Hoe ouder hoe gekker

SuperBeeb

Forumguru
Genootschap Onze Taal:
"Toch is stoplicht een heel gewone aanduiding voor het seinlicht dat op kruispunten het verkeer regelt. De meeste hedendaagse woordenboeken beschouwen stoplicht en verkeerslicht dan ook als synoniemen. Prisma XL Nederlands omschrijft stoplicht als "constructie naast of boven de weg met groen, oranje en rood licht, dat aangeeft of het verkeer mag doorrijden of moet stoppen, verkeerslicht" en verkeerslicht als "gekleurd licht dat aangeeft of het verkeer kan doorrijden of moet stoppen, stoplicht". In de Dikke Van Dale (2015) staat bij stoplicht eerst "verkeerslicht dat het sein geeft om te stoppen", en vervolgens "verkeerslicht" in het algemeen."
:tongue: ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd kwestie van hoe letterlijk je het neemt; hoe breed je het wil zien. En normaal gesproken zal niemand je uitlachen of steil achterover vallen van verbazing, wanneer je een verkeerslicht aanduidt als stoplicht.
 

Okki

Donateur
Excuses, ik ben ouderwets. Bureau, cadeau enz.enz.

Zo steekt men de steker in de wandcontactdoos (en niet stekker in het stopcontact)

Hieruit blijkt maar weer, hoe ouder hoe gekker.

(een versnellingsbak is eigelijk een vertragingsbak)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan ben ik semi ouderwets. Herken me in de eerste voorbeelden, maar bij mij gaat de stekker ook in het stopcontact. En intussen blijft het maar door mijn hoofd spelen; ging ik nou wel of niet door rood. Zal wel slijten, tot ik op gegeven moment een onheilspellend bericht krijg
 

Cordoba

Forumguru
Ik herken het wel Menno: vorig jaar ofzo ook een stoplicht dat ik nog mooi mee kon pakken door tijdig iets gas bij te geven, kreeg ik in plaats van een roodlichtprent, een prent dat ik iets van 5 km te hard gereden had bij het stoplicht. :mad:

Volgens mij krijg je binnen 1-2 weken fanmail met de huidige digitale camera's.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wel spannend. Ik denk dat ik er wel een veelvoud van 5 harder doorheen ging. Da's weer een nadeeltje van veel vermogen
 

brepus13

Forumguru
Flitsmeister of andere apps zijn gratis en weten in ieder geval de vaste palen te staan. Was het niet gewoon een camera (bolletje?) of weet je zeker dat het een flitspaal was?

bij verkeerslichten zijn de palen tegenwoordig (nagenoeg) altijd gecombineerd met snelheid…

bij locaties waarvan ik weet dat er flitspalen staan of waarbij de apps dit aangeven gok ik nooit meer, rood licht is een dure en snelheid komt er dan nog bij.
 
Bovenaan Onderaan