Afzekering Laden IV

jeroenSch

Senior Member
Hallo allemaal,

ik zou hier toch even een vraag of nieuwe topic willen maken ivm het afzekeren in de elektriciteitskast voor het laden van de superb iv.
Ik ga geen laadpaal zetten dus gewoon laden via stopcontact.
Heeft hier iemand ervaring mee? En hoe hebben jullie deze dan afgezekerd?

alvast bedankt!!

mvg
Jeroen

EdK

Forumguru
Zou toch een aparte groep hiervoor nemen en dus vanuit groepenkast naar wcd (stopcontact) waar je lader komt een kabel trekken
En deze kan dan met een automaat B16/ fase-nul geschakeld afgezekerd worden.

jeroenSch

Senior Member
@EdK mercikes!! Er staat zo weinig info op internet over deze zaken, en ik geef toe ik persoonlijk ook niet veel :arghh: ... en de leasing kent daar al helemaal niets van! Dank uwel!

EdK

Forumguru
Er is in een topic al meer over geschreven !
Zelf ben ik een voorstander om meteen een 5 aderige (krachtstroom) kabel te leggen.
Laders zullen in toekomst steeds meer op 400V gaan werken vanwege snellere laden en dan heb je de kabel er al liggen en hoef je die niet nog een keer te gaan leggen dan... :pieker::koffie:

Derooke

Forumguru
Ja maar krachtstroom zijn ze nu net aan het afraden in België. Het capaciteits tarief samen met de geplande hogere vaste kosten voor 3fasen . . . Ze willen traagladen thuis promoten (snap dat wel) en snelladen aan betaallaadpalen te doen omdat ze daar extra taxen op willen (het capaciteits tarief is die verdoken nieuwe benzine tax/luxe tax(en ook omdat niet de hele straat dit zou mogen afnemen anders alles plat).

Voor particulieren (behalve die met het huidige systeem van terugdraaien van teller icm zonnepanelen en mss batterij) is dit niet zo vanzelfsprekend om zo een aansluiting te hebben.

PS zou dit ook liever anders hebben

EdK

Forumguru
Leuk om te lezen @Derooke !
Ik zie hier in NL juist het tegenovergestelde !
In algemeen was het hier 1 fase van 35A , tegenwoordig word er juist een 3x25A aansluiting geleverd.
En het vastrecht van deze aansluitingen is hier hetzelfde.
Kennis van me wilde naar 3x35A, maar daar heeft hij maar van afgezien toen hij het vastrecht hiervan onder ogen kreeg.
Blijft het maar doen met zijn 3x25A en wat uitkijken van wat er aan staat...

Daarbij ben ik een voorstander van 3 fase aansluiting, want je hebt veel minder snel last van een scheef getrokken netwerk.
Want een goede installateur zal kijken naar de fase verdeling ( belasting ) over de groepen.
En met een 1 fase aansluiting is het van prop het er maar achter...

blackend

Nieuw lid
Had zelf ook eens wat laadpaalopties bekeken, maar kom heel veel onnodige (en vooral heel erg dure) toestanden tegen. Voor 3.6kW laden is een laadpaal totaal overkill. Bovendien kan je monofase nauwelijks meer doen (tenzij je bv. 32A laat vloeien door 6mm²) maar dan zit je nog maar aan 7.4kW en zit dicht bij (of op) limiet van je huisaansluiting.

De dag dat je dan een full-electric koopt, is bovenstaande oplossing dan eigenlijk onvoldoende, en zou je best 11kW of 22kW laadmogelijkheid hebben (en dan maar overschakelen naar een volledige 400V 3 fase+N aansluiting). Ik ben overigens nog geen laadpalen tegengekomen die gebruik kunnen maken van 3x230V zonder N.
In tegenstelling tot een hybride auto waar je 'in case of emergency' altijd op benzine kan rijden, moet je full-electric weldegelijk opladen indien je km's wilt doen...

Voor de Skoda heb ik mij erzatslader gekocht (~€130) die tot 16A kan laden (ipv de standaard 10A met de apart verkochte Skoda lader), maar waarvan je laadsnelheid ook kan instellen tot bv. 10A (bv op verplaatsing op doorsnee stopcontact).
Hier thuis voorzie ik klassiek stopcontact dat op geïsoleerde groep staat (en vlakbij) zekeringskast. Afzekeren met 20A perfect in orde met draad van 2.5mm². Hier en daar lees ik dat "systematisch langdurig 16A (of zelfs 10A) uit stopcontact trekken niet goed is", maar ik heb daar nog geen enkele aanwijzing (laat staan bewijs) van gezien. Indien er wél wetenschappelijk werk rond bestaat, had ik het graag eens gezien (en dan best ook de AREI inlichten ;))

Herre

Senior Member
Of je wel of niet 3 fasen aansluit, een 5 aderige kabel kan sowieso. Later een andere kabel leggen is weer extra werk.
Off-topic, wordt hier thuis nog wel een probleempje. Parkeerplaats aan achterkant van achtertuin, meterkast aan voorkant van rijtjeshuis en geen kruipruimte..... en zo zijn er vast wel meer huizen in NL

EdK

Forumguru
Ik ben overigens nog geen laadpalen tegengekomen die gebruik kunnen maken van 3x230V zonder N.
Hoe zie jij dit voor je ??
Het is 3fase 400V en meten over fase naar nul is 230V
Dus 3x 230V zonder nul ..... ik mis wat in mijn kennis blijkbaar ..:pieker:

blackend

Nieuw lid
In België zijn er redelijk wat huishoudens op 3x230V zonder N.

Copy paste van https://www.sibelga.be/nl/aansluitingen-en-meters/elektrische-wagen/veelgestelde-vragen:

"Het netwerk 230 V vertegenwoordigt 88 % van het aantal meter kabel. Het heeft 3 draden voor de 3 fases. U verkrijgt 230 V eenfasig als u zich aansluit op twee fases."

"Het netwerk 400 V vertegenwoordigt 12 % van het totaal. Het heeft 3 draden voor de 3 fases en één draad voor de nulgeleider. U verkrijgt 230 V eenfasig als u zich aansluit tussen één van drie fases en de nulgeleider. De 400 V is beschikbaar tussen twee fases."

Dus zoals je zegt: 3x400V ==> 230V tussen faseX en N.
3x230V: 230V tussen faseX en faseY, (alsook tussen faseY en faseZ.)

EdK

Forumguru
Ja dat noemen wij oud gebied hier in nederland.
Ja er zijn nog in Amsterdam en Rotterdam gebieden met oud net wat bij ons inhoud dat je 2x 110 volt hebt.
Dus de nul geeft 110V en de fase geeft 110V af tov aarde
Maar onderling geven die Nul en fase dus een 220V af.
De Nul en fase van die groep hebben dan ook hun eigen zekering>
Dus maw 1 groep heeft dan 2 zekeringen.

In Amsterdam weet ik dat we in de jaren 80 naar 90 een ombouw hebben gehad naar 230V 400V netwerk.
Alleen is men daar op bepaald moment mee gestopt uit kostenbesparing.

Bij vorige firma wel eens in bedrijf zo'n ombouw gehad en was een heel draaiboek voor omdat alle groepenkasten hiervoor omgebouwd moesten worden.
Maar ook de pompen in kelders moesten aangepast worden.
Meegemaakt dat er een verstopte groepenkast was die er uiteindelijk voor zorgde dat er 400V op de 230V wcd's terecht kwam...en tsjaaaaa een pc kan er niet echt tegen.....

Maar wist niet dat jullie dit in België ook nog hebben

SereN

Lid
Wanneer je een moderne elektrische installatie hebt zou ik er allemaal niet te hard van wakker liggen.
Ikzelf ga gewoon laden via een buitenstopcontact dat op een wcd-kring zit achter de 30mA 'badkamer' differentieel. (dan moet je je terras wel niet volzetten met elektrische verwarmertjes).
De Superb iV trekt maximaal 3.600W, een 20A automaat laat max 4.600W toe bij 230V. Die 2,5mm² draden zijn daar voor voorzien.
Ik ga een Eneco 'Smart cable' gebruiken (Sigfox netwerk) zodat mijn laadkosten worden terugbetaald via de werkgever. Die laad zelfs max 'slechts' aan 3.000W, met nog een 'schildpad' stand van 1.600W als optie.
Wanneer je echt nog een stopcontact moet voorzien, en de mogelijkheid hebt, zou ik hem ook apart houden met een eigen automaat (zoals al je grote verbruikers: wasmachine, droogkast, CV ketel, ...).

Ik heb bij de nieuwbouw meteen een zwaardere 3f 400V 32A aansluiting laten voorzien (en al een paar 3f stopcontacten geinstalleerd), dus eens er een volledig elektrisch voertuig bijkomt kan ik die zo opladen.
Maar momenteel voor die PHEV hoeft dat dus nog niet...

Laatst bewerkt:

jeroenSch

Senior Member
@SereN dag Seren ik heb ook die eneco smartkabel, heb hem wel nog niet ontvangen ging normaal bij de auto geleverd worden maar was er nog niet bij. Heb jij een idee als die buiten mag blijven hangen??

SereN

Lid
Veiligheidsinstructies
WAARSCHUWING: Lees en volg onderstaande veiligheids- en bedieningsinstructies
zorgvuldig vooraleer de Eneco SmartCable te gebruiken.

- Gebruik de Eneco SmartCable niet in de omgeving met water.
- Stel de Eneco SmartCable niet op in de omgeving van warmtebronnen zoals radiatoren
of andere toestellen die warmte afgeven.
- Verhinder dat de snoeren kunnen aanleiding geven tot struikelen of dat ze kunnen
beschadigd of gekneld geraken.
- Verbreek de verbindingen niet gedurende een laadcyclus.
- Bij regelmatig gebruik op eenzelfde plaats, is het aangeraden de Eneco SmartCable
aan te sluiten op stopcontact met een aardlekstroombeveiliging (differentieelschakelaar)
van 30mA.
- Gebruik geen verlengkabel.
- Het laadtoestel is IP54 en bestand tegen opspattend water, vuil, stof, olie en andere
niet corrosieve stoffen. Het is af te raden het toestel te gebruiken onder hevige regen
.
- Het toestel mag niet door de gebruiker geopend, hersteld of gewijzigd worden. Ingeval
van defect raadpleeg de verdeler.
- Ontkoppel onmiddellijk de verbindingen in geval het toestel uitwendig beschadigd
geraakt, en contacteer uw verdeler.
- Gebruik het toestel niet tijdens bliksem en donderweer.

Meer info: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/smartcable/201801-nl-eneco-smartcable-guide.pdf

SereN

Lid
Maar hoe laad ge hem dan op als het regent:arghh:

Tgoh ja... 'afraden' is niet verbieden zeker?

IP54: IP-x4 = Plensdicht - Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek.

In mijn geval staat de wagen naast de carport waar ook het stopcontact zich bevind, dus in open lucht. (De privé Fabia van de vrouw staat onder de carport). Ik ga er proberen voor te zorgen dat de bedienings 'doos' van de smartcable onder de carport ligt/hangt, maar bij harde wind en schuin invallende regen zal die dus ook wel nat worden.

Wanneer je die mogelijkheid niet hebt kan je hem misschien onder de wagen leggen, op twee balkjes van de grond bv.?
Ik zou hem alvast niet gaan inpakken/opsluiten in een behuizing, want die zal zijn warmte wel kwijt moeten kunnen.

smartcable.jpg

jeroenSch

Senior Member
Dag Seren mercikes! Ja hier is het hetzelfde Ateca onder de carport en mijne derlangs. Ik dacht al houten beschuttingske te maken en hem daarin te hangen, maar beter ook niet doen dan...

jeroenSch

Senior Member
@Peter-036 ja was erook aan aant denken:D maar daar zouden ze dan toch ook beter rekening mee houden, morgen eens belleke doen naar eneco welke oplossing ze bieden...

Canon-Eye

Forumguru
Een (flink) overstekend afdakje met 2 zijwanden kun je wel zo dimensioneren dat schuin invallende regen geen invloed van betekenis meer heeft, terwijl de warmte wel makkelijk weg kan.

Om 't visueel te maken: denk aan een vogel-nestkastje zonder bodem en voorwand.

EdK

Forumguru
IP 40 is spatwaterdicht
IP 54 is nog beter dan IP 40
|Maw je kunt hem wel in de regen laten hangen.
Maar het is altijd beter van niet.
Pennen van stekker altijd naar beneden laten wijzen zodat er geen waterophoping in stekker kan komen.
Maar zoals al gezegd, wees creatief en ga met een kastje of iets dergelijks aan de gang.

maar daar zouden ze dan toch ook beter rekening mee houden, morgen eens belleke doen naar eneco welke oplossing ze bieden...

GEEN !!
Waarom ?
Ze melden al waar JIJ rekening mee moet houden.
En dat de andere wagen eigenlijk op de plek van jou nu staat is hun probleem niet.
Maw word plaatsje ruilen....

Bovenaan Onderaan