Bi-xenon op de S2

Sinds 2 weken ben ik toegetreden in de ranken van de Trotse S2 bezitters. Ik heb gekozen voor de ambition business line uitvoering. Deze is standaard voorzien van het AFS systeem met BI-xenon. In mijn beleving betekend bi-xenon dat zowel dim- als grootlicht worden verzorgd door xenon lampen. Echter toen ik dit eens uitprobeerde in een donkere hoek in een garage zag ik bij grootlicht de kleur van de lichtvlek op de muur veranderen van xenon blauwwit naar iets wat meer richting de traditionele halogeenlamp neigt. Bij nadere inspectie aan de voorkant blijkt dat bij grootlicht de xenon dimlichten aan blijven en er verder nog 2 halogeen pitten worden ontstoken. Dit lijkt mij nu niet echt wat je verwacht als je een auto met BI-xenon koopt. Nu natuurlijk de vraag: wat is er dan wel zo BI aan de xenonverlichting van de S2 met AFS?
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat je het een en ander verkeerd begrijpt;
Bi xenon staat volgens mij voor dimlicht en grootlicht in Xenon, de verstralers naast de lenslampen zijn halogeen lampen. Wanneer de verstralers ook Xenon zouden zijn geweest, had men geen "lichtsignalen" meer kunnen geven vanwege de lange opwarm/responstijd van Xenon.
Wat je nu in de Bixenon lenslamp hebt is een enkele Xenonlamp die naar voor en achter wordt verschoven(dim/grootlicht) om een andere focus te maken.(vinding van BMW) Het zou dus eigenlijk een Bi-Focuslamp moeten heten.
Bij grootlicht worden enkel de Xenon lampen naar achteren bewogen, plus de halogeen verstralers worden bijgeschakeld, zodoende de afwijkende kleur/frequentie van licht.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
 
@Gieliovd:
Zo tezien heb ik inderdaad de uitvoering op de foto. Het is het af fabriek AFS systeem.

@Ronnie:
Dank je voor de uitleg met betrekking tot de verstralers. Ik heb inmiddels de lampen van dichtbij bekeken en er veranderd inderdaad iets aan de bundel van de xenonlamp.

De eerste keer dat ik het uitprobeerde stond ik in een donkere hoek van een garage en toen viel het geel mij erg op. Zojuist nog een keer in een garage gestaan, nu echter met een lichte muur en dan zie ik inderdaad ook de bundel van de xenonlampen veranderen.
 

Ralph

Lid
Wat voor type lamp zou de verstralers zijn? H1?
Misschien dat ik in de loop van de tijd deze ga vervangen door xenon. ( seinen doe ik toch nooit, maar 's avond door de polder rijden wel! )
Als ik op de site kijk van carlight staat er overal bij "alleen voor dimlicht" zou er dan een ander setje voor het grootlicht zijn?
 

Gieliovd

Forumguru
Je hebt toch evengoed gewoon groot licht bij een bi-xenon set ofwel bi-focus xenon set? Je vergroot namelijk het bereik door de focus te veranderen.

Ofwel, meer licht over een grotere afstand. Dus meer zicht.

Als je die halogeenlampen vervangt door xenon heb je dus 4 xenon lampen in je wagen hangen.

Bij het seinen wordt nu dus alleen de halogeenlamp gebruikt?
 

Ralph

Lid
Ik rij zelf dus de nieuwe octavia RS, maar deze heeft dezelfde koplampunit als de superb. Als ik mijn grootlicht aanzet verander mijn xenonbeeld niet!! Alleen de verstralers gaan branden!! Op de specificaties staat ook:
Xenon koplampen met Adaptive Frontlight System

 
In de handleiding van mijn nieuwe SII Combi staat dat de AFs aan of uit te zetten is via de boordcomputer (via assistant). Ik zie die functie nergens terugkomen om mijn MaxiDOT.

Hoe weet ik nu of deze aan of uit staat?

Om nu boven de 10 km/u op mijn motorkap te gaan liggen lijkt mij ook zo'n gedoe...
 

quorumz

Actief lid
@septavia: ga in een garage achteruitparkeren zodat je lichten op een muur schijnen, en dan je wielen even een kant op draaien, je ziet op de muur ineens de lampen bewegen..
denk ook wanneer je in de auto zit en ze aanzet leuk je lampen naar links en rechts boven en onder ziet draaien zodat je ziet dat het aanstaat (je kan wel iets in het maxidot aan/uitzetten maar volgens mij is dat voor wanneer je in engeland wilt rijden). die 10km/h heeft in ieder geval ook met je cornerlights te maken

@ralph, lijkt me sterk dat je verstralers gaan branden als je je grootlicht aanzet hehe, hoezo wachten op een bekeuring
 
@quorumz: Check! ziet er wel grappig uit. Heb ze ook in een tunnel uitgeprobeerd en zie bij verschillende snelheden de xenon van positie veranderen.

Ook wel een leuke is de cornerfunctie die beiden aangaan als je de auto in z'n achteruit zet!
(met xenon aan dan....)
 

hemi24

Forumguru
Ik rij zelf dus de nieuwe octavia RS, maar deze heeft dezelfde koplampunit als de superb. Als ik mijn grootlicht aanzet verander mijn xenonbeeld niet!! Alleen de verstralers gaan branden!! Op de specificaties staat ook:
Xenon koplampen met Adaptive Frontlight System


De O2 facelift heeft geen bi-xenon, maar gewoon xenon voor dimlicht en daarnaast verstralers voor grootlicht.
AFS is niet uit te zetten; enkel het lichtbeeld is te veranderen voor linksverkeer (UK) (assistant-> travellight);
Verder kun je de cornerfunctie welke bij het AFS zit uitschakelen. Dit is niet zoals velen denken de cornerverlichting over de mistlampen maar de uitschakeling van de swiffelfunctie van de Xenonlampen (meedraaien).
 

___JC___

Forumguru
Skodaforummers, vraagje over het AFS systeem op de Superb 2.

Ik heb de cornering lights en dagrijverlichting uit gezet op mn Superb omdat ik dat niet mooi vind. Nu lijkt het er alleen op dat ook de AFS functie uitgeschakeld is, zijn deze functies gekoppeld? Ik stond gister in het donker geparkeerd en ik kan mn stuur heen en weer sturen wat ik wil. De xenonbundel blijft gewoon rechtdoor schijnen. Hoe kan dat?

Overigens staat mn coming home en leaving home functie ook gewoon aan op 10 seconden, maar die doen het ook niet?!

Ik heb het gevoel dat ik richting dealer moet.
 

Michel

Forumguru
@JC: Als ik in mijn Octavia in (bijna) stilstand aan het stuur draai, draait de Xenonbundel ook niet mee. Ik heb wel gezien dat ze meedraaien op het moment dat je meer vaart hebt. Waarschijnlijk wordt "rijsnelheid" ook als trigger gebruikt voor het al dan niet meedraaien van de bundel.

Coming home en leaving home werkt bij mij alleen als de lichtschakelaar op "Auto" staat. Op één van de andere standen van de lichtschakelaar werken deze functies vreemd genoeg ook niet.
 

___JC___

Forumguru
Dat klopt dan van die coming/leaving functie want mn licht staat nu aan ipv op auto. :grin:
Zal die AFS nogeens proberen te testen als ik rij, maar dan is het wel moeilijk te zien moet ik zeggen.
Thanks Michiel. :xyxthumbs:
 

Roel

Lid
Verhaal van M ichel kan ik bevestigen.
Onder de 15km per uur werkt de cornerfunctie niet.

Ik heb mijn verlichting altijd op AUTO staan. Je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken: indien de Xenon niet brandt, rij je met dagverlichting.
 

hemi24

Forumguru
Oplossing is vrij simpel:

Je hebt namelijk niet de cornerlights van de mistlampen uitgeschakeld, maar de swiffel-functie van de meedraaiende Xenon.
AFS blijft gewoon functioneren (dit is namelijk het aanpassen van het lichtbeeld bij verschillende snelheden en weersomstandigheden).
 

___JC___

Forumguru
Maar de mistlampen gaan echt niet meer aan hoor als ik de bocht om ga. Volgens mij werkt dit bij de Superb anders dan bij de Octavia.
 

hemi24

Forumguru
Even wat stukken tekst uit de handleiding van de S2:

Bochtverlichting
De bochtverlichting dient voor het verlichten van bochten door het meedraaien van
de lichtconus van de koplampen met xenonlicht*. Deze functie wordt bij een snelheid
vanaf 10 km/uur actief.
Het draaien van de koplampen kan uit-/ingeschakeld worden via het menupunt

Assistant (assistent) in het hoofdmenu van de informatiedisplay*

Aanwijzing


Het systeem AFS* is een aanvulling op de functies van de mistlampen met de functie ’CORNER’

Krek eender met de O2...

Vertel nu nog eens rustig wat je hebt uitgeschakeld in het Maxidot, ik weet bijna wel zeker dat het het bovenstaande is onder het menu "Assistant"
 
Bovenaan Onderaan