2021 hoe zuinig is de Fabia ?

bobracing

Forumguru
Mede Fabia rijders.

Ik heb gekeken hoe zuinig je kunt rijden met rustig in het verkeer en afstandjes rijden.
Ik heb dit over 2 tanks gemeten met euro98 erin.

Tank1 836.3km gereden en er ging 41.09L bij. Verbruik dus 1/20.35
Tank2 757.9km gereden en er ging 35.79L bij. Verbruik dus 1/21.18

Rijstijl is rustig tussen de 90/100km op de snelweg afhankelijk van de drukte en cruise control. Klima staat altijd aan, en stoelverwarming gebruik ik ook in de ochtend. Vooral snelweg en 80 wegen.
Vind dit zeer netjes!

Betreft een fabia 1.2tsi combi uit 2017 met 5 bak en 17 inch velgen met 215 brede banden erop.

Voor de test heb ik deze tank gevuld met euro95 en ben benieuwd wat dat gaat doen :)
Hou jullie op de hoogte
 

Rosinfield

† In Memoriam
Om de verbruiksverschillen tussen 95 en 98 te kunnen vaststellen, zul je toch echt fors meer waarnemingen moeten doen. Met één keer tanken zegt zoiets niets. Zelfde geldt voor het verbruik uberhaupt. Wanneer je het verbruik bijhoudt op Spritmonitor, krijg je een gemiddelde over al je tankbeurten en kun je zelf heel makkelijk onderzoeken wat het verschil in verbruik is, zodra je iets veranderd hebt, zoals andere brandstof, tuning, enz.
 

bobracing

Forumguru
Ik hou dit ook bij ;)
ik kijk hoeveel ik tank, de afstand en mijn rijomstandigheden zijn gelijk ivm werk en prive dat vrijwel altijd gelijk is.
Dus ook met 1 tank95 er nu tussen zou ik een verschil moeten kunnen zien vermoed ik.

En nogmaals ik heb geen tuning, gewoon een normale auto en zoals gezegd tank ik altijd 98 bij 1 pomp en heb daar nu ook de 95 gehaald.

Maar ik ben ook benieuwd hoe andere fabia rijders dit ervaren het verbruik. Ikzelf had het slechter verwacht vandaar ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer je nu 1 x 95 tankt en het verbruik is hoger, dan kun je daar helemaal niets over zeggen. Daarvoor zul je een veel groter aantal tankbeurten met 95 moeten meten. Omdat je alleen over een groter aantal controleert voor variabelen welke op het verbruik van invloed zijn, zoals meteorologische condities. Maw, de kans dat een evt gevonden verschil puur toeval is, is bij één meting simpelweg te groot.
Overigens ligt het zeker in de lijn der verwachting dat wanneer je op betrouwbare wijze meet, de auto iets zuiniger is op 98 en hetzelfde geldt voor chiptuning. Bij ongewijzigde rijstijl uiteraard.
 

bobracing

Forumguru
Bij mijn andere wagens merk je daarin echt een verschil van verbruik al bij 1 tank ;) dit betreffen oldtimers en zodra daar euro95 in gaat kom je gewoon een stuk minder verder, bij de 98 is het toch beter gezien het daar ook ooit voor gemaakt is.
Nu deze moderne wagens ben ik benieuwd of dat ook zo is, je mag het toeval gaan vinden maar ik denk dat je bij vrijwel gelijk omstandheden en ritjes best wel kan concluderen wat het zal doen :)
 

Kanerr

Forumguru
Ik denk dat je het met een moderne auto minder snel zult merken omdat de ECU daar heel snel in kan regelen en aanpassen.
 

bobracing

Forumguru
juist :)
daarom wil ik dat voormijzelf ook een paar keer doen om te zien of het nu echt een verschil :) Ik hou jullie gewoon op de hoogte. Daarnaast benieuwd wat anderen doen met hun verbruik en wagen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kanerr

Forumguru
Ik vind het ook altijd heerlijk interessant en ik moet zeggen ben echt gecharmeerd van je verbruik! Ik mag in mijn handen klappen als ik de helft gemiddeld haal :D
 

bobracing

Forumguru
Ik reed voor deze fabia dus een seat leon st 1.6TDI van 2014. Lekker diesel en vrij zuinig! Echter duur iedere maand als je toch iets minder kilometers maakt nu. Dus met de leon haalde ik vaak 1/23/24 zoiets. Dus toen de Fabia de vervanger zou worden was ik wel benieuwd wat haalbaar is als je gewoon relax rustig rijdt maar wel de comfort aanzet. Ik vermoed als ik straks op smallere winterbanden zou gaan rijden het nog wat gunstiger kan zijn. Maar vind dit prima als het zo constant blijft :) Voor het snelle werk rij je geen fabia 1.2 combi :maakmegek:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Of het verschil maakt en of het statistisch verantwoord is daaromtrent iets zinnigs te zeggen ogv één tankbeurt, zijn twee verschillende dingen. Het hoeft dan geen toeval te zijn en het kan ook best plausibel zijn te veronderstellen dat het niet zo is, maar je kunt er gewoonweg geen betrouwbare uitspraak over doen.
Ik vind die 1 op 20 eigenlijk volkomen normaal voor die auto, met max 100 op de snelweg en ook nog de nodige 80 km wegen. Precies wat je zou verwachten. Bij dit soort motoren (heb zelf ook 2 1.2's en 1 1.0 gehad), wordt het behoorlijk snel minder gunstig als je harder gaat rijden dan 100
 

Rosinfield

† In Memoriam
Weet niet of die winterbanden ook kleiner in omtrek zijn, want dan krijg je een kunstmatig (dus niet werkelijk) gunstiger verbruik.
 

bobracing

Forumguru
@Rosinfield
Normaal, nee ik had schadelijker verwacht. zeker het feit dat de diesel normaal een stuk zuiniger zou zijn dan een benzine :) Binnen Nederland mag je bijna nergens meer harder dan 100 binnen de normale tijden dus dat is gunstig voor het verbruik en al rij je altijd 100 ipv 130 het tijdsverschil is minimaal :)

Winterbanden gelijk om omtrek enkel smaller dus minder rolweerstand dus zou ook zuiniger moeten zijn :)

we gaan het zien tegen die tijd
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, voor het tijdsverschil hoef je het niet te doen. Denk ook niet dat degenen die (te) hard rijden het daarom doen. Zelf rijd ik, ook nu met de GTI, altijd binnen de max snelheid. Sommigen vragen dan waarom je dan een GTI rijdt. Wat mij betreft voor de "momentjes" en omdat het ook met 100 of 130 heerlijk relaxed rijden is met zo'n motor. Hard rijden op zich doet me weinig. Paar keer in Duitsland even tot rond de 250 opgetrokken, gewoon omdat het mocht en kon. Maar dan snel weer terug naar gematigder snelheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kijk niet alleen per tank, maar zorg er ook voor dat je het verbruik berekent op basis van de cumulatief gereden kilometers en getankte liters, om tankverschillen "weg te nivelleren".
De ene keer vol is de andere niet - al is het maar omdat het niet persé verstandig is om letterlijk tot de rand van de vulopening te tanken (dat heeft mijn werkgever ooit een keertje €225 gekost wegens noodzakelijke vervanging van het actiefkoolfilter van de tankontluchting omdat het met benzine was volgelopen).
 

kylimo

Senior Member
Ik houd het nooit echt bij, dus deze is niet voor de statistieken, maar weet wel dat mijn FIII met 98 een stukkie zuiniger rijdt dan met 95. Afgelopen zondag kwam ik uit België terug gereden en keek even in de boordcomputer naar het verbruik voor ik hem weer vol gooide: heen en terug 1 op 17,6 (650 km). Heen door Nederland (100 km/u), terug door België (120 km/u). Dit was op 95 om weer eens het verschil met 98 te bekijken. Met 98 zit ik bij dezelfde rit en rijstijl bijna altijd boven de 1 op 20.
Verder geheel eens met Rosinfield: een beetje harder rijden kost best wel wat extra benzine, maar ook wat het snelle werk betreft. Dat doet die FIII best wel goed. Ok, mijn Fabia is wel verlaagd, JD tuning en aangepaste DSG.....

Groeten Boy
 

Rosinfield

† In Memoriam
Off topic: @kylimo ; eigenlijk heb je dan wel een heel andere auto eigenlijk. Vooral de DSG in de Fabia 1.0 vond ik een verschrikking en wist niet hoe snel ik naar JD moest gaan
 

kylimo

Senior Member
Helemaal mee eens. Bij mijn vorige Fabia was door de dealer de JD software een keer overschreven. Echt ongelooflijk als je aan de "getunede" motor gewend bent. De volgende dag kon ik gelukkig bij JD terecht :thumbsup: Wat de DSG betreft hetzelfde verhaal. Zo veel lekkerder om mee te rijden.
 

EdK

Forumguru
Rij nu alweer een tijdje in de Fab3 combi en zit op een gemiddelde van 1 op 18,3 momenteel wat ik heb bijgehouden met Spritmonitor.
Rij gehele jaar met 4 seizoensbanden en motor is ge-üpdate met de fabrieksupdate van VAG Techniek.
En brandstof die er elke keer ingaat is euro 95.

En nu we weer naar de warmere periodes gaan zie ik het verbruik ook weer beter worden.
Veel ritten die volgens de boordcomputer uitkomen op een 1 op 21 a 22
Maar een regenachtige dag of een dag met veel wind en je ziet verbruik met zelfde rijstijl en zelfde route terug lopen naar een 1 op 18 a 19.

Rijstijl ??
Rustig !!
Op teller een 110 a 120Km , werkelijkheid een 6 km lager tov de GPS snelheid....
 

Huibert

Forumguru
Ook een rustige rijder en mijn gemiddeld gemeten verbruik over ruim 100000 km is 1 op 19,5km
 
Bovenaan Onderaan