Adieu Octavia, hello Karoq

Okki

Donateur
Zeg @JeSko, in plaats van de aankoop van @rastapopoulos de grond in te boren en allerlei artikelen over motorproblemen op te voeren, zou je hem natuurlijk ook kunnen feliciteren met zijn aankoop.

Ik zou niet zo blij zijn met zo'n reactie op een post waarin ik trots vertel een hoop geld uitgegeven te hebben voor een nieuwe auto.
 

EdK

Forumguru
die 3 cilinders zijn vaak auto's die sportief gereden worden, lees hoge toeren ( benzine ) en dan springt de Turbo sneller en' heviger in,
Wat noem jij hoog in toeren ?? 2000 a 2500 ??
Want dat draait mijn blokje met snelheid van 120

Kijk als je nou praat over 4 tot 6000 toeren.... tsja dan ga je praten over hoge toeren.
 

JeSko

Forumguru
@Okki

De grond in boren of in vraag stellen, klein nuance verschil natuurlijk. Ik persoonlijk heb er een beetje schrik van, van zo'n 3 cilinder, maar het kan best zijn dat dit wel een blok is dat werkt, lees er alleen wel veel slechte verhalen van. Ik ging enkel maar in op dat caravan trekken met deze motor. Maar goed, het word duidelijk niet gewaardeerd als er wat vraagtekens gesteld worden, dus zal ik er niet over doorgaan.

Gefeliciteerd @rastapopoulos met de aankoop.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De 1.0 TSI presteert (veel) beter dan de 1.6 CDTI in mijn vorige Opel.
Ik heb er inmiddels zo'n 6000 caravan kilometers naar en vanuit Frankrijk op zitten met deze 1.0 TSI waaronder ruim 1200 kilometer waarbij de temperatuur buiten de 40 graden aantikte.

Ik ben en blijf lyrisch over deze motor. Een ieder die beweert dat je alleen de 1.5 TSI moet hebben om comfortabel met de caravan te kunnen rijden, die doet dat alleen om het een beetje te kunnen recht breien tussen de oren of om die duizenden euro's extra te kunnen verantwoorden.

Huidige kilometerstand gaat nu richting de 45.000 kilometer. Hij rijdt nog als nieuw.

Het was voor mij ook een gok of het goed zou gaan, vandaar dat dat ook mijn eerste post op dit forum betrof. Voor hetzelfde geld moest ik hier toegeven dat het niet gaat of dat het afzien is. Maar dat is het gelukkig niet.

Bij mij weten zijn er over deze 1.0 TSI nog geen of heel weinig horror verhalen bekend. Maar wellicht ben ik de eerste, ik ontzie de motor niet.

Maar ook zonder de caravan ben ik lyrisch. Je hebt echt niet meer nodig in NL dan deze 1.0 TSI.

We gaan het zien.....
 

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de karoq.

De 1.0 is een zalig blokje. Mijn zusje heeft ook het 1.0 blok in haar O3 combi. Durf er voor wedden dat het een plezanter blokje is dan de 1.6tdi.
trouwens voor elk argument kan je wel een artikel vinden in jouw voordeel. Daarnet een artikel tegen gekomen waarin staat dat het 1.0 blokje het minst problemen vertoont bij de tsi-blokken , dus ook vergeleken met 4 cylinder blokken.
Wat de duurzaamheid betreft, tja daar moet het blokje zich uiteraard nog bewijzen.
 
Iedereen heeft zn mening. De een zal een 1.0 motor voldoende vinden, De ander zweert bij een 2.5 turbo ..ik neem er geen aanstoot aan. Discussie is goed, je kan m alleen niet winnen aangezien er talloze anderen overtuigd zijn van een voor hen geldig argument...

Ik ga t ervaren
 

philippe bakker

Forumguru
En als je met een caravan rijdt verwacht je ook niet snel te rijden dus gaat dat prima met een licht blokje erin
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
van zo'n 3 cilinder, maar het kan best zijn dat dit wel een blok is dat werkt, lees er alleen wel veel slechte verhalen van.
De Fabia is mijn derde voertuig met een 3 cilinder als krachtbron.
En ik heb nooit problemen gehad met de 3 cilinderblokken
De eerste 2 zaten in mijn motorfietsen en waren van BMW en motorisch nooit problemen mee gehad.
En de 3 cilinder in mijn Fabia draait ook tot heden probleemloos.
Ik noem ze altijd de armenluis V6 met hun eigen 3 cilinder roffel vanuit het blok....
Dus dat jij er een minder gevoel bij hebt is iets tussen je oren wat moet slijten, en dat je slechte verhalen leest, tsja op internet kun je alles vinden, dus ook slechte verhalen.
En net als hier op forum, de meeste leden zijn hier gekomen met vragen of problemen mbt hun wagen.
En als je hier in algemeen de problemen leest over de nieuwe wagens dan word het steeds meer elektronica problemen en minimaal mechanisch.

Wel ik heb het vertrouwen wel mbt de 3 cilinder, maar met alles is het wel zo, hoe ga je er mee om.
Een 4, 6 of een 8 cilinder kan ik ook in een maand naar de kl#te rijden als je daar op staat !
 

064harry

Donateur
Volgens mij zijn het eerder de milieumaatregelen die zorgen dat de motoren vroegtijdig falen : inwendige vervuiling bijvoorbeeld...

Ja ... Ik had er zo een. THP blok van Citroën.
Niks dan ellende.
Als iemand interesse heeft wil ik het verhaal wel vertellen.....

Verder heb ik nu zo'n 3 cilinder op aanrader van mijn dealer gekocht.
Krachtig genoeg. En een stuk zuiniger natuurlijk ook.

Nu 28.000 km in een dik jaar..
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Gisteren 1130 kilometer gereden met de caravan aan het haakje. Ging weer perfect, wel liep de temperatuur van het koelwater af en toe op naar 115 graden. Even een versnelling lager, dus meer toeren en de temperatuur ging weer netjes naar 90 graden. Maar wat wil je ook, onderweg de 39,5 graden gezien.....
 

Cordoba

Forumguru
@rastapopoulos Gefeliciteerd met de nieuwe ride.

Wat de discussie over downsizen betreft, die loopt volgens mij al 80 jaar, en steeds blijkt het reuze mee te vallen met de problemen. Wat je niet moet onderschatten is dat met de huidige stand van de kennis en de techniek, diverse onderdelen veel beter op een specifieke gebruiksduur gemaakt kunnen worden, waar je vroeger bepaalde onderdelen had die om de haverklap kapot gingen, en andere delen die je echt met geen mogelijkheid kon verslijten of kapot krijgen. Tegenwoordig is dat allemaal veel beter in evenwicht. In de tijd dat ik vliegtuigbouw studeerde, legde een leraar dat als volgt uit: "het heeft geen enkele zin om een vliegtuig zo stevig te maken dat het vliegtuig bij extreme krachten gewoon heel blijft, maar alle inzittenden overlijden aan interne bloedingen door te hoge g-krachten". Bij de huidige kennis en ontwerptechnieken hebben de verschillende onderdelen van een auto/apparaat/vliegtuig dus veel meer een passende levensduur.
 
IMAG4927-20200802-14394427.jpg Zie foto. Links zit dus een kaartje wat ik er niet uitkrijgen. Geen probleem maar vroeg me even af hoe eea dan werkt met updaten: bestanden downloaden van de site op ander kaartje zetten en in sleuf 2plaatsen?
Of kan ik het systeem ook anders updaten?
 

EdK

Forumguru
Theoretisch gezien moet je het kaartje een stukje indrukken tot niet verder gaat en dan los laten en dan ZOU de kaart los moeten komen.
Hierna zou je de kaart kunnen updaten op je laptop / pc met een cardreader ....
Hoe dit moet kun je op vele plekken hier op forum lezen

2e slot kun je gebruiken voor een SD kaart met daarop eigen muziek die je wil afspelen in de wagen
 
Gefeliciteerd met de aankoop, ik rij (nog even) met veel plezier in mijn karoq totdat ik deze moet inleveren vanwege verandering van werkgever
 
Theoretisch gezien moet je het kaartje een stukje indrukken tot niet verder gaat en dan los laten en dan ZOU de kaart los moeten komen.

Nou ik kan trekken, duwen, peuteren wat ik wil, maar de kaart (met goudkleurig/messing randje) blijft vast zitten in het systeem. Ik lees dat ik voor een kaart-update de originele SD-kaart moet hebben, dus ja.....:pieker:
 
Bovenaan Onderaan