou juist denken dat koude lucht beter is voor de ademhaling van de auto, maat het omgekeerde blijkt waar.
 

EdK

Forumguru
2021 hoe zuinig is de fabia ?

dit is mijn referentie ! De naam van het topic........:koffie::pieker:
 

bobracing

Forumguru
Een update na ruim 10.000km en 1 jaar verder.
Ik rij daadwerkelijk 1 op 21.3 bij iedere tank nu. Aantal km door de liters en stop met tanken altijd op hetzelfde moment dus dat moet redelijk kloppen.
Het betreft dus de 1.2TSI 4 cilinder met 90PK en rustige rijstijl.
Tank super 95 nu het laatste halfjaar in belgie en ben redelijk content met dit verbruik. Met een volle tank kan ik +- 960km op de 45l tank.

Ben benieuwd naar het verbruik van de mede leden nu hier? Ik ben dus erg verrast dat ik nu met deze benzine bijna even zuinig rij als mijn vorige leon 1.6tdi..
 

Cordoba

Forumguru
Belgische super is geen euro95 maar het oude euro98 oftewel E5. Mijn verbruik zie mijn handtekening dat is nu dus over ruim 40.000 km, en onder alle omstandigheden.
 

Huibert

Forumguru
Simpele cijfers voor mijn fabia combi 1.2tsi is ongeveer 1 op 20 gemeten over totaal 120.000 km, dus totaal aantal km/liters.
 

bobracing

Forumguru
Had je nog verschil gemerkt tussen 95 en 98 @bobracing
Ik merk het vooral als de wagen koud is dat deze net wat lekkerder loopt. Het verbuik haal je ook makkelijker.
Maar omdat de wagen "slim" is past hij zich aan naar de brandstof die erin gaat en regelt die zichzelf af.
Nu door de hogere prijzen ook in belgie tank ik nu gewoon super95 ipv super98 daar. De 95 kost gemiddeld nu 1.62/1.70.. Wat van de zomer nog 1.30 was
 

EdK

Forumguru
Meen je dat heus @bobracing ? Had in me Yeti een 6 bak en nu weer een 5 in de Fab3
En vind die 5 prima zo, denk dat als de verhoudingen in de versnellingsbak maar kloppen dat er dan geheel geen 6 nodig zijn.
Heb de versnellingen alleen maar zien toenemen van 3 naar 4 en daarna de 5e als overdrive wat nu vaak de 6e is.
Nee die 5 is voor mij prima hoor.....
 

bobracing

Forumguru
@EdK Ja ik denk het wel. Als ik dit stom vergelijk met mijn leon met 6 bak en de fabia met 5, dan zat je bij hogere snelheden snel wat lager in de toeren wat voor afstanden rustiger is. Maar wat je zegt klopt ook, hoe de verhoudingen zijn gemaakt in de bak kan het best zijn dat het verschil uiteindelijk minimaal is natuurlijk maar daarin vond ik het wel prettig. Dat was voor mij het enige gemis voor de fabia. Je went er natuurlijk wel weer aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
@bobracing in de periode dat ik met de Yeti met 6 bak reed , had ik ook een caddy van zaak met 5 bak.
En doordat ik met Caddy de meeste Km maakte per dag had ik vaak dat ik in Yeti op weg naar huis me er op betrapte dat ik nog in zijn 5 reed en er nog 1 moest doorschakelen ( voor laatste 2 km )
Dus toen ik van Yeti weer naar Fabia ging met 5 versnellingen was het voor mij niet echt wennen.
En de nieuwe caddy die ik nu rij (2,0TDI) heeft er ook gewoon weer 5 opzitten.
En voor me gevoel zijn beide bakken met hun verhoudingen gewoon goed.
Maw voor mij is het zo dat als verhoudingen in bak goed zijn dan is een 5 bak prima voor mij
 

Ligflits

Senior Member
Vandaag bij een langere rit eens gekeken waar ik uit zou komen als ik wat rustig om ga met de rechtervoet.
Resultaat in een Fabia 3 combi 1.0 benzine (gewoon euro 95 van de goedkoopste pomp):
Een rit van 131km met gemiddeld verbruik van 1 op 32,9 (!) Is verrassend goed en is me nog niet eerder gelukt.
De logica van de "blaadjes-score" heb ik trouwens nooit begrepen.
IMG-20220419-WA0005.jpg
 
Bovenaan Onderaan