Bi-xenon op de S2

___JC___

Forumguru
Klopt, corner lights staat uit. En nu branden de mistlampen niet meer als ik de bocht om ga. Vond ik niet nodig namelijk. Maar als het in het boekje staat dan is schijnbaar de bochtenverlichting (meeschijnen van het xenon) ook uitgeschakeld. Zal eens aan de dealer vragen hoe ik alleen de mistlampen uit krijg dan.

Misschien toch het boekje eens lezen. :smirk:
 

___JC___

Forumguru
Mannen lezen toch geen boekjes jongens. Of het nou auto's, audio/videoapparatuur of een IKEA kast is. :grin:
 

JeSko

Forumguru
Ik heb inmiddels uren het forum doorgespit, en ik geraak er niet uit wat voor Xenon ik nu exact zitten heb. Ik kom hierover ook tegenstrijdige berichten tegen. Ik lees enerzijds dat Bi Xenon enkel Bi is indien er geen gebruik gemaakt word in de unit van een halogeenlamp als grootlicht, anderzijds lees ik dat Bi Xenon bij de Sup 2 wel degelijk ondersteund word door halogeenlampen in de grootlichten, dit ivm knipperen/seinen ( Xenon gaat niet graag snel aan en uit ? ). Nog elders lees ik dat AFS enkel op Bi Xenon lampen zit. Nu, ik heb inderdaad halogeenlampen als grootlichten, maar ik heb ook AFS, bij het starten doen de lichten een dansje, op en neer, maar ook zijdelings links en rechts, dit wijst op AFS en dus Bi Xenon. Weten jullie nu wat ik voor lichten heb? Tevens heb ik automatische hoogteverstelling, om eventuele belading te corrigeren, weet niet of dat wat wilt zeggen?

Wat het ook is die halogeenpitten in de grootlichten wil ik vervangen, ik lees op het forum dat dat D1S en of H3 lampen zijn? Welke is de juiste? Of is dit gewoon een andere benaming voor dezelfde lampen?

Grt Jesko
 

brepus13

Forumguru
Welk type fitting je hebt kun je vrij makkelijk achterhalen door een xenon pit eruit te halen en te kijken wat er op staat. Je xenon is vermoedelijk geen H3 in ieder geval.

edit: grote kans dat het d3S is. Maar ik weet het niet zeker.

ja je hebt automatische hoogte verstelling, daar is het dansje onder andere voor.

ja je hebt bi xenon en deze wordt volgens mij extra ondersteund door de halogeen in geval van groot licht.
 

JeSko

Forumguru
Zal ik dat eens doen, ja H3 leek me ook sterk ( gezien de resultaten op google ) maar moest het zeker weten. Maar het is de fitting van het grootlicht dewelke ik moest weten, de Xenon voldoet prima, maar ookal gebruik ik het zelden, zo'n halogeen grootlicht vloekt wel met Xenon, zou daar een wittere variant in willen. En kwam in de kennisbank tegen dat deze fitting van het grootlicht H3 of D1S was.

https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/lampen-overzicht.183/
 

hemi24

Forumguru
AFS en bi-xenon staan los van elkaar, op de O2fl had ik xenon (geen bi-) met AFS, maar deze dus had geen shutter voor het grootlicht.
Ook daar het op-neer, heen-weer dansje.

H3 is een halogeen lamp, vandaar de H...
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn O2c van 2007 (pre-FL dus) had xenon dimlicht, halogeen groot licht. Geen AFS, maar wel automatische hoogteverstelling met het volledige dansje op/neer/links/rechts.
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Dus dat dansje zegt niets over eventuele AFS.. ? Bizar, kwam ergens hier tegen dat dat dansje wijst op AFS, bij een S2 welteverstaan.
 

hemi24

Forumguru
De meesturende xenon kwam pas bij de facelift in eind 2008 in de O2, dus het dansje zal bij @Canon-Eye iets beperkter zijn geweest dan hij in z’n geheugen heeft...

AFS is niet alleen het meedraaien van de lampen in de bochten, maar ook het aanpassen van de lichtbundel aan de hand van snelheid en weersomstandigheden.
 

JeSko

Forumguru
Bij mij zie je de koplampen echt op en neer en helemaal zijdelings links en rechts gaan @hemi24 , ik merk wel dat mijn bochtverlichting via mistlampen werkt maar moet eerlijk zeggen dat ik nog niet echt gemerkt heb dat mijn Xenon tijdens het rijden draaien.. maar dat kan ook aan mij liggen. Geen idee of de werking van AFS heel duidelijk is of net subtiel, waardoor ik het niet goed meekrijg?
 

brepus13

Forumguru
@Canon-Eye

Dus dat dansje zegt niets over eventuele AFS.. ? Bizar, kwam ergens hier tegen dat dat dansje wijst op AFS, bij een S2 welteverstaan.

Het klopt wel wat je zegt hoor. Een S2 zonder AFS doet het dansje niet.

edit: je lichtbeeld draait iets mee in bochten tijdens het rijden. Teven past de lichtbundel zich snelheids afhankelijk aan. Als je goed kijkt kun je het wel goed zien gebeuren allemaal.
 

JeSko

Forumguru
Ahzo top, het zit er dus op @brepus13 , ga er eens op letten onderweg, las wel ergens dat AFS enkel in de auto stand van de lichtschakelaar werkt... Ik rijd tegenwoordig altijd met de schakelaar op volledig ontbranden, dit ivm met het meebranden van de LED achterlichten, vandaar dat ik het, wellicht, gemist heb tot nu toe.
 
Ahzo top, het zit er dus op @brepus13 , ga er eens op letten onderweg, las wel ergens dat AFS enkel in de auto stand van de lichtschakelaar werkt... Ik rijd tegenwoordig altijd met de schakelaar op volledig ontbranden, dit ivm met het meebranden van de LED achterlichten, vandaar dat ik het, wellicht, gemist heb tot nu toe.
Dat laten branden van de achterlichten icm de dagrijverlichting aan de voorkant kan via VCDS / OBDeleven wel aangezet worden!
 

Agent327

Forumguru
Dat laten branden van de achterlichten icm de dagrijverlichting aan de voorkant kan via VCDS / OBDeleven wel aangezet worden!

Heb ODBeleven maar kan nergens de optie vinden om tegelijkertijd de achterlichten aan te zetten met de dagrijverlichting. Ben wel geinteresseerd als een oplosing hiervoor is gevonden
 

brepus13

Forumguru
In de standaard apps heet het Scandinavian lights oid.

het is in ieder geval mogelijk voor zowel de S2 als de O3 ( heb ik beide gehad en getest )
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
iets beperkter zijn geweest
Dat zou kunnen, maar ik vermoed toch van niet. Ik zette 'm bijna altijd in de apart staande garagebox (omdat de straat in de loop van zo'n 30 jaar was "volgegroeid" met 2e en 3e auto's) dus ik kon altijd héél goed zien wat er gebeurde...
 
Bovenaan Onderaan