Verbruik Citigo...

Kees62

Actief lid
Nou was dit wel echt een uitschieter. ik zit gemiddeld op bijna 1 op 25. Wat me opvalt is met die warme dagen heet verbruik echt minder is. En zoals ik zei: die korte stukjes hier naar het winkelcentrum (1200 mtr) kosten in verhouding veel benzine, zeker met koude motor. en die doe ik met mooi weer op de fiets.
 

Kanerr

Forumguru
Knap hoor!

Ik doe met mijn CNG op veel te grote en zwarte velgen/banden combo 1kg op 23.67km. Met de 15 inch er nog onder was dit een dikke 26km op een kilo.
 

Busso

Actief lid
Eindelijk eens een tank leeggereden en uitgerekend wat het verbruik is van mijn 75pk Citigo. Ik kom uit op 1:20,7 dus omgerekend 4,8 liter per 100 km. De boordcomputer geeft 4,6 aan. We hebben denk ik iets meer snelweg gereden dan korte stukjes en over het algemeen 100-103 echte kilometers per uur op de snelweg. Verbruik zal nu wel gaan oplopen door het koude weer maar ik vind het tot nu toe erg netjes.
 

SteGo

Donateur
Ik had de afgelopen tijd telkens E5 getankt (BP Ultimate) en daarbij kwam ik op een verbruik van 4,4L/100km (1:22,7).
Mede doordat ik van de dealer nog weer een gratis tank brandstof heb gekregen wat een beetje roet in de meting gooit ben ik de meting weer opnieuw gestart. Ik ben nu echter overgestapt op E10 om te kijken wat er dan uitkomt als verbruikscijfer. Het prijsverschil bij de plaatselijke onbemande BP is momenteel zo'n 15%. Ik ben benieuwd waar ik na een paar tankbeurtjes dan gemiddeld op uit kom. Ik verwacht zo ergens rond de 4,7L/100km.
 

Tees

Donateur
Theoretisch (op basis van energieinhoud) zou het 3% verschil moeten zijn. Dus van 4.4 naar 4.7 zou me veel lijken.
 

EdK

Forumguru
Tsja SteGo dan hoop ik dat je ook met dezelfde temperaturen rijd als met E5
Ik rij alleen met E10 en zie s'morgens en s'middags al verschillen in verbruik vanwege de temperatuur....
 

Tees

Donateur
En wind, en luchtvochtigheid, en of t druk is op de weg, en en en... ;)
Mijn verbruik varieert per tankbeurt tussen de 1:14 en 1:17, ruim meer variatie dan die 3% dus.
 

SteGo

Donateur
Ik snap uiteraard zelf ook wel dat om het echt eerlijk te vergelijken ik eerst een heel jaar E5 zou moeten rijden en daarna een heel jaar met E10, waarbij ik dan ook nog eens dezelfde stukken zou moeten rijden, het weer en temperatuur gelijk zouden moeten zijn, etc etc. Maar dat gaat niet lukken. :D

Overigens denk ik niet dat ik een jaargemiddelde van 4,4L/100km zou halen op E5. Het is daarvoor de afgelopen tijd natuurlijk veel te 'zuinig' weer geweest. Met mijn Daihatsu Cuore Premium die ik in het verleden heb gehad zat ik gemiddeld op 4,6L/100km, als de Citigo daar gemiddeld een beetje bij in de buurt komt ben ik happy. ;)
 

Fleu

Lid
Gisteren getankt. Bleek 1 : 21,2 te hebben gereden (snelwegen en polderwegen). Dat is overigens vrij gemiddeld voor mij: in het warme seizoen zo rond de 1 : 21 of hoger, in de koude maanden 1 : 20 of daar net iets onder. Ben een rustige, seniore stuurman. Aan vol optrekken of laat remmen doe ik zelden (tenzij op de kartbaan, waar ik graag kom ...:giggle:). Van de cruise control maak ik dankbaar gebruik.
 

Chrisjemol

Forumguru
Met de up (heb ik nu 4 dagen…) heb ik elke rit gunstiger dan 1:20 gereden en gisteren bijna 1:22
Valt me niks tegen met die kou
Rij 100 op cc, snelwegrit van 50km enkele reis
 

Canon-Eye

Forumguru
elke rit gunstiger dan 1:20 gereden en gisteren bijna 1:22
Dat zal de indicatie volgens de boordcomputer zijn, vermoed ik?
Naar goede VAG-traditie zal de gemeten praktijk (totaal liters versus totaal gereden kilometers over minstens een stuk of 10 tankbeurten) toch wel wat hoger uitpakken. Dat structurele optimisme is in elk geval mijn ervaring met meerdere Audi's, Volkswagens, Skoda's en één Leon waarvan het verbruik werd (en wordt) bijgehouden gedurende mijn volledige gebruiksperiode.
Reken voor het cumulatieve gemiddelde maar op zo'n 5% hoger verbruik.
 

Chrisjemol

Forumguru
Idd boordcomputer. Moet daar bij zeggen dat bij handmatig bijhouden mijn T5, superb en fabia allen goed klopten met de boordcomputer
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Busso

Actief lid
Vergeet niet de tellerafwijking. Dus reken je met werkelijke kilometers en verbruik dan is nog iets van 5% ongunstiger. Ik vind de tellerafwijking namelijk best wel fors bij de Citigo. Maar hij is dan nog steeds wel lekker zuinig. Zuiniger dan het Smartje dat ik voor de Citigo had.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Zolang de snelheidsmeterafwijking én positief is én niet groter dan 10% + 4 km/u, is voldaan aan de typegoedkeuringseisen.
 
Bovenaan Onderaan