Lane assist veilig of juist gevaarlijk?

JeSko

Forumguru
@Soussi

Klopt je ziet het vaak, daarstraks nog iemand die zijn auto niet door een 2.5 meter brede garagepoort gewurmd kreeg, steeds te kort afdraaien, waardoor de monteur ten lange leste zelf maar de auto binnenreed, en dat met een VW Polo, ik vraag me oprecht af hoe zulke mensen hun rijbewijs halen. Er staat een stuur aan dat ding, je kan prima haaks manoeuvren of sturen.
 
Ik snap wel waarom mensen het hier geen toffe functie vinden. Maar ik zou toch proberen er mee om te leren gaan. Zelf vind ik het echt een toffe functie en hoe meer je hem gebruikt hoe meer je "leert" wat de functie toevoegd en waar de functie niet zo sterk is. Als je dat weet kun je er prima mee samenwerken.

Op snelwegen en 80 wegen is het ideaal om lekker te chillen. Op 60 wegen of wegen waar stroken extra liggen misschien beter om zelf op te letten! ;)
 

jurjen

Lid
Er aan wennen lijkt mij juist doodeng, dan ga ik er misschien ook op vertrouwen als ik in mijn andere auto zit, die het niet heeft. Of nog erger, met m'n 6,5m camper van een kleine 3,5 ton gezellig zwabberend over 'sheeren wegen, needankuverschrikkelijk.
 

JeSko

Forumguru
Ze zouden beter de auto's terug veiliger maken en fysieke knoppen gebruiken.

Ze zouden beter betere rijopleidingen geven, mijn instructeur zij zelf dat velen hun rijbewijs onterecht halen, en als ik rond me zie, moet ik hem gelijk geven.

Ze kunnen wel allemaal snufjes inbouwen, maar een systeem dat telefoon gebruik detecteert in de cockpit, dat "lukt niet".

Je ziet overal rondom je van die domme tiktokers rijden met hun foon in de hand, filmen hoe geweldig ze wel zijn terwijl ze de weg niet meer zien. Of Whatsappen achter het stuur, mails nazien, noem maar op.

Hier zijn harde maar rechtvaardige oplossingen voor te vinden, die met de huidige technologische vooruitgang gemakkelijk te implementeren zijn, maar fabrikanten ontwikkelen liever NOG grotere schermen waarin alles verborgen zit, rij hulp systemen die onbetrouwbaar zijn, en 1000 kleuren sfeerverlichting.

De auto's moeten niet nog "beter" worden, de chauffeur moet beter worden, en al jaren blijkt dat vele van die idioten hardleers zijn en blijven spelen met andere dingen achter het stuur, en zo spelen met levens. Boetes werken voor dat slag niet.

Grappig, dat auto's tegenwoordig alles bijhouden van en over je, behalve datgene wat ze moeten bijhouden. Imo zijn lane assist en andere troep overbodig, ze focusen zich niet op de wortels van de echte problemen ( gedrag achter het stuur ), maar pakken enkel de gevolgen aan ( te laat remmen, van baanvak afdwalen door telefoongebruik ).
 

Canon-Eye

Forumguru
Aangezien de Scala Connect is, heb ik zo soms het idee dat ik een rijdend laboratorium voor de VAG groep ben.
Mijn demo-Seat was bij aanschaf ook Connected, maar dat heb ik niet mee overgenomenen laten uitschakelen/afmelden.
Alleen de stickertjes op de ruiten heb ik laten zitten, net als een sticker met hondekop en "Hier waak ik!" op een tuinhek... :D
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Ik rijd nu bijna 3 weken in mijn Scala. De lane-assist is alleen prettig wanneer je op 80- en 100 wegen rijd. De landweggetjes stuurt het systeem mij vaak te veel naar het midden en moet ik behoorlijk aan het stuur "trekken" om hem aan de rand te krijgen ivm tegenliggers of fietsers.

Ook als ik iets sportiever wil rijden op dergelijke wegen zet ik het systeem uit. Je hebt minder controle over het insturen van een bocht.

Gemengde gevoelens dus. Front-assist daarentegen heb ik tot nu toe (ook in mijn Fabia III) als prettig ervaren. Slechts enkele ingrepen gehad (niet altijd terecht overigens).
 

kvdberge

Nieuw lid
Zelf heb ik een Golf 8 ook met Lane-Assist. De Lane-Assist kan ik na een update uitschakelen of inschakelen naar wens. Ook na het uitzetten van de motor en aanvang nieuwe rit blijft de Lane-Assist uitgeschakeld. De keuze die ik gemaakt aan of uit blijft nu in het geheugen. Voorheen moest ik hem altijd uitschakelen. https://obdappshop.de/
 

Webloxx

Senior Member
Het ingeschakeld of uitgeschakeld laten naar aanleiding van laatste stand bij uitzetten contact, is ook in te stellen met OBDeleven… :jaja:
 

Webloxx

Senior Member
Dit zou hem moeten zijn;

ENABLE LANE ASSIST OPTIONS ON MIB

CONTROL UNIT A5

LONG CODING

POINT OF INTERVENTION -> early_setting_via_menu (enable adaptive lane assist)
CONFIGURATION_FOR_LANE_DEPARTURE_WARNING_KL15 -> last_setting (enable lane assist power status memory)
HC_WARN_INTENSITY -> setting_over_menu (enable lane assist warning intensity MIB setting)

Echter zie ik deze optie zelf niet…

Ik zie wel dat er een one-click app voor is, zie bijlage.

Bron:
https://forum.obdeleven.com/thread/7991/codings-adaptations-working
 

Bijlagen

  • 2C65F94E-4D68-4ACB-90CE-6B3F55EB1FDF.png
    2C65F94E-4D68-4ACB-90CE-6B3F55EB1FDF.png
    1,9 MB · Weergaven: 25

LimoIncognito

Actief lid
Ik vind lane assist in combinatie met adaptive cruise control echt wel heerlijk rijden in druk verkeer. Op provinciale wegen is het al wat minder met die gekke Nederlandse belijning en binnen de bebouwde kom gaat hij gewoon uit…
 
Bovenaan Onderaan