Hoe ouder hoe gekker

JeSko

Forumguru
Ik zag al wel eens voorbijkomen dat jij een GTI had maar dit is denk ik de eerste keer dat ik hem zie, heerlijke pocket rocket! Werkelijk een mooie auto, dat interieur.. :facepalm: de enige auto waarbij ik dit stoffen GTI patroon boven lederen stoelen verkies:thumbsup:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dank je @JeSko. Ik ben er ook nog steeds enorm blij mee.

Ja leer of liever dierenhuid wat mij betreft, is voor mij sowieso een no go. Gelukkig komt er steeds meer nepleer in auto's. Ook in de VW ID, las ik laatst.
 

CDK

Forumguru
ben niet zeker maar ik denk ook niet echt dat ik echt leer heb, het ruikt alvast niet naar echt leer.

In de S2 was het zitgedeelte nog wel van leder, maar de wangen, achterkant van de stoelen en de deurpanelen was allemaal nep.
In m’n Kodiaq was alles nep.
In m’n RAM is wel alles leder, zelfs het dashboard.
 

Captain Hook

Forumguru
Dan rijst de vraag:

Wat is slechter in het algemeen qua milieu impact: echt leer of echt plastic? :pieker:
Denk dat op beiden, overall gezien, nogal wat op aan te merken valt.
Productieketen, oorsprong, gebruiksduur, recyclebaarheid, afval, etc.

Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt. :koffie:
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Captain Hook ; mij gaat het daarbij niet (primair) om het milieu aspect. Voor mij is de reden dat er onnodig dieren voor gefokt, gebruikt en gedood zijn. En ja, ik weet dat ook in mijn auto her en der leer is verwerkt; helaas niet te vermijden wanneer je iets meer wel dan de instap versie.

Verder denk ik dat je misschien niet (goed) op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen op dit gebied. Er wordt bv gebruik gemaakt van gerecyclede pet flessen, ananasblad, kurk, kelp.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ben juist goed op de hoogte van de bizarre en kromme situatie in de plastic recycle wereld!

Daar was laatst nog een interessant item over:
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/staatssecretaris-in-de-maag-met-tonnen-plastic-afval

Hoe nieuw plastic (vers geproduceerd uit aardolie) goedkoper is dan kunststofrecyclaat! En hier in de polder (Biddinghuizen) er een enorm terrein is waar de plastic snippers worden opgeslagen, omdat men ze niet verkocht krijgt!

EZ_WoYNXgAU6Vm0


En dat bedoel ik met "Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt. :koffie:"
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Wel hoor; zo langzamerhand weten we wel wanneer het weer tijd is om te stoppen met afdwalen richting deze materie ;)
Wel wil ik nog graag een vaak gehoord misverstand over leer uit de weg ruimen, n.l. dat het zou gaan om een restproduct.
Dat is soms het geval, m.n. in Amerika, maar in landen als China en India zijn enorme puur op leer gerichte industrieen, te gruwelijk voor woorden.
 

leon-cupra

Forumguru
Ergens logisch dat er maar zoveel rondrijden.
Wanneer je de ruimte niet nodig hebt en je dus nog jong bent, is zo een wagen niet te betalen. Wanneer je een gti wel kan betalen, heb je ruimte nodig (meestal is dat de periode van kids) en is een polo te klein. Wanneer je geen kids meer hebt en de centen nog hebt, dus latere leeftijd, wilt bij velen het lichaam niet meer mee en vinden ze een verhoogde wagen dan weer veel praktischer.
Dus in veel gevallen valt een polo gti uit de boot.
 
Bovenaan Onderaan