Adieu Octavia, hello Karoq

Hallo allen,

Na een paar weken overdenken, toch maar besloten afscheid te nemen van mijn trouwe dieseltje (Octavia combi 1.6TDI 210000km) en deze in te ruilen voor een nieuwe....De Karoq 1.0 Ambition. (Import uit DUI met slechts 22000k op de teller) Alle aankomende (milieu) maatregelen zag ik met lede ogen aan en mijn Octavia heeft me in al die 8jr nog nooit in de steek gelaten....maar ja, het oog wil ook wel eens wat nieuws.

Helaas was ik niet kapitaalkrachtig om voor een sport/business uitvoering te gaan, maar deze nieuwe bak is er een waar ik toch best blij mee ben, al zal ik toch ff moeten wennen aan de 1.0 benzine motor ook al heeft ie dezelfde hoeveelheid PK's als mijn oude Octavia.

Ik heb met belangstelling de afgelopen dagen kennis genomen van alle berichten hier en heb inmiddels ook al wat ideetjes overgenomen om mijn nieuwe waggie op te leuken (uitlaatdummies Milotec, LED-lampjes achteruit/knipperlicht) dus alvast dank voor alle tips/tops

Zoals ook bij mijn Octavia, zal ik hier zeker oplossingen vinden voor evt problemen en weer interessante ideeën opdoen.

Rest mij toch alvast 2 vragen:
1) ik ontving info vanuit de dealer dat er geen reservewiel bijgelevert wordt. Hoe gaan jullie hiermee om?
2) in het dashbord kastje zit een multimedia-unit met 2 SD-card sleuven. De linker was reeds gevuld en kreeg m er ook niet uit. Is dit een vaste card voor de navi? Moet er mijnsinziens toch ook uitkunnen?


Nou goed....bij deze dan mijn voorstelrondje, al was ik al actief/bekend op het forum
Wellicht tot snel

InkedVID-20200715-WA0011_Moment2_LI.jpg InkedVID-20200715-WA0011_Moment_LI.jpg
 

Rallye

Forumguru
Veel plezier met de nieuwe voiture. Bij een Amundsen navigatie hoort inderdaad een SD-kaart in sleuf 1 te zitten. Die hoort eruit te gaan als je de kaart indrukt.
 

Okki

Donateur
Welkom.....zit er misschien een metalen stripje om de SD kaart? Daar had iemand anders hier op het forum ook last van....
 
Welkom.....zit er misschien een metalen stripje om de SD kaart? Daar had iemand anders hier op het forum ook last van....

Klopt..ik zag aan de achterkant een goudkleurig stripje zitten. Vond t al vreemd dat ie er niet uit kon...wel aangegeven of ze hier naar willen kijken
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Gefeliciteerd met de nieuwe voiture! Ik voorspel dat je die 1.0 nog goed gaat bevallen. Stiller dan die 1.6 TDI en het rijdt heerlijk. Ik sleur er mijn caravan van 1300 kilo probleemloos mee naar Zuid-Frankrijk :) Krachtig genoeg!
 

064harry

Donateur
Veel plezier met je nieuwe machine.

1) 0800 0230024 (Skoda mobiliteits service)
2 Zit inderdaad een SD kaartje in voor je Navigatie, zoals reeds eerder vermeld werd. De ander kun je evt volplempen met muziek
 

hemi24

Forumguru
Heb je hier ook foto’s van? Ik las op het Engelse skodaforum dat daar ook sommigen een soort messing stripje hadden waardoor de SD kaart niet uit te nemen was.
Is dit een soort anti-diefstal voor dealerwagens of wagens in de verhuur?
 

JeSko

Forumguru
Krachtig genoeg!

Eens benieuw hoe lang die driecilinders krachtig blijven, volgens specialisten en mechaniekers zijn die motoren rond 100.000 - 150.000 km gewoon op, zal nooit mijn voorkeur dragen, een 3 cilinder in zo'n auto's.

https://www.autointernationaal.nl/2019/02/kleine-motoren-zorgen-voor-grote-problemen/

https://www.autoblog.nl/nieuws/surprise-downsize-motoren-zijn-onbetrouwbaar-120970

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/experts-veel-problemen-met-moderne-downsize-motoren/
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij zijn het eerder de milieumaatregelen die zorgen dat de motoren vroegtijdig falen : inwendige vervuiling bijvoorbeeld...
 

JeSko

Forumguru
Neen hoor, staat gewoon in het artikel, slechte materialen in de motor, tot zelfs plastiek aan toe, alles om te besparen en die downsizing goedkoper te maken.
 

hemi24

Forumguru
Nou ik lees niet zoveel concreet bewijs, behalve dat er een paar oude typen motoren worden genoemd zoals de 1.6THP van PSA/BMW en de dubbelgeblazen 1.4 TSI van VAG.

Zijdelings wordt nog de recentere 1.2 PureTech van PSA genoemd waar inwendig gemonteerde distributieriem voor veel problemen zorgt bij ca. 80k km.

Verder voornamelijk EGR problemen (inwendige vervuiling) maar dat heeft niets met downsizing te maken...

Typisch weer zo’n artikel van AMT; die hebben vaak neiging om zaken te generaliseren en het verhaal dan aan te dikken met veel zaken eromheen.

Lijkt mij logisch dat als je 3 a 4 keer zoveel vermogen uit een blokje haalt dat het dan niet meer vanzelfsprekend is dat deze ook met gemak 3 a 4 ton (of zelfs meer) draait.

40 jaar terug was 100.000 voor veel (benzine) auto’s al een respectabele grens.
 

JeSko

Forumguru
Worden auto's überhaupt nog gemaakt om 3 ton mee te gaan? Ik hecht toch enige waarde aan wat specialisten in hun vak zeggen, en vertrouw het zelf ook gewoon niet, 3 cilinders in een auto van meer dan een ton, dan nog eens op turbodruk... Mij zegt het niets, zal er dan zelf ook nooit voor kiezen.
 

hemi24

Forumguru
@JeSko : en wat ligt er onder de kap van jouw slagschip..?

:maakmegek:


Gelukkig hecht jij waarde aan de mening van de mannen van het AMT
(Afgekeurde Monteurs en oude Techniekdocenten)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@hemi24

Een 4 cylinder met Turbo, maar die Turbo moet bij mij zelden echt werken, mijn rijstijl maakt dat die rustig zijn ding kan doen zonder dat het overwerken word. Verder is de 4 cilinder 1.6 TDI een bewezen blok, zijn gewoon goede blokjes, die 3 cilinders zijn vaak auto's die sportief gereden worden, lees hoge toeren ( benzine ) en dan springt de Turbo sneller en' heviger in, als ik straks hier menig collega weer zie vertrekken met hun koude ecoboost of psa 3 cylinder gaan de haren op mijn nek alweer recht staan :D
 
Bovenaan Onderaan