Uppie

Rosinfield

† In Memoriam
Dat waren betere tijden @EdK. Mooi dat ik het heb nog net heb kunnen doen. Heb even getwijfeld om over te gaan op een Up! GTI. Erg leuk fun wagentje. Stuk minder vermogen, maar geen probleem met dat lage gewicht. Maar ben te bang dat ik spijt krijg. Betekent wel heel veel inleveren en niet alleen qua PK's en Mm's.
 

Cordoba

Forumguru
Wat de airco betreft, volgens mij draait de airco bij de huidige VAG-auto's altijd mee, alleen wordt de pomp zo versteld dat de opbrengst (bijna) nul is. Niet gebruiken betekent dus niet dat de pomp niet draait. Een optie die volgens mij dan wel wordt gebruikt om geen airco te hoeven repareren, is óf een korte multiriem, zodat de poelie van de airco niet meer meedraait, of een vrijlooppoelie (is dat de juiste benaming) waarbij de poelie wel draait, maar niet aan de as van de airco zit gekoppeld, dus de pomp gewoon stil blijft staan.

Als je niets doet, loop je volgens mij het risico dat de pomp vastloopt, en dat ook de multiriem waar meer voorzieningen op zitten, niet meer functioneert. Ik ken dit blok niet, maar bij andere zaken die uit kunnen vallen moet je denken aan dynamo (lege accu), waterpomp. Andere zaken zoals stuurbekrachtiging zullen via een electromotor aangedreven worden en niet meer via de multiriem.

Ik zou dus even goed uitzoeken wat de gevolgen zijn als de aircopomp vastloopt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan ga ik na de vakantie toch maar even naar de airco specialist. Voor diagnose, evt reparatie afhankelijk van de kosten (wie weet is het ook zo'n afdichting) en anders zo mogelijk uitschakeling. Dat risico van vastlopen werd wel genoemd bij de dealer, maar niet dat je dat ook loopt al gebruik je hem niet
 

Kanerr

Forumguru
Nounou, wat een reacties op de airco. Genoeg autos die jaren niet gevuld zijn of problemen hebben en dagelijks rondrijden.
Zou het lekker zo laten @Rosinfield zoals je zegt en aangeeft kan je ook zonder en is het geen pre. Het is niet zo dat je ineens zonder lichten rijdt ;)

Blijft een luxeding. Nog steeds worden nieuwe auto's afgeleverd zonder airco dus snap het probleem niet dat je niet zonder 'mag' van t forum :tongue:

Wat betreft de up gti; ik zou dan juist kijken voor een up tsi, scheelt aanzienlijk in aanschafprijs terwijl het praktisch dezelfde auto is..

@Cordoba naar mijn weten heeft de airco compressor juist een vrijloop poulie, bij mijn 3.6 merk ik geen verschil wanneer ik de airco aan en uit zet (behalve geluid van het aanspringen van de compressor) maar bij de 1.4 van mijn pa zijn Polo hoor je de motor voor even wat zwaarder draaien, en als je hem uitzet hoor je hem juist heel even de toeren in gaan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, die Up GTI of TSI is inmiddels weer uit mijn gedachten. Veel te veel plezier van en geinvesteerd in de Polo. Maar het lijkt me wel erg leuk om in te rijden; zelfs met die 60 pk versie van ons kun je lekker over bochtige weggetjes scheuren ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ben met 60PK over de Stelvio pas gereden. Kwam moeilijk boven maar was erg leuk! :D
Dat bedoel ik!

Met een 'beperkte' auto dat soort passen rijden is veel meer autorijden dan met een superdeluxe pk-monster. Dan gaat alles veels te gemakkelijk.
Kan me nog herinneren; met een oud Peugeootje 205, in de 90-er jaren, zonder stuurbekrachtiging, zonder ABS, met een 1.1 motortje van idd amper 60pk.

Wat wel een stuk scheelde, t.o.v. van de huidige logge bakken van anderhalve ton of meer, woog die Peugeot nog geen 800kg. :jaja:
 

hemi24

Forumguru
Vrij simpel: je hoort een luide tik bij het inschakelen als je een airco hebt die niet meedraait…

En volgens mij heb ik dat bij de Up van m’n vrouw nog nooit gehoord!
 
Bovenaan Onderaan