Verbruik Citigo...

Fabia 3

Nieuw lid
Ik rijd 1 op 20 met de Citigo, zonder allerlei aanpassingen, wel rustige rijder.
Leuk woord trouwens” pukkeltje”, moet ook nog weleens uitleggen aan anderen hoe ruim de Citigo eigenlijk is, meeste mensen hebben dat niet direct in de gaten.
Auto is nu 5 jaar oud en moet nog zeker 5 jaar mee.
 
Laatst bewerkt:

Me Zelf

Forumguru
Nog meer off-topic: mijn vrouw noemt mijn Citigo "het koekblik". Niet met veel liefde uitgesproken...
 

BigCheese

Forumguru
Ik moet zeggen dat de Citigo van mijn vrouw erg fijn rijdt voor zo'n formaat. Ik heb geen idee over het gebruik maar heb laatst wel het gas helemaal open gehad op de Autobahn. Na enig aandringen kreeg ik hem op 170 op de teller, zonder gekke trillingen of onveilig gevoel. Auto zit gewoon goed in elkaar wat mij betreft. En dat is ook wel wat waard.
 

Blackciti

Senior Member
Tjonge, wat een conversaties over het al dan niet zuinige verbruik van de Citigo.

Eén ding is absoluut waar: wanneer je hem hebt laten chippen is hij sowieso zuiniger dan voorheen, maar dan uitsluitend met dezelfde stand van het gaspedaal van voor de software-update.
Die van mij rijdt met zijn update toch wel zo'n 1 op 20, maar dan enkel tijdens lange snelwegritten als de motor de optimale bedrijfstemperatuur heeft. Bij lange ritten, vooral op de Autobanen bij onze Oosterburen, kun je redelijk gemakkelijk één snelheid aanhouden, waardoor het gaspedaal redelijk in dezelfde stand blijft. Veel verbruik komt altijd door een beweeglijke rechtervoet.

Veel mensen vergeten namelijk ook dat een automotor bij korte ritten zo goed als nooit de optimale bedrijfstemperatuur haalt hierdoor zal ook het verbruik nooit optimaal worden. En 90 graden op de koelwatertemperatuurmeter wil nog niet zeggen dat de motorolie op de juiste temperatuur is. Dat duurt vaak 5 tot 10 minuten langer dan het bereiken van de 90gr koelwatertemperatuur.

Overigens: iedereen fijne feestdagen en een goed en vooral gezond 2021. :cheers:
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij lange ritten, vooral op de Autobanen bij onze Oosterburen, kun je redelijk gemakkelijk één snelheid aanhouden, waardoor het gaspedaal redelijk in dezelfde stand blijft. Veel verbruik komt altijd door een beweeglijke rechtervoet.
Daar is iets op bedacht: de cruisecontrol... :pardon:

Ik ben al sinds late jaren '80 een enthousiast cruisecontrol gebruiker, destijds een VDO Tempostat die in 3 opvolgende auto's dienst heeft gedaan totdat ik aan een auto toe was met af fabriek ingebouwde CC. Ervaring leerde toen al dat het verbruik merkbaar daalde door de constante snelheid, en niet alleen op de snelweg. Bovendien is het een goed hulpmiddel om onwillekeurige snelheidsovertredingen te voorkomen, ook binnen de bebouwde kom op wegen die uitnodigen om sneller te gaan.
Kortom: nooit meer zonder.
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
@Canon-Eye:
Mijn Citigo is niet gezegend met een CC. Achteraf inbouwen is waarschijnlijk erg duur waardoor de kosten niet opwegen tegenover het gemak dat je er van kunt hebben.
Maar wanneer je een eenvoudige CC hebt zit je op de NLse wegen altijd te klooien omdat je om de haverklap moet afremmen voor, of een vrachtwagen, of een andere langzamere auto. Dan moet je daarna weer gas geven om de CC weer in te schakelen. Het is wat dat betreft veel te druk op het NLse wegennet met haar Micky Mouse afmetingen.

Overigens is niet alleen een CC een goed middel om snelheidsovertredingen te voorkomen: je rechtervoet en je ogen goed de kost geven helpt ook enorm tegen post vanuit Leeuwarden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar wanneer je een eenvoudige CC hebt zit je op de NLse wegen altijd te klooien omdat je om de haverklap moet afremmen voor, of een vrachtwagen, of een andere langzamere auto. Dan moet je daarna weer gas geven om de CC weer in te schakelen
Jouw ervaring strookt in het geheel niet met mijn (meer dan 30-jarige) ervaring met zeer intensief gebruik van ee gewone CC (niet eens de adaptieve versie, die is mij te bemoeizuchtig) op alle soorten wegen binnen en buiten de bebouwde kom, met handbakken en DSG's.

Een beetje behoorlijk afstand houden helpt (doe ik van nature altijd al) en het vergt wat verder vooruitkijken, dan kan ik - zeker met de huidige versie waarbij ik kan zien wat de ingestelde snelheid is - bijna alles regelen met een beetje hoger of lager instellen, of tijdig erafgooien en weer "resumen".

Van de vandaag gereden 2x 100 km heb ik mijn voet niet meer dan 10 à 15% van de afstand op het gaspedaal gehad, de rest is geregeld met het CC hendeltje. Na het afremmen voor een bocht trek ik het halverwege die bocht al naar resume, dan begint hij voorzichtig wat gas te geven. Maar hij gaat pas echt trekken als het stuur weer bijna recht staat. Blijkbaar heeft het signaal van de stuurhoeksensor ook invloed.
Kortom, als je er eenmaal mee hebt leren omgaan kun je er veel gemak van hebben.
 
Laatst bewerkt:

bert44

Senior Member
Op trajectcontroles ideaal
Precies 100 op de gps en klik nooit een boete gehad
Als je dan ook nog achter een dikke auto rijdt is verbruik iets met een 2 voor de komma :yeah:
 

Kees62

Actief lid
Nou, de tweede keer getankt, nu zeker dat de tank helemaal vol zat.
Ik moet zeggen blij verrast, bijna 800 km (794,1 precies) op één tank.1 op 23,26

moet ik er wel bij zeggen dat ik er mijn best op heb gedaan. toevallig bijna aleen snelwegen en als een oud wijf gereden ;)
upload_2021-5-10_8-45-27.png
 

Kees62

Actief lid
.......
Een beetje behoorlijk afstand houden helpt (doe ik van nature altijd al) en het vergt wat verder vooruitkijken, dan kan ik - zeker met de huidige versie waarbij ik kan zien wat de ingestelde snelheid is - bijna alles regelen met een beetje hoger of lager instellen, of tijdig erafgooien en weer "resumen".
.....
Kortom, als je er eenmaal mee hebt leren omgaan kun je er veel gemak van hebben.


waar kan ik de huidige ingestelde snelheid vinden ?? , ik mis deze inderdaad....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
@Kees62 ik zie niet zo goed wat je punt is aangezien je geen reactie op het citaat toevoegt. :pieker:
Maar laat ik dan - afgaande op het vetgemaakte deel - voor de volledigheid aanvullen dat ik de huidige auto (met zichtbare CC-instelling) nog geen 3 jaar in gebruik heb en de daaraan voorafgaande 3 decennia een verstokt gebruiker ben geweest van het meest simpele type cruisecontrol: instellen, hoger/lager, tijdelijk uit en resume en dat alles met alleen de snelheidsmeter (en sinds medio 2008 de gsp-snelheid) als referentie. En ook daarvoor gold en geldt dat het een kwestie is van ermee leren omgaan en anticiperen, dan heb je nooit een probleem met het "geklooi" dat @Blackciti beschreef.
 

Kees62

Actief lid
ikdacht dat ik het duidelijk verwoord had, niet dus. wat ik aanhaalde was "dan kan ik - zeker met de huidige versie waarbij ik kan zien wat de ingestelde snelheid is"

mijn vraag was dan ook (of zo bedoeld :-) ): waar kan ik de ingestelde CC snelheid zien?? ik heb alleen een gemiddelde en actuele snelheid, geen ingestelde zoals op mijn vorige auto's.
Overigens hoef je mij niet enthousiast te maken over CC, daar rijd ik ook al een heel aantal jaren tot volle tevredenheid mee :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
@Kees62 In de MFD tussen de tellers, links onderaan op de plek waar bij volledig uitgeschakelde cruisecontrol de totaalkilometerstand staat (die o.a. ook zichtbaar wordt als het contact uitgeschakeld wordt), zie ik de ingestelde snelheid die met het in mijn auto aanwezige aparte CC-hendeltje in stappen van 1 of 10 km/u kan worden bijgeregeld.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of je bij een Citigo wel de ingestelde CC-snelheid kan zien. Overigens niet zo van belang als je gewoon op de snelheidsmeter kijkt. Wat overigens ook helpt om zuinig te rijden op drukke wegen: de CC iets lager instellen als de max. snelheid, bij kruisingen en rotondes hoopt het verkeer voor je weer even op, en met die ietsje lagere snelheid rij je het gaatje dan vanzelf weer dicht, waardoor je meer op snelheid kan blijven.
 

hemi24

Forumguru
Misschien is het bij de modellen na de facelift anders, maar bij de eerste modellen kun je de ingestelde snelheid van de CC niet zien…
 
Bovenaan Onderaan