Adieu Octavia, hello Karoq

VAG-man

Forumguru
Gefeliciteerd met je aankoop @rastapopoulos. Hier zul je veel plezier aan beleven.

De 3-cilinders hebben lekker wat pit onderin.
Ook ik heb een 3-cilinder TDI gehad. Staat inmiddels op ruim 5 ton inclusief tuning.
 
Ok de eerste week zit erop...kan nog geen negatieve punten vinden.. Het rijdt geweldig! Allen het verbruik valt me op dit moment nog niet mee, (1/2tank 400km) maar zal eens kijken wat ie doet met een volle tank.

De aflevering liet nog wel wat te wensen over: instructieboekje in t Spaans (ja makkelijk online in te zien) en geen spoor van een onderhoudsboekje....kleine dingetjes maar tel daarbij dat navi-clip probleempje op en ik mag tochbzeggen dat dit beter had gekund. Tis toch geen half bruin wat je koopt.....

Wat dat onderhoudsboekje betreft: call me old-fashioned, maar ik wil dat graag hebben (inmiddels contact over gehad met Skoda). Maar klopt het dat dit ook in te zien is in de MijnSkoda app?

Wat dat laatste aangaat: ik heb de app, account gemaakt maar als ik kenteken invoer dan zegt ie dat ik geen connected-car heb....ik kan dus niks met die app. Iemand een idee??
 

EdK

Forumguru
Onderhoudsboekjes bestaan niet meer van papier wat ik heb begrepen!
En instructieboekje kun je in NL bij skoda.CZ downloaden als PDF en dan op papier ff uitprinten.
Dan een cursus boekbinden in locale buurthuis volgen en je hebt een mooier boekje dan menig lid hier....:D
 

leon-cupra

Forumguru
Duitse import met een spaans instructieboekje maw het is een vanuit spanje duitse import :pardon:
Betreft onderhoudsboekje, is bij geen enkele wagen meer. Je kan wel opvragen wat er ooit aan de wagen is gebeurd dmv het chassisnr. Is gratis op te vragen bij een officiele dealer.zelfs van een spaanse duitse import
 

hemi24

Forumguru
MijnSkoda app gaat niet werken op een niet-Nederlandse wagen, dat is iets van Pon met een aparte naderhand ingebouwde module; MyŠKODA app uiteraard wel!
 

Captain Hook

Forumguru
't Is eigenlijk van de zotte dat je een electronisch device, draaiende op een accu, nodig hebt om een instructieBOEKJE te kunnen inzien... :banghead:

Net zoals de gestandaardiseerde (NOT) apps en andere electronische zooi om je auto te kunnen configureren/beheren/etc.
Dat voorspelt veel goeds voor de levens- en gebruiksduur op de lange termijn... :wavecry:
 

Cordoba

Forumguru
@Captain Hook Zo'n elektronisch boekje heeft ook voordelen, zo heb ik dat als PDF op mijn telefoon staan, mocht het gebeuren dat ik de auto niet meer met de afstandsbediening kan ontgrendelen, kan ik op mijn telefoon zien hoe ik de auto toch kan openen. Bij een papieren exemplaar wat dan óf thuis óf in het dashboardkastje ligt, moet je dan eerst naar huis of eerst de auto openen (en dat was nu net het probleem) om het papieren exemplaar in te zien. (ik heb het papieren exemplaar ook in dashboardkastje liggen)

Ook de papieren onderhoudsboekjes, zijn makkelijk te manipuleren/vervalsen. De laatste 10 jaar zijn er genoeg gevallen bekend geworden dat een auto een nette onderhoudshistorie leek te hebben, alleen was die op aanvraag van de verkoper gemaakt en dus volledig vals.
 

leon-cupra

Forumguru
Je zou eens moeten rekenen hoeveel de merken hiermee besparen. In alle wagens twee boekjes minder ...
De dinosaurussen onder ons missen de boekjes wel maar al de rest ... tja ... die vragen het op een forum en dan krijg je minstens 20 antwoorden met de link naar het digitale instructieboekje ... handig toch :pardon:
 

Captain Hook

Forumguru
En ja, heren; ik gebruik ook PDF-jes. Want dat is makkelijk doorzoekbaar en/of op te slaan.
Maar dat wil nog niet zeggen dat we de gevaren en minpunten daarvan niet moeten onderschatten. :pieker:

@leon-cupra Uiteraard besparen de autobouwers hiermee. Maar of ik, als consument, op de lange termijn (!), er ook mee gediend ben...
We gaan het zien, we gaan het zien...;)
Want het is altijd maar de vraag of die (hyper)link naar een PDFje, ergens op het wereld wijde web, over zoveel jaar nog actueel is...

En @Cordoba uiteraard zijn de papieren te vervalsen, maar dat zijn electronische versies ook! En vaak nog lastiger te detecteren voor de argeloze consument. En individuele papieren documenten zijn lastig en-masse, te vervalsen, digitale versies daarentegen zijn in één klap modificeerbaar en/of kunnen gewist worden.
We gaan het zien, we gaan het zien...;)
Zo ken ik nog het geval van de E-Books van enkele jaren geleden; waarbij vele lezers, over de hele wereld, tientallen digitale boeken in één keer kwijt waren doordat de DRM van de ene op de andere dag geblokkeerd werd!
En dat gaat niet lukken met een boek(je) wat bij mij in de lade ligt, of in de kast staat...



Ik bedoelde alleen, maar dat gaat weer te ver buiten de scope van dit topic, de electronische afhankelijkheid van vele gebruiksproducten. En de (kunstmatig?) beperkte praktische levensduur ervan. :shutup:
https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
Dat geldt niet alleen voor het product zelf, maar ook de productdocumentatie.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba op lange termijn ga je wss al een andere wagen hebben ... ;)
En ook op lange termijn hebben alle wagens zo en tabletscherm zoals een tesla en dan raadpleeg je het instructieboekje op je scherm van je wagen. Zal je wss ook gewoon de pdf kunnen opslaan op de hdd :jaja:
 

leon-cupra

Forumguru
@eltjo2 , beetje flauw.
Het voorbeeld is ook al aangegeven, wat als je boekje in je wagen ligt en je deurvergrendeling werkt niet meer :pieker:
Voordeel van een pdf document is dat je dan wel op je smarphone, tablet, pc, ... het steeds kan raadplegen.


Oohhh shit .... die batterijen zijn ook plat

:banghead::banghead:

:arghh::arghh:
 

Okki

Donateur
En zorg er dan voor dat ze ergens in de cloud staan...dan kan je ook via een andere apparaat erbij...
 

064harry

Donateur
Jullie hebben vast nog wel zo’n oude IPad 1 ergens liggen.
Daar kun je toch niet zoveel meer mee doen.
Kun je mooi alle boekkies op zetten. En die in het opbergvakje leggen. Dan een kopietje in de Cloud en èèntje op je smartphone. En als je zo’n 5G gekkie bent dan kun je het ook gewoon uitprinten.
 
Bovenaan Onderaan