Zelf accu vervangen bij start stop?

gr8jen

Lid
Hi,

De accu raakt steeds leger omdat start stop uitschakelt en display uitschakelt als de motor uit staat.
De auto heb zelf nog niet lang in bezit dus het zou kunnen dat de vorige eigenaar de accu behoorlijk belastte en deze aan vervanging toe is.

Ik verwacht zelf in staat te zijn om de accu te vervangen, maar twijfel of ik hier een vcds voor nodig heb wegens de start stop.

Bij vorige auto's kon ik nog resetten door te spelen met pedalen, mistlampen en alarmlichten in bepaalde volgorde aan en uit te zetten.

Kan dat ook bij een fabia III uit 2016?
Heeft iemand hier ervaring mee?
 

EdK

Forumguru
maar twijfel of ik hier een vcds voor nodig heb wegens de start stop.
Vanwege de start stop heb je een accu nodig die inderdaad ingeleerd moet worden.
Nu rij ik zelf ook een Fabia 3 combi en ook bij mij schakelt momenteel de start/stop niet in als ik in zijn vrij voor rood verkeerslicht sta.
Alleen als ik een rit maak van minimaal een 80 tot 100Km of meer dan komt de start/stop weer in werking daar hij klaarblijkelijk tijdens de langere rit zijn accu weer voldoende heeft bijgeladen.
Maar waarschijnlijk door de koudere temps en de mindere capaciteit die je hierdoor in een accu hebt, is de accu niet sterk genoeg blijkbaar om het start/stop in te schakelen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Heb je al eens in je display de accustatus opgevraagd, zo weet je een beetje wat het systeem meet aan de accu?
 

Antera

Donateur
Hi,

De accu raakt steeds leger omdat start stop uitschakelt en display uitschakelt als de motor uit staat.
De auto heb zelf nog niet lang in bezit dus het zou kunnen dat de vorige eigenaar de accu behoorlijk belastte en deze aan vervanging toe is.

Ik verwacht zelf in staat te zijn om de accu te vervangen, maar twijfel of ik hier een vcds voor nodig heb wegens de start stop.

Bij vorige auto's kon ik nog resetten door te spelen met pedalen, mistlampen en alarmlichten in bepaalde volgorde aan en uit te zetten.

Kan dat ook bij een fabia III uit 2016?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Vind het vreemd want als de accu slecht is dan word start/stop niet meer ingeschakelt. Dit is namelijk een eis van het systeem.

Je kan de accu vervangen voor eenzelfde zonder problemen. Aanleren kan als je een andere accu plaatst
 

SkodaJosh

Senior Member
Dus als je exact dezelfde accu plaatst moet deze niet ingelezen worden?
Ik vraag het maar even omdat mijn Rapid ondertussen al 5 jaar op dezelfde accu mee gaat en deze heeft ook start/stop.

Bovendien ligt de accu in de koffer onder het reserve wiel.
 

gr8jen

Lid
Vind het vreemd want als de accu slecht is dan word start/stop niet meer ingeschakelt. Dit is namelijk een eis van het systeem.

Je kan de accu vervangen voor eenzelfde zonder problemen. Aanleren kan als je een andere accu plaatst

Ik bedoel dat start stop niet meer werkt ;)
 

gr8jen

Lid
Heb je al eens in je display de accustatus opgevraagd, zo weet je een beetje wat het systeem meet aan de accu?
Hoe doe ik dat? Ik zie wel in torque een voltage voor de controle module en die wijkt niet af.
Maar misschien kan Ik het ergens anders inzien?
 

SkodaJosh

Senior Member
Zit daar nog een geheim vak dan?
Bij de Rapid berline 1,6TDI als je de koffer bekleding opheft kom je aan het reserve wiel (thuiskomer). Dat draai je los, en haal je weg. Daarna zijn er nog wat harde isomo passtukken die je weg kan halen en daaronder zit vervolgens de batterij, afgedekt met een metalen berschermingsplaat.

De motorruimte zit ook vol. Zie niet waar ze hier nog een batterij bij zouden krijgen.

Hieronder mijn motorruimte. Rechts heb ik even aangeduid waar de verschillende polen tevoorschijn komen; daar zit dus nergens een batterij.

IMG_20210109_163322293 by Josh RAD, on Flickr
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Zoek even op SOC, durf even niet meer te zeggen hoe het precies moet.

Was het nou contact aan, sleutel terugdraaien en dan de dagteller reset button ingedrukt houden tot je de SOC % status zag?
 

Sjoerdb

Forumguru
Als ik de auto open, ga zitten en deur dicht, dan druk ik de reset dagteller in en hou deze ingedrukt tot ik SOC in beeld krijg, knop los laten en dan kan ik % status zien. Maar dat is bij de octavia 2014 versie.
 

Cordoba

Forumguru
@gr8jen Een auto met start/stop en meer dan 4 jaar oud, mag je verwachten dat de accu langzamerhand aan vervanging toe is. Een paar maanden terug voor de beurt en 1e APK ook gevraagd of de garage de status van de accu wilde beoordelen. De garage gaf aan dat de accu vrij leeg was, en bijgeladen was, maar nog niet aan vervanging toe. De conditie van de accu hoeft dus niet te komen door eerdere gebruikers die de accu zwaar belast hebben. Een auto met start/stop laadt de accu namelijk niet steeds zo snel mogelijk op (zoals bij ouderwetse loodaccu's) maar laat wat laadcapaciteit over, zodat bij afremmen op de motor de (extra grote) dynamo gebruikt wordt om extra af te remmen en tegelijkertijd zonder brandstofverbruik de accu bij te laden.

Op het forum is ook een topic te vinden met veel info over de huidige EFB-accu's.
 

gr8jen

Lid
Helaas, ik ging voor die nieuwere met de facelift en kan nu alleen actuele tijd instellen, iets anders krijg ik niet. Ik zie alleen ergens iets dat je het met vcds zou kunnen aanzetten.

Maar ja als ik het zou aandurven met zelf kopen en software aanpassen had ik het niet nodig om soc uit te lezen.
 

SkodaJosh

Senior Member
Huh? Nooit geweten, is dat alleen bij de Rapid diesel zo? Of specifiek voor de Rapid sedan?
Ik heb werkelijk geen idee. Ik ging ervan uit dat het bij elke Rapid sedan vanaf model 2016(facelift) zo is. Misschien alleen bij 1,6 omdat die motor iets groter is dan de standaard 1,2 en 1,4 die erin zit?
 

SkodaJosh

Senior Member
Helaas, ik ging voor die nieuwere met de facelift en kan nu alleen actuele tijd instellen, iets anders krijg ik niet........
Blijven inhouden nadat het tijd zegt. Daarna komt batterijstatus SOC ---%. Maar is dus nooit ingevuld bij nieuwere modellen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
Ik heb een SOC 70% na een kort ritje. Wat zegt dit? Nog even ter toevoeging, de auto had een dag stil gestaan en heb ik een ritje van 5 minuten wel 3x gestart (thuis met weggaan, supermarkt en nog een andere supermarkt).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan