Bestelstop per 29-10-2021

EdK

Forumguru
of nemen we de huidige Kodiaq over van de LM.
Ik zou lekker deze optie nemen , je weet nu wat je rijd wat ze eventuele mankementen zijn en de lease kan het ook niet volhouden met hun data dat die er uit moet...
Dus misschien verlengen ze je leasecontract wel !?
Bij ons gebeurd dit namelijk wel vaker, moet de Caddy of transporter eruit op leeftijd maar weinig kilometers... en dus word leasecontract met 1 of 2 jaar verlengd.
 

Rallye

Forumguru
Niet dat ik in de markt ben voor een nieuwe auto, maar dit is wel jammer. Ik vind de Octi 4 in vijfdeurs eigenlijk mooier dan de Combi (overigens voor het eerst sinds het moderne Skoda weer Octavia’s maakt). De kans dat ik over een jaar of twee een handgeschakelde vijfdeurs RS uit Duitsland kan halen wordt zo wel minder…….

Zou Pon nu het benzine-gamma van de Combi uit gaan breiden? Bijvoorbeeld met de (niet iV) RS?
 

Tees

Donateur
Als je bij elkaar optelt dat ze krap (understated) in t CO2 budget zitten en dat de SuperB en Octavia nu tijdelijk gestopt zijn, lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat ze een extra uitvoering van de Octavia met een benzineslurpende motor gaan uitbrengen.
 

Rallye

Forumguru
De bestelstop lijkt van Pon, dus met CO2 zal dat niet veel te maken hebben - die betaalt de fabriek. Bovendien zijn het bij de Superb en de Octavia ook bij de Combi’s nu juist de PHEV’s (minste CO2-uitstoot) die niet meer leverbaar zijn.

De verschuivingen in de produktie (vooral EV en minder PHEV) die de lange levertijden veroorzaken kunnen overigens wel met de CO2-boete te maken hebben. Waarom dan de vijfdeurs Octavia geslachtofferd wordt blijft dan weer onduidelijk…..
 

JeSko

Forumguru
Geen enkele wagen is het waard om zo lang op te moeten wachten, gewoon wat anders gaan rijden, plenty fish in the sea wat dat betreft.
 

andrehj

Forumguru
Van mijn HBS-scheikunde herinner ik me nog heel duidelijk dat Magnesium (Mg) en Aluminium (Al) twee verschillende elementen zijn. Weliswaar hebben ze in het periodiek systeem opvolgende atoomnummers (resp. 12 en 13), maar ik zie nog niet hoe de ene een grondstof voor de andere kan zijn.
Ik leer echter graag wat bij, dus leg maar uit?
Magnesium is een erg belangrijk legeringselement voor de meeste aluminiumlegeringen. Puur wordt aluminium vanwege de slechte eigenschappen in de industrie nooit toegepast, het is altijd een legering.
Veelvoorkomend is bijvoorbeeld 5083 (met ca 4.5% Mg) of 6082 (met ca 1% Mg). Zonder magnesium ook geen aluminium dus.
 

Tees

Donateur
De bestelstop lijkt van Pon, dus met CO2 zal dat niet veel te maken hebben - die betaalt de fabriek. Bovendien zijn het bij de Superb en de Octavia ook bij de Combi’s nu juist de PHEV’s (minste CO2-uitstoot) die niet meer leverbaar zijn.

De verschuivingen in de produktie (vooral EV en minder PHEV) die de lange levertijden veroorzaken kunnen overigens wel met de CO2-boete te maken hebben. Waarom dan de vijfdeurs Octavia geslachtofferd wordt blijft dan weer onduidelijk…..
Pon staat niet los van de fabriek hè, tis wel een ander bedrijf, maar reken maar dat Pon instructies krijgt van Skoda in Tsjechië. Misschien dat ze een bepaald doel krijgen en het zelf mogen invullen, of gewoon directe maatregelen, dat zullen wij outsiders nooit weten.
 

xplain

Forumguru
En ik kan inmiddels bevestigen dat België ook zal volgen. In de offerte tool van de leasing (rechtstreeks bij de invoerder) zijn de iV motoren inmiddels verwijderd voor zowel de Superb als de Octavia :(

upload_2021-10-31_13-29-42.png
 
Laatst bewerkt:
Skoda ging toch sowieso stoppen met plugin hybrid? Kan het artikel nu niet direct terug vinden...

Misschien was dit wel het laatste model octavia en krijgen we enkel nog een facelift
 

xplain

Forumguru
Ondertussen bericht gekregen van mijn dealer dat hij mijn laatste config, zonder mijn weten, al in bestelling heeft gezet ten aanzien van de perikelen met de bestelstop. Moet er morgen langs om dat te bespreken.

Ik weet het toch niet hoor. Een mooi gebaar van hem, maar wanneer heb je dan je auto?! 2023?
 

Stuiver

Forumguru
no way dat mijn dealer dat op mijn kosten ging doen. Maar hij weet natuurlijk ook dat ie er wel een andere koper voor kan vinden.
 

sitechris

Donateur
Ik heb vandaag uit betrouwbare bron begrepen dat Skoda als eerste een bestelstop krijgt voor bepaalde modellen, daarna SEAT, dan VW en als laatste Audi.

Begrijpelijk vanuit VAG, want op een Audi zijn de marges het hoogst.
 

xplain

Forumguru
Ik kreeg hetzelfde te horen vandaag bij een Skoda dealer in de buurt. Dan vandaag maar ineens een stockwagen RS iV besteld


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb vandaag uit betrouwbare bron begrepen dat Skoda als eerste een bestelstop krijgt voor bepaalde modellen, daarna SEAT, dan VW en als laatste Audi.

Begrijpelijk vanuit VAG, want op een Audi zijn de marges het hoogst.

Niet helemaal begrijpelijk: de Audi's zijn nu niet bepaald het volumemerk binnen VAG. Daarnaast loop je ook het risico dat je klanten nu weglopen omdat een auto met minder marge niet geleverd wordt, maar als ze over 10 of 20 jaar een duurdere auto willen kopen, ze ook niet meer bij VAG gaan shoppen.
 

Joske

Forumguru
En ik kan inmiddels bevestigen dat België ook zal volgen. In de offerte tool van de leasing (rechtstreeks bij de invoerder) zijn de iV motoren inmiddels verwijderd voor zowel de Superb als de Octavia :(

Bekijk bijlage 92687
en dan te bedenken dat ik 28 oktober een RS besteld heb :nailbiting: - dat wordt nog flink afwachten of deze effectief geleverd gaat worden in '22 dus
 

xplain

Forumguru
Wel beetje sneu van de dealer van die bestelling op 28 okt nog door te laten gaan want hoewel ze ermee naar buiten gekomen zijn op 29 okt wist de dealer hier al wel vroeger van, althans de mijne toch.

Ik had gisteren een videocall met een andere dealer ivm een stockwagen en die deelde gewoon zijn scherm met interne software die de huidige levertijden aangeeft. Nou dan neemt deze daar mooi even screenshots van :)

upload_2021-11-4_14-24-13.png
upload_2021-11-4_14-24-23.png
 

Captain Hook

Forumguru
@xplain Da's wel opmerkelijk, dat overzicht.
Zo zie ik een Fabia Combi staan met een leveringsdatum in 2023???? Maar de Fabia Combi zou toch helemaal niet meer komen?
 
Bovenaan Onderaan