Problemen met elektronica, accu en ernstig beschadigd voorruit tesamen.

Beste mensen,
Net hier aangemeld maar rijd al 15 jaar dezelfde skoda (octavia 1.9 TSI, 2005) zonder ooit een probleem te hebben gehad. Nu stapelen de problemen zich wonderlijk genoeg (volgens garage geen enkel verband) wel op. Even een opsomming:
- begin februari deed mijn (9 maanden oude) accu het ineens niet meer (1 maand stilgestaan). Later door ANWB op garantie vervangen en die oude accu was echt niet goed.
- Vlak daarvoor (3 dagen) is mijn voorruit aan de passagierskant heel erg hard ingeslagen, enorme schade glas zat overal en niet mee te rijden, de voorruit is vervangen (inclusief verwijderen voorruitspiegel).
- Daarna dus nieuwe accu van de ANWB (garantie)
- Bij het rijden naar de werkplaats van de ANWB viel me opeens op dat sommige functies niet meer werkten (maar de meeste heb later ontdekt). De snelheidsmeter, de kilometerteller, de blower, de cruisecontrol en de voorste boxen van de radio doen het niet meer (korte opsomming).
- Wat betreft de accu: gedacht aan lekstroom, maar mbv twee startkabels is hij weer gestart en na voldoende km te hebben gemaakt is de accu door een vriend doorgemeten: 7 mA lekstroom, dus verwaarloosbaar.
- De unit is uitgelezen (heel veel deskundigen riepen resetten want de accu is volledig leeg geweest). Bij het uitlezen werden wel fouten gezien, maar de rest heeft niet plaatsgevonden.
- de foutmelding ging over ASB en de ecu en alles daar omheen

Mijn vragen:
Hoe kan het dat met een nieuwe accu, geen lekstroom en geen op het oog zichtbare stroomtrekkers toch een volledig lege nieuwe accu ontstaat in twee weken?
Hoe kun je een oplossing vinden voor het herstellen van de snelheidsmeter, de kilometerteller, de blower, de cruisecontrol, allemaal verband houdend met de ASB....

Wie kan er iets zinnigs over zeggen, heb een vriend die er veel van weet maar die wil ook graag advies.....
Bij voorbaat veel dank

Mijn auto rijdt zo ontzettend fijn dat hij nog wel iets waard is......

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen vinden het fijn als je je even voorstelt in de Meet en Greet.

Even een paar kleingheden: ik neem aan dat je een 1.9 TDI hebt, of is t een 1.8 TFSI? Maakt op zich niet uit hoor :-)

Ik neem aan dat je het over fouten in de ABS hebt (foutcodes helpen ons overigens altijd erg in het denkproces!), die kan ik nog wel koppelen aan problemen met de snelheidsmeter, km-teller en cruise control, alleen de blower niet.

Als de ECU namelijk verkeerde of geen informatie krijgt over de voertuigsnelheid, dan werken je snelheidsmeter, km-teller en cruise control idd niet (goed). Ik weet alleen even niet zeker of de O2 de wagensnelheid uit de ABS sensoren haalt of dat er op de aandrijfas nog een aparte sensor zit. In beide gevallen is t volgens mij wel een goedkope en redelijk goed te doene reparatie is.

Of dat iets van doen heeft met een leeglopende accu? Ik zou denken van niet. Een accu kan natuurlijk altijd zomaar de geest geven, net als elk ander onderdeel, soms gaat er eens wat mis. Maar het klinkt alsof er toch wel iets is dat de accu leeg trekt. Hoe heb je de lekstroom gemeten?

Cordoba

Forumguru
Net als @Tees denk ik dat je ABS (Anti-Blokkeer-Systeem) of ASR (Anti-Slip-Regeling) bedoelt in plaats van ASB dat ik niet ken.

Blower kan een gevolg zijn van scherfjes van de voorruit waardoor deze is vastgelopen (en mogelijk motor doorgebrand). Als een accu volledig leeg is geweest, dan is automatisch alles gereset door gebrek aan spanning, eigenlijk precies hetzelfde als de accu voor 10 minuten loskoppelen. De problemen die je nu hebt lijken mij of veroorzaakt door kapotte zekering(-en) bij het stuur of boven op de accu (beide plekken zitten zekeringen), andere mogelijkheid is dat je contactslot beschadigd is, waardoor een deel van de systemen niet wordt ingeschakeld.

Tees

Donateur
Zitten er dan meerdere aansturingsdraden vanuit t contactslot @Cordoba? Ik zou denken dat er 1 (of hooguit 2) signaaldraden zijn, en als die signaal doorgeeft, dat alles gestart wordt? Klinkt me onlogisch dat een bepaald aantal systemen los geschakeld wordt van de rest door t contactslot...

Zekeringen is idd altijd een mogelijkheid, was ik nog even vergeten :-)

EdK

Forumguru
Tsja met een BMC ( die ik als een PLC zie ) zal een input krijgen van het contactslot en aan hand van de software die er aan hangt zal de BMC dan een x aantal outputs aansturen.

Dank alvast voor jullie reacties!
@Tees en de anderen: Stom, stom, stom, ja het is een 1.9 TDI (diesel dus). En nog stommer, ja, het gaat over fouten ABS! Ik was een beetje moe. De exacte foutcode is mij niet gemeld, kan ik nog over bellen....
De lekstroom was 7 mA, dus heel weinig, te weinig om de zekeringen er op uit te proberen.
Jullie tips zal ik overbrengen naar mijn vriend. Ik weet er zelf ook wel iets van, maar hij wel veel meer...

Cordoba

Forumguru
@Tees Volgens mij gaat er sowieso vanuit het contactslot 1 draad van het X-contact naar een relais dat diverse zaken aanstuurt maar dat is per automodel/bouwjaar een beetje verschillend. Ik ken de Octavia niet goed genoeg om te zeggen wat er precies door aangestuurd wordt en wat niet. Als het relais van het X-contact is uitgevallen kunnen er dus meerdere zaken uitvallen, daarnaast zou het me niet verbazen als de cockpit (meters) een aparte aansturing heeft vanuit het contactslot. Andere optie is dat bij de ruitreparatie de stekker voor de meters is losgeraakt, en er daarom geen signaal meer komt.

@Tees en @Cordoba
Heel erg bedankt, hier kunnen we alvast verder naar kijken, mijn vriend doet het werk, maar ik weet er wel iets vanaf. Wat mij bij het rondbellen (voor resetten, dat kan mijn vriend niet, maar precies bovenstaande gemeld) is opgevallen dat iedereen zei dat de ruit er niks mee te maken kon hebben, terwijl ik dat zeker wel dacht. Er lagen echt heel veel splinters op de voorstoelen, ruit was helemaal inbeukt.
Wat de accu betreft is moeilijk want op het moment van meten (meerdere meters gebruikt en meerdere deskundigen aanwezig) was de storing niet te traceren en daarom ook niet via zekeringen vast te leggen. Op dit moment haal ik een pool los bij stilstand en zet hem er weer op als ik moet rijden, maar dat is natuurlijk niet ideaal. De eerste accu was echt fout, de tweede doet gewoon niet wat hij moet doen...

Cordoba

Forumguru
Veel gemaakte fout bij het vernieuwen van accu's: men kiest voor de goedkoopste, die eigenlijk niet geschikt is. Een voorbeeld om dit duidelijk te maken: toen bij mijn vorige Fabia de fabrieksaccu langzamerhand aan vervanging toe was (bijna 12 jaar oud), wilden verschillende bedrijven de originele 60 Ah accu vervangen door een exemplaar van 45 Ah. Die accu met een kwart minder capaciteit is natuurlijk wat goedkoper, maar doordat ie minder capaciteit heeft wordt ie veel zwaarder belast (verder leeggetrokken) waardoor zo'n nieuwe accu vaak binnen een paar jaar al weer aan vervanging toe is. Die 45 Ah accu die ze aanbieden, zat wel in de Fabia met het allerkleinste motorblokje, maar niet in de iets grotere motorversies. Aan de hand van de optiecodes (sticker voor in instructieboekje, of onder de mat naast de bak van het reservewiel) kun je achterhalen wat er origineel in je auto hoort. Die optiecodestickers staan vol met codes van 3 karakters, en op diverse sites kun je de vertaling van die optiecodes terugzoeken.

@Cordoba Dank, de accu is vervangen door een vergelijkbare accu. 2x, eerste na 9 maanden buiten werking, echt fout, doorgemeten en zeker foute accu. De tweede was na 3 weken stilstaan volledig leeg. Het waren niet goedkope accu's, maar ik zal het in het proces meenemen.....

Tees

Donateur
Ehm...lekstroom meten terwijl de motor draait? Ik weet niet precies wat je dan meet, maar t heeft weinig met lekstroom te maken, als de motor draait wordt vrijwel alle energie geleverd door de dynamo.
Lekstroom meet je als de auto in rust is, en bij voorkeur een kwartier nadat de auto afgesloten is, want dan zijn alle systemen (als het goed is) in slaapstand.

@Tees, ja, sorry, verkeerd opgeschreven, ik moest eerst een aantal kmers rijden om hem op te laden en daarna niet meteen uitzetten. De lekstroom is gemeten met de motor uit, en diverse keren met verschillende meters, was 7mA.
Vandaag gebeld met garages om mijn probleem met ABS op te lossen, slik, 132 Euro per uur voor de werkzaamheden.....Even doormeten en je zit al boven de 100 Euro....belachelijk! Daarom maar even geen garage, terug naar iemand die er ook veel van weet (mijn vriend en ik)...

Tees

Donateur
€132 per uur?!? Een gemiddeld uurtarief van een goed algemeen garagebedrijf zit normaliter rond de €60-80 excl BTW, dus incl €75 tot max 100. €132 is echt heel duur, dat is meer dealertarief...

Welke omgeving woon je? Misschien heeft het forum wel een tip voor een goede kwalitatieve garage in in je omgeving
Sorry, even mantelzorger geweest.
Ik woon in Groningen stad, Van heukelem was altijd een fijne garage, maar helaas overgenomen door Century. Drachten was dus 132 per uur duur. Assen (ben ik geweest) weet het allemaal niet zo goed.... Als iemand tips heeft, heel erg graag! Ik zal geen bedragen noemen, maar ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang, ik wil gewoon heel graag een oplossing. Wat je nu kunt kopen haalt het echt niet bij mijn auto, die verder echt nog lange tijd mee kan...

Mijn probleem is nog steeds niet opgelost, veel advies gevraagd, maar dat schiet alle kanten op! Vrijdag 8/4 gaat ie opnieuw naar een garage, dan wel alles uit de kast (kassa), en ik wacht dat maar even af... Ik vind de auto te fijn om zomaar afscheid van te nemen. Zon 1.9 TDI, jeetje man, die heeft echt power, dat heeft een willekeurige andere auto echt niet... Ik ben hier gewoon mee verwend...

Bovenaan Onderaan