Bestelstop per 29-10-2021

Japanese Power

Donateur
Ik kreeg zojuist onderstaande info doorgestuurd van mijn dealer.
What's next...

Vanwege de productie beperkingen bij onze fabrikant, hebben enkele modellen/varianten binnen het ŠKODA modellen aanbod inmiddels een verwachte levertijd in 2023.

Hierdoor is besloten om het bestelsysteem/CST voor deze modellen/varianten per direct (vrijdag 29 oktober 2021) tijdelijk dicht te zetten voor nieuwe klantorders, totdat de productiesituatie en daarmee de levertijd voor deze modellen verbeterd. Zodra dit het geval is, word je hier direct over geïnformeerd.

Eveneens zullen de modelpagina’s en de car configurator op skoda.nl en de prijslijsten aangepast worden aan deze nieuwe, tijdelijke, situatie.

Het betreft de volgende modellen/varianten:

OCTAVIA Hatchback
- Alle modelcodes
OCTAVIA Combi
- Alle PHEV (iV) varianten
SUPERB Hatchback
- Alle modelcodes
SUPERB Combi
- Alle PHEV (iV) varianten

 

Captain Hook

Forumguru
Bizar!?
Zo zie je maar hoe de verstrekkende gevolgen van de wereldwijde chipstekorten doorwerken.
En dat geldt natuurlijk niet alleen voor Skoda.

Als men nu al praat over 2023, dan zou het wel eens kunnen betekenen dat er zometeen geen ICE vehikels meer gemaakt gaan worden.
Het enige wat dan nog rest zijn de voorraadmodellen en de reclamefilmpjes... :koffie:

Zal ook betekenen dat (jonge) 2de hands auto's alleen nog maar duurder gaan worden.
 

DJ41

Nieuw lid
Dit zijn wel serieuze maatregelen. Ik denk dat het niet zo gezellig is bij de Skoda managementvergaderingen deze periode. Ik heb 2 maanden geleden een Kodiaq Sportline besteld. Ik hou mijn hart vast met deze ontwikkelingen.
 

Tees

Donateur
Het valt me op dat het de Octavia HB en de SuperB HB zijn. Zou het iets te maken hebben met winstmarge? Eerder heb ik al het vermoeden geuit dat de Fabia Combi de nek omgedraaid is, omdat de winstmarge te klein werd, en ze het schaarse CO2 budget liever inzetten voor de duurdere SUVs.
Zou dat hier ook gelden? Dat ze meer winstmarge hebben op de Karoq en Kodiaq dan op de Octavia en SuperB HB?
 

DJ41

Nieuw lid
Het is een bedrijf, dus ja. Winstmaximalisatie staat uiteraard op plek 1.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
magnesium.(grondstof aluminium)
Van mijn HBS-scheikunde herinner ik me nog heel duidelijk dat Magnesium (Mg) en Aluminium (Al) twee verschillende elementen zijn. Weliswaar hebben ze in het periodiek systeem opvolgende atoomnummers (resp. 12 en 13), maar ik zie nog niet hoe de ene een grondstof voor de andere kan zijn.
Ik leer echter graag wat bij, dus leg maar uit?
 

Tees

Donateur
Wat ik begrijp na even googlen is dat magnesium nodig is om de gewenste aluminiumlegering te maken. Tis weliswaar maar max 1% Mg, maar blijkbaar voldoende om een probleem op te leveren.
 

Bakboord1

Forumguru
Het valt me op dat het de Octavia HB en de SuperB HB zijn. Zou het iets te maken hebben met winstmarge? Eerder heb ik al het vermoeden geuit dat de Fabia Combi de nek omgedraaid is, omdat de winstmarge te klein werd, en ze het schaarse CO2 budget liever inzetten voor de duurdere SUVs.
Zou dat hier ook gelden? Dat ze meer winstmarge hebben op de Karoq en Kodiaq dan op de Octavia en SuperB HB?

Winstmarge plus CO2 uitstoot die ze moeten betalen/compenseren. Door nu zuinigere modellen weg te zetten is dat beter voor het bedrijf. Ga er dus maar vanuit dat en Enyaq niet geraakt gaat worden door dit chipstekort.
 

Tees

Donateur
Dat van de CO2 uitstoot slaat nergens op, SUVs hebben vrijwel altijd een hoger verbruik door het hogere frontaal oppervlak. Daarom is het niet uitbrengen van de F4c vanwege het CO2 budget ook zo'n beroerde maatregel, die mijns inziens alleen vanwege winstmarge gemaakt wordt.
 

Bakboord1

Forumguru
Kun je dat staven van die CO2 uitstoot dat dit nergens op slaat? Een automotive directeur in mijn kennissenkring vertelde me dit namelijk maar ik ben de beroerdste niet om hem te zeggen dat het nergens op slaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
De Octavia is 183 cm breed en 147 cm hoog, de Karoq 184 en 160 cm. Een Octavia Combi verbruikt volgens WLTP 5.3 L/100 km, de Karoq 5.8 (beiden 1.0 TSI). Gewicht is vrijwel gelijk. De conclusie is dus vrij simpel: de Karoq verbruikt meer dan de Octavia omdat ie een groter frontaal oppervlak heeft (even de hogere grondafstand van de Karoq hier buiten beschouwing gelaten, die gegevens kan ik niet zo makkelijk vinden, en dan heb ik nog de Karoq genomen, waarbij je je kan afvragen of dat een goede vergelijking is met de Octavia, de O4c is wel een goede slag groter).

Een ander belangrijk aspect is trouwens de Cw waarde, dat is een maat voor de stroomlijn van de auto. Deze zijn helaas niet zo makkelijk te vinden. Voor de Karoq kon ik m niet vinden, maar voor de Octavia is die heel laag (HB 0.23 en combi 0.25, Skoda maakt er zelf melding van op hun website). Even ter (extreme) vergelijking: een Hummer H2 heeft 0.53.
 

Japanese Power

Donateur
@Japanese Power heb je uiteindelijk wel nog besteld? Je was met een offerte bezig toch?

Klopt, offerte was afgelopen dinsdag binnen. Ruim 3300 euro meer als je nu besteld vanwege 2 modeljaren (2022 en 2023) op dezelfde samenstelling, ruim een jaar levertijd en daarbij zou ik enkele niet leverbare opties moeten schrappen. En dan weet je nog niet wat er nog meer geschrapt gaat worden komende tijd...

Een nieuwe auto uitzoeken en bestellen (de huidige moet er 20-10-2022 uit) heb ik voorlopig even uit mijn hoofd gezet. Ik kreeg van MT-collega's de opdracht nu vast uit te zoeken en te bestellen omdat de levertijden behoorlijk opliepen.

Volgend jaar zomer ga ik wel kijken wat er evt. nog aan voorraad is, weinig tot niets waarschijnlijk, koop ik een auto met de kop eraf (import) of nemen we de huidige Kodiaq over van de LM. Andere optie die nog loopt is een youngtimer.

Maar voor hetzelfde geld normaliseren de levertijden en zijn alle gewenste opties volgend jaar normaal leverbaar en zijn de levertijden weer behapbaar en kies ik alsnog voor een nieuw te configureren auto. Maar ik geloof hier voorlopig even niet in. Met andere woorden: het kan alle kanten op.
 

Bakboord1

Forumguru
@Tees ik zeg hierboven winstmarge plus CO2. Alle SUV-achtingen blijven in het assortiment dus zal de boekhouder blij zijn. Met die marge kun je greenwashen.
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik begrijp na even googlen is dat magnesium nodig is om de gewenste aluminiumlegering te maken. Tis weliswaar maar max 1% Mg, maar blijkbaar voldoende om een probleem op te leveren.

Niet in elke alu-legering zit magnesium, het lijkt me dat er beslist alternatieve legeringen zijn met weinig of geen magnesium. Het is natuurlijk wel afhankelijk voor welke onderdelen het nodig is: voor een lichtmetalen velg kun je makkelijker uitwijken naar een andere legering (en eventueel lichtjes aangepast ontwerp i.v.m. verschil in materiaaleigenschappen). Voor bijvoorbeeld een cilinderkop is het een stuk lastiger omdat je daar een complexere combinatie van eisen hebt.

De titel lijkt wat ongelukkig gekozen, en blijkbaar is niet bedoeld dat magnesium een grondstof is om alu te maken, maar een grondstof die gebruikt wordt bij de productie van bepaalde alu-legeringen. Overigens worden Al-Mg-legeringen ook op grote schaal gebruikt in de luchtvaart (de legeringen uit de 2000-serie zoals bijvoorbeeld 2024).
Edit: de 2000 serie heeft koper als voornaamste element (na het Al), bij 2024 is Mg wel het 3e legeringselement. De 6000 serie heeft wel Mg als belangrijkste legeringselement met vaak Si als 3e element.


Wat de beperkingen in de Skoda-productie betreft: het schrappen van de Fabia combi heeft geen voordeel in de uitstootcijfers, dus moet dat gecompenseerd worden door hybride of EV verkopen, omdat alle andere auto's van Skoda een hogere uitstoot hebben dan de Fabia (de Citigo is tenslotte ook al uitgerangeerd), en dus de gemiddelde uitstoot van een nieuwe Skoda zonder EV/hybride omhoog i.p.v. omlaag zou gaan.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@Bakboord1 Ik geloof dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Wat ik betoog is: dat ze een aantal modellen in hold zetten is vanwege de tekorten aan chips. Welke modellen ze voor kiezen is mijns inziens 100% op winstmarge gebaseerd. Als CO2 uitstoot een criterium was, gingen ze juist de Octavia HB wel leveren, en de Kodiaq niet.

De Enyaq is natuurlijk een ander verhaal omdat die voor de CO2 uitstootberekening alleen maar gunstig is (geen idee hoe daar de winstmarge op is, ik vermoed niet zo groot).

@Cordoba voor wat ik begreep gebruikt de auto-industrie voornamelijk 6000 legeringen, en die zijn dacht ik allemaal met 0.4-1.0% Mg. Ik denk dat de meeste fabrikanten niet zo happig zijn op t (tijdelijk) veranderen van materiaal, allerlei ontwerpen zijn natuurlijk gebaseerd op de eigenschappen van het gekozen materiaal. Velgen kom je idd waarschijnlijk wat makkelijker mee weg, maar ik vermoed dat dat niet het grootste probleem is voor de auto-industrie.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Tees Ik had het even niet gecheckt en de 2000 en de 6000 serie door elkaar gehaald: de 2000 serie is met koper, en de 6000 met Mg als belangrijkste component naast het aluminium. 2024 heeft wel Mg als 3e legeringselement.

Voor bepaalde onderdelen zoals radiateur/condensor kan ik me voorstellen dat een switch van materiaal het probleem op kan lossen, en zo zullen er meer onderdelen zijn, waar een andere legering een serieuze optie is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan