Ratel bij lage toeren 1.6tdi

Yuri

Nieuw lid
Goedenavond, ik heb een soort zelfde probleem sinds vandaag. Bij optrekken hoor je een hard ratelend geluid, hoe harder je rijdt des te minder wordt het. Het is wel in iedere versnelling. Hij heeft een aantal jaar geleden al de ss behandeling gehad, waarna er een hele nieuwe egr ingezet werd.
Iemand een idee?
Het is een 1.6 tdi ook.
Hij gaat woensdag zowieso ff naar de garage voor de remmen.
Alvast dank.
 

Desperado

Forumguru
hoe harder je rijdt des te minder wordt het
Dat deed mijn kameraad jaren geleden ook met zijn Alfa 33. Harder rijden, dan hoor je het niet. Helaas voor hem brak zijn v-snaar en die schoot tussen de distributieriem.
Ik zou het toch even aankaarten als hij toch in de garage staat.
 

Yuri

Nieuw lid
Haha hij heeft 3 mnd geleden nwe. Distributieriem en waterpomp en gehad incl. grote beurt. Maar ik leg het idd. voor bij ze.
 

45069

Senior Member
De 1.9TDI is "onverwoestbaar" en snap wel dat je daar kleine 5 ton zonder problemen mee hebt gereden. :thumbsup:
Helaas is de 1.6TDI toch echt een andere motor die dit soort kilometerstanden niet zomaar gaat halen....:pieker:

Toch denk ik dat ze flink wat kilometers op de teller kunnen zetten ....
De 1.2 tdi als je al ziet wat die aan standen halen.
Wij hebben er een verkocht met 445000 er op en nog steeds rijdt hij rond
 

Tees

Donateur
Zou nog best een montagefout kunnen zijn als die zo kort geleden van alles nieuw heeft gekregen.
Daar zat ik nou ook aan te denken, als er (mogelijk serieuze) klachten komen kort na groot onderhoud, is dat wel het eerste om te (laten) controleren.
 

Yuri

Nieuw lid
Hij blijft stil staan tot woensdag, heb nog een 2e autootje. Zat ik zelf ook al aan te denken, maar het is loeidruk in de werkplaats bij mijn garage.
iig bedankt voor de tip.
 

Giufa

Nieuw lid
Dag mensen, ik heb sinds maart ook een Octavia met iets meer dan 200000 km, het geratel, bij belasting, tussen 1200 en 1400 toeren, meestal in 2de versnelling, heb ik ook, het is echt iets van de verbranding/ontploffing niet van mechanisch aard. Ik heb geen idee of de software ooit aangepast is geweest. Ik zou graag mijn egr klep willen demonteren, al heb ik, ondertussen, verstaan dat heel veel werk is, ik ben ook aan het overwegen om een nieuwe klep te bestellen, bij autodoc maar ik kan niet kiezen welke merk, er is zoveel keuze en geen idee welke de beste zou zijn. Moest iemand ervaring mee hebben, hoor ik het graag. Groetjes
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Dag mensen, ik heb sinds maart ook een Octavia met iets meer dan 200000 km, het geratel, bij belasting, tussen 1200 en 1400 toeren, meestal in 2de versnelling, heb ik ook, het is echt iets van de verbranding/ontploffing niet van mechanisch aard. Ik heb geen idee of de software ooit aangepast is geweest...........

Dat zelfde had ik ook inderdaad. Vreselijk irritante behoorlijke ratel.
Zoiets als dit. En auto pakte nooit echt soepel op na overschakelen. In begin zei ik dit is onze grootste miskoop ooit , hier ga ik nooit aan wennen. Veel enge dingen gelezen over die update dus durfde dat ook niet zo best. Tot ik de knoop heb door gehakt en de software update heb laten doen. Ik ken m'n auto niet terug. Ratel is verdwenen. Rij nu gewoon 80km/u in de 5 auto pakt veel soepeler op. Misschien zit het tussen m'n oren. Maar na het eerste ritje wat mijn vrouw deed kwam ze binnen en het eerste wat ze zei. Jeetje wat rijd de auto ineens heerlijk. Wn dat die ratel weg is zit echt niet tussen m'n oren (-;
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Giufa

Nieuw lid
Dag Octaviameppel, fijn je reactie te lezen, om na te gaan of mijn wagen de update van de software gehad heeft, zal ik ergens met Skoda België contact moeten nemen, ik doe het onderhoud aan mijn wagen zelf dus kan ik niet zomaar aan een dealer vragen, denk ik
 

Tees

Donateur
Ook als je het onderhoud zelf doet, kan je t zowel aab Skoda Belgie (d'Ieteren als ik het goed begrepen heb) als aan een dealer vragen of jouw auto die update gehad heeft. Hebben ze je VIN nummer nodig en dan kunnen ze t zo opzoeken.
Alleen is t soms zo dat een dealer niet zo'n zin heeft om mee te werken, dat gebeurt wel eens.
 

Yuri

Nieuw lid
Update-
Vandaag bij de garage gweest, onder garantie nwe. remschijven gekregen en blokken (1 schijf was krom)
Nw brandstoffilter, en motor additief. Geen storingen volgens de computer (ook geen eerdere meldingen op display gehad)
Ratel zit er nog wel, maar even de tank leegrijden tot alles er doorheen is, en dan weer afwachten.....
 

Octaviameppel

Nieuw lid
Additief helpt niet. Zoveel flesjes geprobeerd omdat ik ook dacht dat het een vervuilde verstuiver was. Dat additief stond die meneer achter de balie (denk een chef) bij mij ook meteen klaar mee. Ratel probleem was bij hem niet bekend. Schokken in de 5e bij 80km/uur was ook bij hem niet bekend. Ging de monteur wel even naar kijken zei hij. Die monteur was van veel positievere aard. Hem het geluid laten horen, Dit wat je nu hoort noemen we nagelen zei hij. Ik ben er bijna zeker van dat dit straks verdwenen is. En het was verdwenen. Ik lees veel negatieve berichten over de update maar ik ben zeer tevreden
 

Yuri

Nieuw lid
Mijn update is al een jaar of 2,3 geleden uitgevoerd, wat resulteerde in vervangen van egr klep op kosten van skôda.
Dit ratelen is (denk ik, en met mij de monteur) dat de tank net te ver leeggereden was. Tot 70 km. Doen we normaal nooit. Daarna is het ratelen begonnen.
Over de update verder geen negatieve dingen.
 

hemi24

Forumguru
Ik denk maar één ding, zeker als wegrijden en oppakken na overschakelen ook niet soepel gaat : dubbelmassa vliegwiel..!

En daar gaat geen enkel additief verandering in brengen!
 
Bovenaan Onderaan