Spiegels naar beneden klappen achteruit

pabu

Lid
Beste forum leden,

Ik heb een Kodiaq (Sportline 2020 model) met elektrisch verstelbare stoelen. Als ik achteruit rijd wil ik dat de spiegels naar beneden (bijv. richting de stoep) klappen. Ik krijg dit niet voor elkaar. Volgens de handleiding moet ik mijn auto in zijn achteruit zetten, de joystick van de buitenspiegels naar R draaien (ik heb L/R) en vervolgens naar de juiste stand duwen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes, Paul
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het zou moeten werken als je hem vanaf dat moment op R laat staan.Bij mij en veel anderen werkt het desondanks niet goed; kantelt niet of keert niet terug. Schijnt software matig verholpen te kunnen worden
 

JeSko

Forumguru
Mijn kantelsysteem heeft me ook al in de steek gelaten, heel soms doet ie het niet en dan vooral bij te vlot de R inschakelen. Als ik mijn handbak een secondje of 2 geef doet ie het altijd.
 

pevers

Lid
En volgens mij moet je hem ook zelf "inleren", wat is de stand waar hij naar toe moet gaan

1. spiegel schakelaar in stand Rechts zetten
2. auto in achteruit
3a. (eenmalig) spiegel afstellen, dus naar de stoep kantelen
3b. (volgende keren) spiegel kantelt naar ingestelde positie

Zo heb ik het voor mijn Octavia 3FL voor elkaar gekregen (maar gebruik het eigen nooit meer ivm achteruitrij camera)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zo hoort het idd. Maar werkt het desondanks vaak niet goed. Schijnt software probleempje te zijn. Binnenkort weet ik of het verholpen is
 

Cordoba

Forumguru
Het schijnt vooral in gevallen dat het origineel niet als optie aanwezig was, maar later via VCDS als optie is toegevoegd regelmatig problemen te geven, dat ie niet terugkeert naar de normale stand bij vooruit rijden.
 

dirkie996

Forumguru
Bij mijn octi 3 fl, werkt het naar behoren. Wel reeds enkele malen voor gehad dat m'n zetelpositie ( gekoppeld aan de persoonlijke sleutel) en spiegelpositie, ziin verloren gegaan, zodat ik alles opnieuw moet instellen.:pieker:
 

pabu

Lid
Allemaal bedankt voor het meedenken. Het werkt niet echt lekker. Als ik de spiegels op R zet, vervolgens de Skoda in zijn achteruit kan ik alleen de rechterspiegel instellen. De linker gaat dan niet mee. De R spiegel blijft ie wel goed onthouden, dat lijkt te werken. Ik wil alleen graag allebei de spiegels stellen.
 

pabu

Lid
Nogmaals getest. Hier lijkt het nu goed te werken! Het is inderdaad alleen de rechterspiegel. Ik heb het gister 5x getest, werkend! Ik weet natuurlijk niet hoe dit op de lange termijn gaat.

Zoals Pevers aangaf is dit de oplossing:
1. spiegel schakelaar in stand Rechts zetten
2. auto in achteruit
3a. (eenmalig) spiegel afstellen, dus naar de stoep kantelen
3b. (volgende keren) spiegel kantelt naar ingestelde positie

Dank allemaal!

Groetjes, Paul
 

Antera

Donateur
Als deze optie in je menu staat werkt het met de bovenstaande

LET OP: Heb je een 2020 model dan is het niet meer naderhand werkend te maken ( door coderen) als het er niet standaard op zit. Dit is software matig geblokkeerd
 

Eltjo

Forumguru
Bij mij werkt het prima en ik heb het ook een tijd geactiveerd gehad omdat ik merkte dat het motortje het zwaar had.
Ik heb elektrisch verstelbare stoelen en geheugen per sleutel ingesteld. Maar aangezien ik altijd zelf rijd wordt de spiegelverstelling amper gebruikt. Een beetje bewegingsgymnastiek tegen het vast gaan zitten leek me dan niet slecht.
Ik denk wel dat de auto het standaard al had.

Wat is alleen raar vind, is dat je het via het menu moet aanvinken én dat de verstelknop in R moet staan. Dat lijkt me nogal dubbelop. Maar met de knop is de functie wel makkelijker aan/uit te zetten dan via het menu als je er af en toe gebruik van maakt tijdens b.v. file parkeren.
 
Bovenaan Onderaan