Ratel bij lage toeren 1.6tdi

Octaviameppel

Nieuw lid
Hallo,

Na m'n vraag over een accuprobleem, ben ik er inmiddels achter dat ik hier omringd ben door mensen die heel veel van auto's weten (-:
Ik heb namelijk een probleempje waar ik me al sinds ik de auto heb (een jaar of 2) vreselijk aan stoor
Als ik optrek met een laag toerental dan hoor je een enorme ratel. echt van tekkedekkedek uit de motor komen. Zodra je boven de 1500 toeren bent ongeveer is het weg en als ik 80 km/h rijd in de 5e dan schud de auto erg storend. Moet dus altijd op een 80km weg in de 4 rijden.verder loopt hij als een zonnetje trekt super loopt mooi rustig, heerlijke auto verder.
Heeft iemand dit eens mee gemaakt?
Het is een 1.6tdi met 230000km.niet getuned en geen update gehad i.v.m sjoemel software.
 

Tees

Donateur
Als ik het goed heb heeft de 1.6 TDI geen distributieketting maar een riem? Dan valt die 'usual suspect' iig af.
Nog een paar andere vragen: het is als ik het goed begrijp onafhankelijk van welke versnelling je in rijdt? En heb je de ratel nog steeds als je de koppeling intrapt? Als dat zo is, dan kunnen we de versnellingsbak en alles richting aandrijfas uitsluiten, en zit het daarvoor. Niet dat ik meteen een idee heb, maar dat geeft iig wat meer informatie.
 

JeSko

Forumguru
1.6tdi ratelt altijd wel, is eigen aan de motor Mijne ratelt ook, op lage toeren inderdaad ook feller dan op hogere toeren, koude motor ratelt hij ook wat meer dan met warme motor.
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Ik heb het waarschijnlijk verkeerd omschreven. Het geluid is er alleen met optrekken in te lage versnelling. Als ik altijd terug zou schakelen dan is het geluid er niet. De motor opzich loopt super. Mooi rustig en zonder 1 verkeerd geluid
 

Tees

Donateur
Maar het is wél in elke versnelling toch? Aangezien je omschrijft dat t met 80 in z'n 5 ook is? Wel van belang, want dat sluit de versnellingsbak (grotendeels) uit.
 

catch me

Forumguru
kapotte of slechte verstuiver misschien, motor zou niet mogen "hobbelen" bij 80 in zn 5, moet ie gewoon aankunnen, maar als je er 2 jaar mee rond hobbelt....
kan idd 2 massa vliegwiel ook zijn, of kan misschien ook uit de versnellingsbak komen, of aandrijfas.
Nooit naar laten kijken, luisteren door de garage waar die onderhoud heeft?
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Nou je het zegt zou het best een verstuiver kunnen zijn. Ik heb ooit eens een flesje reiniger in de tank gegooid en toen was het nagenoeg over. Alleen de volgende tankbeurt begon het weer.
Eens aan onze onderhoudsmonteur laten horen op het werk, die zei meteen krukaslager. Maar dat gaat er bij mij niet in, dan had ik meer moeten merken lijkt mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Octaviameppel

Nieuw lid
Maar het is wél in elke versnelling toch? Aangezien je omschrijft dat t met 80 in z'n 5 ook is? Wel van belang, want dat sluit de versnellingsbak (grotendeels) uit.

Het is alleen in de tweede en derde versnelling en dan vooral als ik met lage toeren dus onder de
1500 een afslag of rotonde neem en weer optrek. En als ik de airco aan heb is het helemaal erg
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Klinkt me als het 2-massa vliegwiel, zeker omdat je het over (zeer) lage toeren hebt en dat het daarna weg is.
Gezien de km stand zou het maar zo kunnen.

M'n vorige superb gekocht met 180000 ingeruild met 490000 nooit een probleem gehad met het vliegwiel.. We hebben het wel over een skoda he. (-;
 

Tees

Donateur
Tsja, de ene auto is de andere niet, en de ene motor ook zeker de andere niet. Sommigen begeven t na 150k, anderen na 450k, sometimes you're lucky, sometimes you're not.
 

Ericw

Forumguru
De 1.9TDI is "onverwoestbaar" en snap wel dat je daar kleine 5 ton zonder problemen mee hebt gereden. :thumbsup:
Helaas is de 1.6TDI toch echt een andere motor die dit soort kilometerstanden niet zomaar gaat halen....:pieker:
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Dinsdag naar de garage voor de sjoemelsoftware update, dit schijnt de oplossing te zijn. Ben heel benieuwd. Hou jullie op de hoogte
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Vandaag de auto bij Pouw geweest voor de update.
Eerst de monteur het geratel laten horen en hij zei meteen dit is straks weg.
Waarachtig het is weg, onbegrijpelijk, helemaal niets meer te horen dat gehobbel bij 80 in z'n 5 is ook nagenoeg weg althans stukken beter geworden.
Auto rijd soepeler en pakt beter op bij het schakelen. Ik wou dat ik dit 2 jaar eerder had laten doen. Was bang voor de verhalen over de storing van de egr die nu waarschijnlijk eerder zal optreden. Mocht dit gebeuren laat ik de egr wegschrijven bij een tuner. Dank jullie wel voor jullie reacties
 
Bovenaan Onderaan