Ford Fiesta ST (2020)

sitechris

Donateur
Tijd voor een nieuw topic voor mijn kleine Fiesta ST. Afgelopen juni uitgebreid in de Eifel kunnen rijden met de Ford Fiesta ST en ik was meteen verlliefd. Wat een auto. En dat ging maar niet uit mijn systeem. Dus heb ik hem na een lange zoektocht uiteindelijk ook aangeschaft. Waarom zo'n lange zoektocht? Ik wilde natuurlijk een goede prijs voor mijn SEAT Leon CUPRA R en dat was nog wel even een uitdaging. Daarnaast blijken Ford verkopers één overeenkomst te bezitten: een totaal gebrek aan verkooptalent. Daar zal ik nog wel eens een keer een blogje aan wijden. Maar alles op zijn tijd.

Ik ben dat uiteraard al weer vergeten, want inmiddels staat de ST alweer 2 weekjes op mijn oprit te blinken. Dit was een dealerdemo met 3.500 op de teller, bouwjaar 2020 en in absolute nieuwstaat. De auto is daadwerkelijk full-option alhoewel dat bij de Fiesta ST niet zo lastig is. Je kunt maar 4 opties krijgen. Het performance pack (sperdifferentieel, launch control en schakelindicator), LED koplampen, panoramadak (toch leuk!) en een safety pack. Dan krijg je blind spot sensor, achteruitrijcamera en Door Edge Protectors. Zaken als verkeersbordherkenning, active lane warning huppelup en adaptieve cruise control zijn al standaard.

Vooral het performance pack en LED waren echt musthaves voor mij.

De kleur vind ik zelf tikje jammer. Als ik had kunnen kiezen was ik voor blauw of wit gegaan maar dan had ik 3.5 maand moeten wachten. Had ik geen zin in.

De standaarduitrusting is overigens dikke prima. Ik noem een paar opvallende zaken:
- B&O Audio (625 watt en echt prima geluid)
- Keyless go
- Adaptieve cruise control (gebruik ik nooit, maar ach)
- 18 inch velgen
- Stoel, voorruit en stuurverwarming (wtf)
- Recaro sportstoelen

Al met al best een luxe autootje alhoewel je de meeste opties nauwelijks gebruikt. Maar het zit er op dus vooruit. De bediening van de multimedia (navi, audio etc) is eigenlijk best goed. Systeem werkt prettig. Beter dan in de SEAT. Dat systeem was drama.

Eerste indruk? Dat is een bevestiging van mijn eerdere weekendje met de ST. Dit is een hilarisch leuke auto en zeer toegankelijk. Voorbeeldje: vandaag even met iemand een kort rondje gemaakt op het industrieterrein en dan is het gewoon weer lachen, gieren en brullen. Besturing lekker direct, onderstelletje stug, de heupjes enorm los, handbakje tikje stug maar wel lekker en de driecilinder brult als een grizzly. Wat een gaaf autootje. En gevoelsmatig is het autootje door al deze factoren ook nog eens heel rap. Heb totaal geen moeite dat ik van 400 naar 200 pk ben teruggegaan. Ik zal in dit topic regelmatig blogjes delen die ik over de auto ga schrijven. Maar zal eerst even wat pics en videootje posten.

20200920_111727.jpg


20200920_111954.jpg


20200920_112030.jpg


20200920_112107.jpg


[YouTube]
 

leon-cupra

Forumguru
Nogmaals, proficiat met de ST.

Wel eens benieuwd wat de ervaringen waren met de Ford-verkopers. Denk dat het als verkoper moeilijk is om iemand serieus te nemen die van een Cupra naar een Fiesta wilt gaan. Uiteraard als "pro" dien je dit te negeren en "voelen" hoe serieus je potentiele klant effectief wel is.
 

Okki

Donateur
Ik vindt dit (in de juiste kleur nog meer) een heel erg leuke auto. Mooier dan de Focus. Zou voor mij een mooie opvolger voor de Rapid zijn. Behalve dat hij er leuk uitziet (vooral als ST of ST Line) blijkt het dus een enorm goed autootje te zijn. Ik volg deze rubriek graag.....
 

philippe bakker

Forumguru
Waarschijnlijk probeerden de verkopers Chris te pushen om een nieuwe te kopen terwijl hij aangaf een jonge 2de handse te kopen. Zoiets ?
 

sitechris

Donateur
Nee, waren gewoon onbenullen. Eentje probeerde me een onterechte BPM verhoging in de maag te splitsen. De andere was een junior die een inruilbod van een handelaar op het scherm zag en dat meteen als bod deed. ZOnder korting. De andere was zo'n typische handelaar die je eerder op de markt verwacht dan in een showroom. Drama.
 

Tom D

Actief lid
Proficiat met de Fiesta! Wij hebben de gewone St-line in Magnetic Grey met 18 inch eronder. 100 pk 3-cilindertje.
Stage 1 dus zonder grotere turbo etc. laten kietelen naar 155pk /265nm. Zelfs dat gaat al als de brandweer:jaja:.
En qua onderstel/wegligging is Ford vaak toch wel de benchmark. Mijn Sup is een fijne en comfortabele 8 x zo grote en ook beter in elkaar geschroefde auto dan de Fiesta (ik weet het :eek:neerlijk vergelijk) maar rijden in zo'n snelle Fiesta is verslavend leuk!

Veel veilige kilometers gewenst!
 

sitechris

Donateur
Deels echt en deels speaker.

Anno 2020 worden er overigens geen auto's gemaakt die alleen een 'natuurlijk' geluid produceren. Ik kan er op zich mee leven, zo lang het maar goed en leuk is. Bij VAG gaat dat soms wel een mis. Bij de CUPRA R was het nepgeluid vreselijk storend. Gelukkig kon ik dat door JD laten uitschakelen. Scheelde een slok op een borrel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt. Toen ik mijn GTI kocht had ik geen benul van iets als OPF. Nu ben ik wel blij dat ik één van de laatste zonder heb.
 

nakharry

Forumguru
Mooie auto :thumbsup:

De rijeigenschappen van de Focus en de Fiesta zijn idd. vaak de benchmark.

Zelf hiervoor een Focus gereden, heerlijke wegligging en rijeigenschappen..

Veel plezier ermee!
 

Tuulster

Forumguru
Frod staat bekend om zijn fantastische rijeigenschappen en onderstel en dat is wat jou de glimlach op je gezicht tovert maar man dat dashboard waar je tegenaan zit te kijken met die grote glimlach van je .......:nono:...... :troost::pardon:
 

sitechris

Donateur
Klopt. Dat vind ik zelf niet zo relevant bij een dergelijke auto, maar het is natuurlijk geen Audi. Zit op niveau van Polo. Boven de vouw softtouch en daaronder hard plastic.
 

Tuulster

Forumguru
@sitechris over de kwaliteitsbeleving van de materialen heb ik het niet eens. Het gaat mij meer om de vorm en het design van het dashboard wat op mij nu al een bijna ouderwetse indruk maakt.....

Overigens naar mijn mening altijd al het zwakke punt van Ford geweest...... :pardon:

20200613_132139.jpg

Inderdaad totaal irrelevant voor de rijbeleving maar wel voor de totale beleving van je auto, je kijkt er immers dagelijks tegenaan.....:shutup:
 
Bovenaan Onderaan