Skoda Superb 2.8 V6

Edwinz

Forumguru
Nou in het begin kwam ik erachter dat de eigenaar niet helemaal eerlijk was geweest, zogenaamd keurmeester, maar ondertussen van alles aan elkaar geplakt en getaped.

Dus best wel wat onderhoud al gehad. Uiteindelijk ingeruild met het gegeven dat er een trilling voelbaar was tijdens het rijden (waarschijnlijk homokineet/aandrijfas, ashoes was namelijk vervangen.. maar beter was direct de as omgezet).

Verder reed de a4 wel heerlijk, motortje draaide ook nog lekker. Maar miste zeker wel een trekhaak.
 

Edwinz

Forumguru
Ik begon nog wat te twijfelen aan mezelf. Ik dacht misschien hoor je de ventilatie gewoon niet zo blazen in de Skoda (vergeleken met de audi).

Rijdend op de snelweg kreeg ik me toch ineens een partij lucht recht in mn gezicht... sloeg de ventilator opeens aan (stond voluit, maar deed t dus niet hoe deze het hoort te doen).

Zou ik hier de weerstand moeten verdenken?

(De motor is volgens mij wat lastiger te demonteren).


Stoelverwarming is ook een kwestie van de ene keer wel functioneren de andere keer niet (bestuurdersstoel).
 

Tees

Donateur
Mijn ervaring met een kapotte voorschakelweerstand is dat er 2 mogelijkheden zijn: volledig aan of uit. Dat was weliswaar niet met een climatronic, maar het zou wel kunnen dat t bij jou ook aan die weerstand ligt.

Bij de Fabia (1 en 2) is die vrij makkelijk te vervangen van binnenuit, geen idee alleen hoe dat bij de Sup is
 

hemi24

Forumguru
Hieronder is de versie met vr6:
m1fyhkkb9g9e_800.jpg


Hier nog eentje met een VR6:

upload_2020-10-14_20-58-33.jpeg
 

Edwinz

Forumguru
Mijn ervaring met een kapotte voorschakelweerstand is dat er 2 mogelijkheden zijn: volledig aan of uit. Dat was weliswaar niet met een climatronic, maar het zou wel kunnen dat t bij jou ook aan die weerstand ligt.

Bij de Fabia (1 en 2) is die vrij makkelijk te vervangen van binnenuit, geen idee alleen hoe dat bij de Sup is
Ik ga er in iedergeval van de week mee aan de slag, zullen zien hoe ver we komen...

Moet ook nog kijken naar die buis die eigenlijk vast hoort te zitten aan het filterhuis...:banghead:
 

eriktv

Forumguru
Dan mag je wel alvast beginnen met zoeken, in de vier jaar dat wij er nu één hebben zijn we twee keer een broertje tegengekomen. En dat waren dan ook nog viercilinderdieseltjes #behelpen :D
 

JeSko

Forumguru
De Superb van @Edwinz is een auto met veel potentieel, heb ze al wel eens tegengekomen op youtube met verlaging en knappe velgen onder, word op die manier echt een dikke slee :rockon:

e45b63u-960.jpg

Op dikke RS wielen kwijl kwijl kwijl!!
 

Edwinz

Forumguru
De Superb van @Edwinz is een auto met veel potentieel, heb ze al wel eens tegengekomen op youtube met verlaging en knappe velgen onder, word op die manier echt een dikke slee :rockon:

Bekijk bijlage 84922


Op dikke RS wielen kwijl kwijl kwijl!!


Ik heb nog een setje old rs6 18 inch liggen:tegek:, zijn wel replica's maar daardoor de ET wat lager (zit op ET30). Had er 8, zijn er 4 meegegaan met de audi.. en de andere 4 laten liggen om eens te hobbyen.. dacht krasvrij maken en een mooie kleur spuiten (geen diepe krassen).

Maargoed... lagere ET waarde schijn ik weer op te moeten passen voor lagers etc.
Betreft verlagen... ben ik een beetje van genezen na die audi.. wat een gedoe al dat remmen en bij sommige hellingen extra gas geven om verder uit te laten veren....
 

larsy

Forumguru
Die wagen doet me wa denken aan een
Passat w12
Of een vw phaeton
Echt wel knap.

@JeSko
Ja bij mijn Audi is het veel sneller
bij mijn superb3 moet ik toch wel wat langer wachten. En ook worden de stoelen ietsje minder heet .
(Net als de verwarming
lang.. wachte bij de skoda. En echt op max. Stand Zette voor ik mijn goesting heb.
Bij de Audi heel snel warm totaal niet op max. Stand. )

Ook in bochten “geeft/blaast” de skoda koude lucht....... als je auto zowat warm vanbinnen is en dan haakse bocht ... voel je de koude lucht aan ... heb nog zo auto’s gehad brrrrr ...
 

JeSko

Forumguru
@larsy

Kan ik best aannemen, dat prijsverschil zit in meer dingen dan je zou vermoeden natuurlijk, enkel dat laatste herken ik in mijn Superb niet, dat van de koude lucht in haakse bochten, straks eens proberen :D

@Edwinz

Nu weet ik niet wat de standaard ET van een S1 is, maar die Old Rs6 velgen heb ik ook nog op het oog gehad en gaan echt dik staan onder je Sup, erg knappe combinatie! Wat betreft de lagers, ik was daar ook een beetje angstig om, maar er werken er zoveel hier met afwijkende ET waardes, gisteren ook nog gezegd hier, en bij mijn weten zijn daar nog geen grote problemen uit voorts gekomen, @CDK is zowat de persoon die met erg extreem afwijkende ET waardes onder diverse van zijn auto's gereden heeft en die heeft daar ook nooit problemen met gehad. Verlagen was voor mij ook wennen, maar 3 cm op een Skoda is eigenlijk geen verlagen, die staan standaard zo hoog, ik moet echt niet trager over normale vluchtheuvels rijden sinds de Eibach veren er onder zitten, maar ik doe het doorgaans wel om de dempers te sparen.
 

Edwinz

Forumguru
Bij m'n werk moest ik stilstaan voor de drempel en rustig eroverheen rollen.
Ging ik met iets vaart (niet raggen natuurlijk..), dan zou de auto te ver doorveren en de onderkant raken (van die korte drempeltjes).
Al weet ik niet hoe ver die audi verlaagd was.

Standaard is ET37 met 225/40/18, JJ staat er niet bij op steekmaat.

Velgen zijn ET30 8JJ 18 inch. Banden 225/45/18, maar aan vervanging toe.
 

Kanerr

Forumguru
ET30 wil denk ik wel passen hoor, weet niet hoe je velgen nu staan. Bandenmaat is niet goed, moet wel echt 40 hoog blijven :)
 

Edwinz

Forumguru
ET30 wil denk ik wel passen hoor, weet niet hoe je velgen nu staan. Bandenmaat is niet goed, moet wel echt 40 hoog blijven :)
Heb nog wel wat ruimte naar buiten toe.

7mm meer naar buiten toch?

Maar zal de 8jj het verschil ET niet opvangen omdat deze waarschijnlijk breder is dan er orgineel onder zit? (Banden moeten toch vervangen worden, kunnen er meteen 40ers omheen.)

Maargoed, brandstofverbruik zal stijgen...
 

Kanerr

Forumguru
Zijn de velgen onder je Sup nu 17 of 18? En met welke bandenmaat? Over het algemeen stijgt verbruik wel wat, maar dat ligt meer aan de breedte van je banden en de totale zwaarte van de banden en velgen gecombineerd. 8J is wat breder dan het origineel wat je er nu onder hebt :) denk 0,5J breder, dus je kan uitgaan van 10mm breder dan nu.
 
Bovenaan Onderaan