Spiegels naar beneden klappen achteruit

Peanut

Senior Member
Bij mij werkt het prima, als ik de spiegelschakelaar op de rechtse spiegel heb staan.
Ik werd er echter een beetje tureluurs van dat hij elke keer bij achteruit rijden naar beneden ging, dus heb nu de schakelaar weer op neutraal gezet en wen mezelf aan dat ik die op rechts zet als ik langs een stoep ga parkeren.
 

JeSko

Forumguru
Onlangs heb ik mijn puddle lights vervangen, spiegel is daardoor gedemonteerd geweest, nu merk ik op dat ik de spiegel bij achteruitrijden niet meer zo ver naar beneden gekanteld krijg? Ben er al met aan het spelen geweest, hem opnieuw ingesteld en dergelijke, maar ik krijg de spiegel niet meer zodanig gezet dat ik de stoeprand goed zie, dat was voorheen wel het geval, ik zag dan bijna van bovenaf de stoeprand, zo ver kantelde hij, nu krijg ik de stoeprand maar niet in beeld.

Moet deze na de en montage ergens gereset worden? Spiegelglas is er terug op gegaan zoals het er voorheen op zat, begrijp niet waarom deze zo moeilijk lijkt te kantelen nu.
 

TB404

Actief lid
Ik gebruik de feature ook, maar ik vind het ergens wel slecht ontworpen:
Waarom alleen de rechterspiegel?
Waarom moet je de spiegelverstelknop in je deur op R zetten om de functie te activeren? Als je de functie aanzet, wil je toch altijd dat de spiegels meer naar de grond gaan?

Het was simpeler op een 508 SW: De spiegels gaan, indien geactiveerd gewoon X graden omlaag als je de auto in zn achteruit zet. Zet je hem weer terug in D, gaan de spiegels ook weer terug.

Dit is veel te gecompliceerd gemaakt.
 

JeSko

Forumguru
Hoezo alleen rechterspiegel? Links kantelt ook hoor, gewoon in L zetten. Zelf geen problemen mee want ik wil niet dat ze altijd kantelen als ik hem in R duw. Die kleine draaiknop vind ik op de tast en zet ik altijd op wanneer ik thuis aankom, automatisme geworden, kan niet handiger voor mij
 

Canon-Eye

Forumguru
Zet je hem weer terug in D, gaan de spiegels ook weer terug.
Een verfijning die ik wel kan waarderen, is dat de spiegels juist niet teruggaan door het enkele feit dat je van R terugschakelt naar D of S, maar dat ze omlaag blijven staan totdat de voorwaartse snelheid de drempelwaarde overschrijdt die ook de eventuele gordelwaarschuwing en deursloten activeert. Zo werkt het althans bij m'n Leon; neem aan dat dit VAG-breed geldt.
Dat is namelijk heel handig als je een par keer heen en weer moet steken, bv. bij parkeermanoevres. :pardon:
 

TB404

Actief lid
Hoezo alleen rechterspiegel? Links kantelt ook hoor, gewoon in L zetten. Zelf geen problemen mee want ik wil niet dat ze altijd kantelen als ik hem in R duw. Die kleine draaiknop vind ik op de tast en zet ik altijd op wanneer ik thuis aankom, automatisme geworden, kan niet handiger voor mij

Ik wil automatisch beide spiegels naar beneden hebben, niet 1 van 2. En als ik de handleiding van mijn Superb mag geloven werkt het alleen op rechts. Dat staat specifiek benoemd.

@Canon-Eye, uiteraard is die verfijning wel fijn, maar dat is eenvoudig, en inderdaad verkeerd verwoord door mij: instelling behouden tot snelheid X (15 km/u ofzo) dus als je harder vooruit rijdt, gaat hij terug in de normale stand.

Maar 1 spiegel per keer EN de extra handeling om de optie te activeren vind ik onzinnig. In 95 van de 100 keer achteruitrijden heb ik liever de spiegels later. Dus handmatige actie zou je nodig moeten hebben voor die 5 keer dat je NIET wilt dat de spiegels omlaag kijken. Daar kunnen ze nog wel wat aan de UX doen wat mij betreft.
 

Antera

Donateur
Beide spiegels kunnen niet kantelen bij achteruit alleen de rechterspiegel hier in NL en de linkerspiegel in Engeland.

De rechterspiegel hier heeft een flinke dode hoek en daarom kan dat niet. Beide is ook niet mogelijk omdat je de spiegelknop op de rechterspiegel moet zetten om hem te laten werken. Heb je geheugen stoelen dan kan de kanteling bepaald worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een jaar of 30-35 geleden reed ik nog wel eens in de BMW 735i van de baas. Daarvan kantelden beide spiegels tegelijk bij inschakelen van de R.
Beperking tot één spiegel, zoals nu bij VAG, valt dan m.i. niet onder het kopje "vooruitgang"... :nono:
 

VAG-man

Forumguru
Onlangs heb ik mijn puddle lights vervangen, spiegel is daardoor gedemonteerd geweest, nu merk ik op dat ik de spiegel bij achteruitrijden niet meer zo ver naar beneden gekanteld krijg? Ben er al met aan het spelen geweest, hem opnieuw ingesteld en dergelijke, maar ik krijg de spiegel niet meer zodanig gezet dat ik de stoeprand goed zie, dat was voorheen wel het geval, ik zag dan bijna van bovenaf de stoeprand, zo ver kantelde hij, nu krijg ik de stoeprand maar niet in beeld.

Moet deze na de en montage ergens gereset worden? Spiegelglas is er terug op gegaan zoals het er voorheen op zat, begrijp niet waarom deze zo moeilijk lijkt te kantelen nu.

Komt de spiegel tegen de plastic behuizing en dat het daardoor niet ver genoeg kan kantelen?

Nadat ik de puddle lights heb vervangen zit de rechter spiegel onderaan iets dichter op de behuizing dan de linker spiegel. Spiegel kan ik helaas niet iets naar boven schuiven.
Bij mij kantelt het denk ik net zover als daarvoor.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @VAG-man ! Onderaan raakt ie de behuizing inderdaad... Vreemd dat het bij ons beiden na de vervanging van de puddle lights hetzelfde is.. :pieker:
 

VAG-man

Forumguru
Nou bij mij kantelt de rechter spiegel wel goed. Alleen er zit een minimum verschil in de ruimte tussen de linker en rechter spiegel v.w.b. de onderkant tegen de behuizing aan. Daar heb ik al moeite mee. Autistisch trekje.:D
 

JeSko

Forumguru
Ga nog eens proberen de spiegel kanteling te resetten, vond dit ( rood omcirkeld ) in de handleiding, bedoeld men dit te doen met de sleutel in het contact en contact aan?

Screenshot_20210408-073219_MyKODA.jpg
 

f.tiryaki

Nieuw lid
Allemaal bedankt voor het meedenken. Het werkt niet echt lekker. Als ik de spiegels op R zet, vervolgens de Skoda in zijn achteruit kan ik alleen de rechterspiegel instellen. De linker gaat dan niet mee. De R spiegel blijft ie wel goed onthouden, dat lijkt te werken. Ik wil alleen graag allebei de spiegels stellen.
Hi, hoe heb je het geregeld? bij mij werkt het niet. Ik heb een enyaq sportline 2022
 

ertromp

Forumguru
Net getest maar bij mijn ID3 PRO blijft de verstelling gewoon op R staan na selecteren met de draaiknop
 

Rallye

Forumguru
Vanuit de veronderstelling dat je bij het achteruit inparkeren de spiegel naar beneden kantelt om de stoeprand in de gaten te kunnen houden, vind ik het wel logisch dat alleen de rechterspiegel kantelt. Links heb je immers nog nodig voor het oeverige verkeer?

Overigens heb ik het bij mijn Golf ook ingesteld, maar vind ik dat de spiegel te weinig kantelt. Komt dat iemand bekend voor?
 
Bovenaan Onderaan