Afzekering Laden IV

SereN

Lid
Ik dacht al houten beschuttingske te maken en hem daarin te hangen, maar beter ook niet doen dan...

Een beschutting is geen probleem neem ik aan. Ik wou maar zeggen dat je hem niet in plastiek gaat moeten wikkelen, of echt in een hermetisch afgesloten behuizing moet proppen. Ik ga er van uit dat dat dingetje wel een beetje warm gaat worden. Al wordt er niks in omgevormd ofzo, is maar een (m.i. veel te grote) holle doos met die simkaart en verbruiks registratie module.

EdK

Forumguru
De crisis zit voornamelijk in de horeca en de reiswereld.

De campings en bungalow parken bv in NL hebben een topjaar gedraaid dit jaar.
Afgelopen week nog op een 4 verschillende parken geweest vanwege werk en als je je dan meld aan receptie en moet wachten en met zo'n schoonheid achter de balie praat dan is deze periode van kerst en oud en nieuw alles echt geheel volgeboekt.
Geen enkel backup huisje is er meer vrij.....

Dus tsja wat recessie ??

EdK

Forumguru
Ik wou maar zeggen dat je hem niet in plastiek gaat moeten wikkelen, of echt in een hermetisch afgesloten behuizing moet proppen. Ik ga er van uit dat dat dingetje wel een beetje warm gaat worden.
Kan geheel niet kwaad hoor om het kastje in een IP67 behuizing te plaatsen.
Je moet er alleen voor zorgen dat er dan enkele ventilatie wartels in kastje geplaatst worden.
Zodat dus de warmte eruit kan indien nodig

Captain Hook

Forumguru
@blackend Roepen dat iets misleidend is, is wel erg makkelijk. Vertel er dan bij wat er volgens jou misleidend is, of nog beter, draag verbeteringen aan! Dan heeft iedereen er wat aan.

En wat is er mis met die IR foto? Die laat gewoon zien wat de warmste plek in de betreffende groepenkast is.

Het gaat niet alleen om de startpost in dat betreffende topic @ tweakers, maar vooral om de gebundelde kennis en voortschrijdend inzicht en ervaringen van allerlei mensen.

SereN

Lid

Die laat inderdaad zien waar de warmste plek zit, maar dat kan dus 17,1°C zijn. Zonder schaal/legende van de kleuren en de daarbijhorende temperatuursverdeling ben je inderdaad niet zoveel met die foto.
Er wordt geen foute info verstrekt, maar het is wel wat misleidend/dramatiserend (misschien terecht, maar misschien ook niet). Bij mijn weten staat die schaal altijd mee op het scherm van de FLIR, hier hebben ze die er dan bewust afgeknipt, waarom?[/user]

SereN

Lid
Heb ooit mijn ramen eens nagemeten na plaatsing:

upload_2020-12-14_9-37-0.png

Die kleurschaal met min. en max. waarde geeft dan meteen duidelijk info van hoe groot de temperatuursverschillen effectief zijn.

blackend

Nieuw lid
Even kaderen: de thread is zeker interessant -- maar de aspecten van mobiele laders worden nauwelijks toegelicht (in de startpost, admittely).

Ik heb nergens de vermelding gevonden dat je een doorsnee plug-in hybride aan 3.6kW (standaard max. voor toch een aantal wagens) kan opladen met stekker zonder enig probleem of gevaar. Als er geschreven wordt dat je max aan 10A kan laden en anders naar laadpaal moet overgaan ("zoek je meer snelheid, dan is de laadpaal the way to go") vind ik dat misleidend. Die IR foto maakt dat plaatje compleet.

Wat je overigens zegt over die foto is volledig correct, die foto laat zien wat de warmste plek is, wat dus in se niets wil betekenen. Je kan een soortegelijke IR foto proceduren met aan laadpaal op je kast, zelfs al die op 6mm² aangesloten.

Captain Hook

Forumguru
Tjonge, jonge...gaat het nou om die ene foto?

Da's toch in het totaalplaatje van alle geboden informatie IRrelevant? (leuke woordspeling).
Het is slechts één illustratie van een heel omvangrijk verhaal. Net alsof al het andere dan ook ineens misleidend is...:nono:
Het gaat er om dat die specifieke plek beduidend warmer wordt dan de omgeving.
Oh ja, en lees alsjeblieft verder en/of zoek naar specifieke items. Want de startpost is natuurlijk niet zaligmakend. Inmiddels kan bepaalde informatie al weer achterhaald zijn.
Of werk mee om de geboden informatie te actualiseren!

En als je dan graag een foto wilt met temperatuurindicatie van zo'n warmgestookte automaat:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/wat-is-normale-temperatuur-van-installatie-automaat.119913/

Gewoon zoeken op 'thuis laden ev' o.i.d. en je vindt allerlei informatie. Al dan niet met kleurige plaatjes.
En ja, iedereens situatie is altijd net een beetje anders dan de standaard. Dus zul je wat moeite moeten doen om de betreffende info te vergaren en te interpreteren.

Laatst bewerkt:

SereN

Lid
Da's toch in het totaalplaatje van alle geboden informatie IRrelevant? (leuke woordspeling).

Da's waar, ik ga het topic met interesse doorlezen.

Ik vind wel dat er door de band genomen zeer dramatisch wordt gedaan rond het laden van PHEV's. En zulke plaatjes zijn daar mede de oorzaak van. Je kabels of verdeelkast gaan hier echt niet van smelten.
Wanneer je een elektrische installatie hebt conform de regels (ik spreek voor België), is er niks spannends aan.
Wanneer je een elektrisch kacheltje van 3.600W in je werkhok inplugt loopt er toch ook niemand na te denken over hoe die af te zekeren of zijn elektrische installatie te verzwaren?
Je droogkast, wasmachine, vaatwasmachine, oven, ... draaien ook elke dag rond de 2.500-3.000W, regelmatig simultaan en over dezelfde fase, daar zijn huishoudelijke installaties gewoon op voorzien.

EdK

Forumguru
Ik vind wel dat er door de band genomen zeer dramatisch wordt gedaan rond het laden van PHEV's. En zulke plaatjes zijn daar mede de oorzaak van. Je kabels of verdeelkast gaan hier echt niet van smelten.
Ben erggg blij met dat door jou genoemde drama !
Wij maken professioneel ook gebruik van dit soort camera's met NEN 3140 keuringen.
De opname's die er mee gemaakt worden geven ons in eerste instantie een goede indruk van een schakelkast die op dat moment belast word gebruikt.
En aan de hand van dat kunnen wij een plan maken met een klant om de bewuste verdeelinrichting (groepenkast) spanningsloos te maken en te controleren.
En zo voorkomen we heel vaak erger, want vaak blijkt dat bedrading of railen toch niet meer goed vastzitten.
En dit komt niet omdat ze niet goed zijn aangedraaid , maar door trillingen en belastingen waar de kabel (draad) warm en koud door word en hierdoor een verbinding los(ser) gaat zitten.
Maw een IR foto met of zonder een schaalverdeling kun je al genoeg info uithalen !
Meer info dan voorheen, toen het voornamelijk visueel gedaan werd en her en der een verbinding werd getest of die los of vast zat.
En uitgebrande schakelkasten door slechte verbindingen zien wij gelukkig steeds minder voorkomen.

En terugkomend op de automaat in de groepenkast.
Voor mij zou dit al een reden zijn om de automaat vrijstaand te plaatsen in de groepenkast.
Zodat hij zijn warmte rondom aan de lucht kwijt kan.

Als ik een groepenkast voor derde ( familie/vrienden) samenstel dan maak ik altijd setje's van 3 automaten naast elkaar en de middelste automaat is er altijd één met een laag vermogen.
En de twee buitenste zijn dan de automaten waar een droger of een oven of iets anders met hogere vermogens opstaat. Dit zodat ze in iedergeval een groot vlak hebben om warmte kwijt te kunnen.
In de loop van me loopbaan al veel te veel ellende gezien met verkeerd opgebouwde kasten.

SereN

Lid
@EdK: Allemaal valabele punten die je maakt, maar dit is gewoon algemeen zo voor een elektrische installatie.

Ik controleer de verbindingen in mijn kast ook elk jaar. En ik heb mijn grote verbruikers (allemaal apart afgezekerd zoals het moet) mooi verdeeld over mijn 3 fasen en daarbij nagedacht over welke het meest gelijktijdig gebruikt zullen worden etc. (helemaal in balans is het nooit, maar dat hoeft ook niet). Maar da's m.i. gewoon goed vakmanschap en uiteindelijk ook maar optimaliseren in de marge, want die automaten/differentieelen moeten gewoon kunnen doen waarvoor ze gemaakt zijn natuurlijk.
In het AREI (België) wordt er geen gewag gemaakt dat je je automaten gelijmatig moet verdelen over je 3 fasen (als je die hebt), of dat je de automaten van grotere verbruikers best afwisseld met die van kleinere verbruikers.

Een PHEV veranderd hier niets aan, da's 'gewoon' een grote verbruiker erbij.

Ik heb de indruk dat er vaak wordt voorgesteld dat elke elektrische installatie een tikkende tijdbom is, en dat die PHEV wel eens de druppel zou kunnen zijn die ervoor zorgt dat je huis afbrand.
Dat kan natuurlijk, maar dan is er wel wat meer mis dan enkel die PHEV die bij werd ingeplugd...

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik controleer de verbindingen in mijn kast ook elk jaar. En ik heb mijn grote verbruikers (allemaal apart afgezekerd zoals het moet) mooi verdeeld over mijn 3 fasen en daarbij nagedacht over welke het meest gelijktijdig gebruikt zullen worden etc. (helemaal in balans is het nooit, maar dat hoeft ook niet).
Wel je bent een unicum met het jaarlijks controleren van je verbindingen.
Want durf gerust te stellen dat minimaal 90% van de woningen dit niet word gedaan !
En dat geld voor Nederland maar ook in België.
Voor werk kom ik daar zeer regelmatig ( vlaamse en waalse deel ) en ook daar zie ik genoeg gevallen van gevalletjes levensgevaarlijk !
Zelfs zo erg dat ik weiger mijn spullen hierop aan te sluiten !
En ja nadenken over de fase verdeling bij een drie fase aansluiten doe ik niet, dat zit er bij mij al ingebakken dat ik hier rekening mee behoor te houden.
Dit begint al met het bedraden van je groepenkast !

Maar goed, er zijn hier op forum in ieder geval mensen die weten waar ze mee bezig zijn !
En kunnen hierover meningsverschillen hebben waar ik verder niet hierover ga discuseren.
We zijn het er in iedergeval over eens dat een autolader een aparte groep behoort te hebben, net als een kookgroep , VW, WM etc
En dat we die vermogens bij een 3 fase aansluiting goed behoren te verdelen.
Dan blijf ik van mening dat een infra rood meting met of zonder schaal verdeling je al veel kan zeggen, dit uit praktijk ervaringen.
En dat ik hiermee klanten kan behoeden voor hogere kosten in de toekomst.
En als je ziet dat een automaat dus warmer word dan normaal, dan kun je hiermee rekening houden tijdens het inbouwen van zo'n groep.

En hier laat ik het bij !

Bovenaan Onderaan