Elektrische actieradius iV

philippe bakker

Forumguru
BMW heeft dit al (X5) tussen 80 en 110 km. (prijs is er ook naar :85.000euro)

Nee even serieus 10 kw extra batterij is zo duur niet. natuurlijk is er extra gewicht en duurdere ophanging en verstevigingen enz. Pak 3000 euro erbij (als optie) en ik zou het zo doen .
Ik heb de x1 25 e test gereden en heb 45 km gereden eer de batterij plat was. Ook eens 2 keer opgetrokken aan de lichten en eens een auto voorbij gestoken op de autostrade.

Derooke

Forumguru
Hey.
Ik had het over de X5 omdat dit de enige is met zo een grote batterij(24kw)
De X1 is idd vrij PHEV "normaal".

4Motion

Senior Member
Ivm het opladen lees ik op het net dat heel wat EV rijders het helemaal niet leuk vinden als een plugin-hybride rijder zijn wagen oplaadt aan deze één van deze (schaarse) punten. Wordt wel nog een dingetje...

De X5 heeft naast de batterij ook een heel potente motor. Die zou ik wel willen, alleen $$$ :-)

leon-cupra

Forumguru
@philippe bakker volgend jaar ook nog zeker. Enkel dient er dan wel 500euro inschrijvingstaks betaald te worden. Peanuts op het bedrag dat een X5 kost. Onze oude baas heeft een offerte liggen van een X5(45e met de gangbare opties zoals M-pakket enzo), te betalen bedrag na korting : 100k :nailbiting:

philippe bakker

Forumguru
Mijn boekhouder zei: blijf onder de 40 gr co2 of Tis vanaf volgend jaar maar 50% aftrekbaar. Ik weet niet of die x5 daaraan voldoet ? Want 44 gram is dan teveel he

twdl

Nieuw lid
Hi allen, graag even jullie mening over het volgende:

Via m'n werkgever heb ik de mogelijkheid om een Superb IV of Octavia CNG te leasen.
Voorkeur gaat naar de IV.

Qua woon-werk afstand kom ik op 75km enkel (25 gewone weg & 50 snelweg). Het enige waar ik wat over twijfel is het brandstofverbruik. We krijgen namelijk een max. toegelaten verbruik opgelegd (gemiddeld 5.6l/100km), alles daarboven moet zelf worden bijgelegd.
Ik vermoed dat in mijn geval heel vaak op benzine zal overgeschakeld worden & verbruik dus snel hoog zal oplopen, of zie ik dit verkeerd?

Thx alvast voor jullie input.

Vinny

Forumguru
Kan je laden op je werk?
Als je 75 km doet en je kan dan laden om s'avonds de terug weg met volle batterij te starten. Dan zo ik de IV nemen.
Kan je maar 1 w laden per 150 km dan denk ik dat je beter voor de cng kiest

4Motion

Senior Member
We krijgen namelijk een max. toegelaten verbruik opgelegd (gemiddeld 5.6l/100 km

OMG mag dit wettelijk? Wat ben ik blij dat ik sinds een paar jaar geen bedrijfswagen meer heb. Miss aangeven bij je werkgever dat je per week maar x aantal druppeltjes wenst te zweten of dat hij mag BIJLEGGEN.

Canon-Eye

Forumguru
Hoeveel km rij je privé op jaarbasis, en wat voor type ritten?
Dat zou ik ook in de vergelijking betrekken.

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, het opgegeven verbruik - wat natuurlijk niemand gelooft - voor een Superb iV hatchback is 1,2L/100km, dat zal waarschijnlijk geen sterveling in de praktijk ooit halen. Maar van 1,2 naar 5,6 is een factor 4,670 en dát lijkt me gevoelsmatig wel voldoende ruimte te bieden, zolang je niet al te woest tekeer gaat of een caravan over de Pyreneeën wil trekken...

Vinny

Forumguru
Canon-Eye Bij de Superb Iv kan je zelfs een 0.0L/100 km halen.
Dit hang af van de grote van de ritten dat je doet.
Als je altijd op elektriciteit rijd = dus minder dan 50km/rit heb je geen benzine nodig.

ikzelf zit aan een verbruik van 0,9L/100km (en door verbouwing in onze tuin trek ik de laatste tijd veel een goed geladen remor) volgens de boorcomputer, zelf ik kan het nog niet uitrekenen daar mijn vrouw de wagen heeft volgegooid in augustus met benzine en deze nu nog altijd iets meer dan halfvol zit.

een IV zijn verbruik hangt dus in de eerste plaats af van de lengte van je ritten >50km/rit kan volledig op elektriciteit en hoe je deze oplaad.

@twdl doe eens een testrit met beide wagens.

DaveW

Forumguru
Ik geef @Vinny hierboven gelijk. Het hangt van je ritten af. Een tijd terug deed ik alleen korte stukken en moest ik gewoon opladen.
Nu rijdt ik ca 100 km per dag zonder opladen, en ik zit aan 4 à 4.5 L/100 km. (veel stop & go).
Maar als ik ritten van 80 km per dag doe, in totaal, dan kom ik onder de 4 uit, soms zelfs 3.

Voor @twdl zou ik zeggen: als je kan laden op het werk: zeker de iV nemen. En in het andere geval kan het wel lukken als je met zachte voet rijdt en 's ochtends altijd opgeladen vertrekt en in Hybrid mode zodat hij in ICE mode gaat op de autosnelweg. En stel je navigatie in, want dat heeft ook invloed op waar en wanneer hij EV mode gebruikt.

DaveW

Forumguru
@twdl Ik heb mijn stats nog even gecheckt.

Zaterdag 250 km gereden zonder opladen, waarvan 180 km autosnelweg. Harde strakke wind in doorgaan. 5.2 L/100 km gemiddeld.

Maar zoals je in mijn signature ziet, alles gecombineerd blijf je er ruim onder hoor als je altijd oplaadt.

Bovenaan Onderaan