Zoektocht Octavia Combi 2010-2011

m4indc

Lid
Denk ik start een thread om maar allemaal informatie te gaan verzamelen en meningen te vragen. Zal denk ik de hoofdpost maar gaan updaten om dingen te gaan bundelen, raak altijd snel in de war als je niet meer kunt vinden waar je de informatie vandaan haalt. Bovendien bied dit de gelegenheid om mij (en misschien anderen) bij te sturen waar de informatie onjuist is.

Ben dus op zoek naar een gezinsauto met veel ruimte.
Op vakantie geweest met auto schoonouders, Opel Astra stationwagon met 500 liter kofferbakruimte. Daaruit geconcludeerd dat meer ruimte beter is, met dakrails en trekhaak ook als eis. Met de Octavia zit je dus wel goed heb ik gevonden, zeeen van ruimte!

Naar aanleiding van een filmpje van autoweek waarin wordt gesproken over de betrouwbaarheid, en het feit dat het verbruik van 1 op 17.5 ook goed is dacht ik helemaal gebakken te zitten.

Budget is rond de 5500 euro bij goede prijs inruil van een Citroen C3 1.6 HDI uit 2011 met 148k op de teller, en mijn oog valt op het moment op een 1.2 TSI Ambition Business Line van 5600euro (met Bovag garantie) met 213k op de teller.

Vol enthousiasme dit forum gaan lezen en blijkt dus dat die modellen veel last hebben van problemen met de distributieketting. Vraag is nu dus oa. -> als dit is vervangen door een nieuw correct exemplaar (link ga ik er even bijzetten met de juiste codes), is dit afdoende om dit probleem aan de kant te zetten zogezegd? Vraag staat ook al uit in ander topic...
Ook ivm de distributieketting moet ik nog filmpjes op youtube opzoeken om te horen wat het verschil is tussen de 'ratel' en goed lopende/startende motor.

Heb nog wat andere gebreken gezien die gaan over automaten, diesels, maar dat koop ik dus niet. Wel nog wat over de EGR klep, bij VAGtechniek tuning zie ik daar de opmerking bij stage1 tuning dat ze adviseren om deze niet dicht te zetten, echter zie ik hier veel stemmen om dit wel te doen? --> meningen?
kopie:
" EGR UITSCHAKELEN

Wij adviseren de EGR-klep niet uit te schakelen bij auto's bouwjaar 2010 en nieuwer. De EGR-klep wordt gebruikt om het roetfilter te regenereren, wanneer deze uitgeschakeld wordt, werkt het regenereren van het roetfilter minder goed en dit verkort de levensduur van het roetfilter aanzienlijk.
"

Nog wat gebreken ook bekend met de airco (link opzoeken en er bij zetten), en volgens mij roest op carrosserie?

Ik vind het zelf fijn om iets met bovag-garantie te kopen, puur om lekker te kunnen blijven slapen. Maar ondanks dat ik de octavia een mooie auto vind, zit ik toch wat met die distributieketting in mijn maag.

Morgen denk ik maar eens een proefrit maken en zal mijn bevindingen posten.

Als mensen meningen hebben over of dit wel of niet goed is om te kopen, of andere tips of ideeen hebben. Ik hou me aanbevolen!
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Als ruimte echt cruciaal is zou ik een SuperB van dat jaar zoeken, moet te doen zijn met dat budget, althans in BE, ik neem aan dat de prijzen in NL ongeveer hetzelfde zijn? Een Octavia is ruim maar een Superb is gigantisch. Ohja en een Superb heeft vaak wat meer opties en rijd gewoon beter, minder rijgeluiden, minder windgeruis, betere stoelen. Zelf al met een O3 en O2 fl meegereden en die halen het niet bij m'n Superb.

Edit: vind in NL wel wat maar allen meer dan 2 ton Benzine's, maar de Octavia die je laat zien heeft ook zoveel km's zie ik nu.
 

m4indc

Lid
Dank voor de reacties! Weer wat bijgeleerd :)

Superb wordt hem helaas niet, dat is iets te groot. Wat te spannend voor m'n vrouw, die vind de Octavia al huge.

Met verkopende partij van de 1.2 contact opgenomen, vanaf 130k hebben zij hem in onderhoud, sinds die tijd niks qua distributieketting vervangen, zou misschien nog in de boekjes kunnen staan.
Wat nou als het niet in de boekjes staat, is het altijd nog ergens online terug te vinden?

En wat als je die ratel nou hoort, kun je daar op tijd bij zijn om die reparatie alsnog uit te voeren of kun je ook direct pech hebben dat je hele motor stuk is? Dramatische verhalen gelezen over mensen met 1000-en euros aan reparatiekosten :(

Is er in de Octavia 2 ook sprake van een facelift? Is die 1.4 die ik heb gepost dan een pre-facelift, en de 2011 post? Zit daar verder nog verschil tussen behalve uiterlijk? Kan daar nog niks over vinden.
 

EdK

Forumguru
Wat nou als het niet in de boekjes staat, is het altijd nog ergens online terug te vinden?
Als de ketting vervangen is dan zou er een stikker in boekje of kofferbak ( bij reservewiel ) moeten zitten ( theorie )
Maar in principe moet het bij elke dealer na te kijken zijn of hij wel of niet is vervangen.
Is terugroep actie voor geweest toendertijd en ook niet alle 1,2 werden gedaan maar een bepaalde serie motoren.
Maar zoals gezegd een Skoda dealer zou het terug kunnen vinden op VIN nummer in hun systeem en als daar naar boven komt dat dit niet is gedaan dan moeten zij ook kunnen zeggen wat reden daar van is !
 
Als ie bij een koude start ratelt hoor je dat vanzelf, na een seconde of 5 wordt het dan als het goed een stuk stiller, zo niet dan dringend ketting laten vervangen, kost 799€ dan ben je er voor een hele lange tijd vanaf. Verder is 1.2 TSI prima blok, ook best zuinig
 

Slider

Senior Member
Als ruimte echt cruciaal is zou ik een SuperB van dat jaar zoeken, moet te doen zijn met dat budget, althans in BE, ik neem aan dat de prijzen in NL ongeveer hetzelfde zijn?
Superbs zijn er helaas in NL niet heel aantrekkelijk, komt door ons wegenbelasting stelsel. Als ik goed heb gezien, betaal je in BE voor cilinder inhoud en iets van fiscaal PK's (maar die begrijp ik niet).
In NL betaal je puur voor gewicht van de auto en prijs verschilt iets per provincie waar je woont. Een Superb met 1433Kg ledig gewicht, kost meer dan €800 per jaar aan wegenbelasting.
Een 1.2 TSI Octavia weegt 1188Kg ledig, kost "maar" €600+ per jaar. Neem je dezelfde Octavia in diesel, kan je helemaal gaan betalen, €1632 per jaar, Superb nog veel meer, net geen €2000.

Belasting schalen gaan per 100Kg. 951Kg tot 1050Kg. 1051Kg tot 1150Kg. 1151Kg tot 1250Kg. Etc.
Het kan zelfs rendabel zijn om een bepaalde uitvoering te nemen, zodat het gewicht NET onder een wegenbelastinggrens ligt. Bv een hand bak is lichter dan een automaat. En een 1.2 TSI motor is in gewicht lichter dan een 1.8 TSI.

En wat als je die ratel nou hoort, kun je daar op tijd bij zijn om die reparatie alsnog uit te voeren of kun je ook direct pech hebben dat je hele motor stuk is? Dramatische verhalen gelezen over mensen met 1000-en euros aan reparatiekosten :(

Is er in de Octavia 2 ook sprake van een facelift? Is die 1.4 die ik heb gepost dan een pre-facelift, en de 2011 post? Zit daar verder nog verschil tussen behalve uiterlijk? Kan daar nog niks over vinden.
Facelift Octavia is vanaf 2009, te herkennen aan de opgetrokken koplampen. Tevens hebben alleen facelift Octavia's de TSI motoren gekregen.

Ik had eerst een pre-facelift O2 Combi uit 2007 2.0 TDI. Motor was top, maar best veel andere zaken die slecht waren. Waaronder lekke airco (metalen buisje diep in de motor lek, reparatie zou €600 kosten), en wat ophanging zaken.

Daarna een facelift 1.4 TSI Combi (zie mijn avatar foto) uit 2009 met 168K op de teller.
Ingeruild bij 190K, na 1.5 jaar al helaas. Nooit ketting vervangen gehad en was ook geen probleem.
Maar wel WEER de airco, dezelfde probleem als de vorige. En de bak lagers of diff tandwielen waren helemaal versleten. Zo'n dure reparatie, dat ik van ellende hem heb verkocht veel te vroeg dan me lief was.

Een TSI Octavia met zo'n hoge Km stand doe je meestal weg met een reden: Zijn zaken kapot die men te duur vind om te laten fixen.
Mijn bak probleem was al bij de koop van de 1.4 TSI. Had Bovag garantie, maar garage hield vol dat het cupping van de achterbanden was. Waarschijnlijk zagen ze de bui al hangen en deden of hun neus bloedde. En ik zat met de kosten en problemen, ondanks Bovag garantie.
 

JeSko

Forumguru
Juist @Slider , even geen rekening met gehouden, ruw geschat zijn de kosten bij jullie x4, ik heb wel eens gelezen dat een gelijkaardige superb als de mijne bij jullie 300-400 per kwartaal is, ik betaal 300 per jaar belastingen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Airco kan wel een dingetje zijn,. Ik heb zelf bij mijn O2FL een lekke condensor gehad. Naar ik begrepen heb zit dat ding op een plek in de auto die nogal gevoelig is voor steenslag, dat was bij mij ook de reden volgens de garage. Het schijnt wel mogelijk te zijn om daar een soort beschermingsrooster voor te monteren. Waterpompen zijn ook niet de beste, in ieder geval bij de 1.6TDI, maar ik weet niet of dat ook geldt voor de benzinemotoren. Een collega van me rijdt trouwens al bijna 15 jaar in een O2 (pre-facelift). Ooit nieuw gekregen als lease-auto en na de leaseperiode, toen de leaseregeling was afgeschaft, de auto overgenomen. Hij rijdt er nog steeds in en de laatste keer dat ik 'm vroeg was ie nog dik tevreden (wel Diesel). Maar 2e hands is altijd tricky, je kunt toch een beetje geluk of pech hebben. Er wordt vaak wel aangeraden, bij ieder merk, om wat geld achter de hand te houden voor eventuele pech.

Verder, gezien je wensen, prima keuze zo'n O2FL lijkt me, niet de meest spannende auto, maar wel gewoon goed en lekker groot. Ik heb er zelf 7 jaar en 280.000 kilometer mee gereden, die ruimte is geweldig. Regelmatig met vrouw en 2 pubermeiden op vakantie geweest (huisjes, hotels, familie, geen kamperen), gaat prima zonder dakkoffer, alles in de auto en het afdekzeiltje kon meestal nog wel dicht. Succes met kiezen!
 

Slider

Senior Member
Juist @Slider , even geen rekening met gehouden, ruw geschat zijn de kosten bij jullie x4, ik heb wel eens gelezen dat een gelijkaardige superb als de mijne bij jullie 300-400 per kwartaal is, ik betaal 300 per jaar belastingen.
Precies, wij krijgen dat "terug" in de diesel prijs. Bij jullie zie ik nu 3ct per liter verschil tussen benzine en diesel.
Bij ons dat dat 35ct per liter, dat benzine duurder is dan diesel.

Om diesel te verantwoorden (puur qua kosten dan) moet je veel per jaar rijden. Ik had toen het liefst die 2.0 TDI gehouden, maar vergeleken met de 1.4 TSI was de TDI per maand €55 duurder om te rijden. ik reed te weinig km's voor diesel, om de hoge wegenbelasting goed te maken.
Daarom toen overgestapt naar de TSI, wat helaas voor mij niet goed uitpakte. Vind de O2 mooi, luxe en heerlijke grote kofferbak. Maar ik durf na de TSI het niet meer aan en rij nu een Focus 3 1.0 EcoBoost met veel plezier.

Airco kan wel een dingetje zijn,. Ik heb zelf bij mijn O2FL een lekke condensor gehad. Naar ik begrepen heb zit dat ding op een plek in de auto die nogal gevoelig is voor steenslag
Dat hebben helaas te veel auto's, mijn Focus 3 had het ook na 2 maanden na aanschaf. En tegelijk ook de Twingo van mijn vrouw.
Bij de Focus kosten gedeeld met de Ford dealer waar ik hem kocht, alsnog €250.
De Twingo heeft het briljante ontwerp om de condensor AAN de radiator te monteren. Gehele kosten: Meer dan €600. Niet gedaan, we wilde hem toch al verkopen vanwege gezins uitbreiding.

Dikke pech, beide lekke condensor door steenslag.
De 2 O2's hadden lekke leidingen diep in de motor ruimte. Goedkoop slangetje, maar de arbeid om erbij te komen was gigantisch duur. Dus niet gefixed en auto's met o.a. dit defect verkocht.

De volgende koper komt daar pas ook maanden later achter, garage vult hem netjes en loopt dan langzaam weer leeg.

Daarom waarschuwde ik, hoe ouder de auto, hoe eerder men hem met defecten verkoopt. Was mijn O2 TSI met 100K op de teller, had ik ook alles nog laten fixen.
 

JeSko

Forumguru
Om diesel te verantwoorden (puur qua kosten dan) moet je veel per jaar rijden.

Klopt helemaal en dat verantwoorden kan ik niet, ik gok dat ik in normale omstandigheden zo'n 15.000 km per jaar maak, nu door Corona gaat zelfs dat niet lukken. Toch rijd ik Diesel, is geen verstandige keuze geweest maar ééntje met het hart. Ruime Benzine auto's met wat leuke opties zijn in BE erg duur geworden sinds dieselgate, en een Superb benzine is al helemaal onbetaalbaar hier en tevens slecht vindbaar. Daarom een, door alles rondom Diesel, spotgoedkope maar dikke Superb gekocht ipv een voor mijn budget kale Octavia. Rationeel een domme keuze wel hoor, dat zeker.
 

Slider

Senior Member
Begrijpelijk, ik had 7,5 jaar een Golf 4 TDI van 100Pk naar 160Pk getuned.
Daarna 5 jaar de O2 TDI 2.0

Maar ja, ondertussen ga je samen wonen, krijgt een gezin en dan worden de kosten belangrijker dan het rij plezier.
Ik mis mijn koppel vermogen en trekkracht.
NL veranderd naar benzine land. Veel benzine's te koop en weinig diesels.
Als voorbeeld, een O2 combi tussen 2009 en 2013. Aanbod op 1 website, landelijk:
113 benzines
40 diesels

Tevens mag je steeds meer steden in NL met oudere diesels niet meer in, dat zal alleen maar meer worden. Wegenbelasting schroeven ze steeds hoger op voor diesels.

En zeker nu we max 100Km/u mogen overdag op de snelwegen, haal ik makkelijk 1/20 met de EcoBoost. Dat zijn diesel verbruikswaardige cijfers.

@m4indc Ben je al met de TSI gaan rijden? Omdat echt elke O2 TSI anders kan zijn qua technische staat, zal de test rit de meeste informatie moeten kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Daar ben ik ook schuldig aan, na lang twijfelen voor de vervanging van de O2 door een O3 ook voor benzine gegaan. Bij 40.000km per jaar scheelde dat niet eens veel in geld, en ik was toch een beetje bang voor de diesel-toekomst (inruilwaarde, milieuzones, etc.). Nu met Corona ga ik die 40.000 km/jaar ook niet meer halen, ruim drie maanden 100% thuis gewerkt, en nu sinds een paar weken 40% naar kantoor, 60% thuis. Vooralsnog een goede gok geweest, die benzinemotor. Als ie ook een beetje heel blijft tenminste, ik wil 7 jaar doen met de auto, er zijn er pas 2 van om. Maar we dwalen af, @m4indc was al op zoek naar een auto met benzinemotor :)
 

Kanerr

Forumguru
ik heb diezelfde 1.2tsi in mijn Fabia en is een goede motor. Leuk koppel en kracht maar ik zou in een Octavia toch stiekem verder zoeken naar een 1.4tsi of met ietswat meer opties. Deze is best karig vind ik zelf, geen automatische verlichting en ruitenwissers en geen mf stuur. Dit zijn kleine zaken die de auto naar een hoger niveau tillen :)

Ketting is besproken. Het is een redelijk grote uitgave als hij aan de beurt is (800euro) maar gaat wel weer minimaal 100/150k km mee.

Verder natuurlijk goed kijken naar de algemene staat van de auto, krasjes deukjes interieur. Als de auto er werkelijkwaar goed uit ziet (incl interieur) was het een zuinige vorige eigenaar.
 

brepus13

Forumguru
De 1.2 tsi levert in een Octavia meer vermogen dan in de faab dacht ik. Mijn O3 haalt 110pk uit de 1.2 en voor normaal gebruik is dat voldoende voor mij.
 

m4indc

Lid
Proefrit gemaakt!

Zo'n oc ttavia rijd fantastisch. Bakken van ruimte, trekt ook prima op. Was bang dat het niet fijn zou optrekken maar dat is prima in orde. Schaafplek linksvoor op de wielkas, en wat plekken op de achterbumper ivm inladen waarschijnlijk.
Velgen met skodaembleempjes zien er niet meer helemaal top uit.
Banden zijn wat brak, 3 banden met deuken er in. Zouden dan die 3 andere gebruikte om komen..
Inruilwaarde op eigen is een beetje meh...

Moeulijk...
Vindt het fantastisch rijden, binnenkant is helemaal subliem. Zou hem zo kopen...

Zit alleen nog met die schaafplekken en banden, die plekken kan ik nog doorheen kijken. Misschien hoort dat gewoon wel voor dit geld?
Maar de banden is wel jammer. Vorig jaar 100e continental all weather onder de c3 laten monteren, uitbreiding van het gezin bied de mogelijkheid om te investeren in veiligheid. :)
Maar met die banden, mijn god, wat een genot om te rijden ineens...

Er zijn altijd betere voor dit geld, maar zou het een beetje gemiddeld zijn? Maar een nachtje over slapen...

Getyped op mobiel, sorry voor spelfouten, geen laptop op het moment.
Alle posts nog wel gelezen voor de rit, hartelijk dank voor de discussies!
 
Bovenaan Onderaan