Dakdragers gladdak

Niels83

Forumguru
Hallo,

Ik heb de Skoda oem dragers las710001b gekocht. Volgens de dealer zijn deze ook goed op de combi met glad dak maar ik heb ze er op geprobeerd en vind het vreemd.

In de klem zit een pin, als ik hem aandraai drukt die in de rand onder de auto met een deuk tot gevolg. Moet je dat zelf uitboren of zo?

15906154962507005055171816285942.jpg

En als ik gem aandraai steekt de schroef nog zover uit dat hij niet lekker dicht wil.

Iemand ervaring met deze op een combi? of op een HB en zaten daar al gaatje voor geboord?

De klem is van metaal, wat zou ik er tussen kunnen doen krassen op het dak te voorkomen?
DSC_1610.JPG
 

Niels83

Forumguru
maar zit er in de hatchback dan een gaatje waar hij in zou vallen? Thule past dat puntje ook bij meerdere modellen toe.

en zijn er dan geen dakdragers voor een combi zonder dakrails.

Ik heb ze op advies van de dealer gekocht, maar niet bij de dealer. die is zei zelf staat 2de handa genoeg te koop.
 

Joti

Senior Member
Goede actie volgens de website hehe.

Alle foto's die ik tegenkom icm het onderdeelnummer zijn met de HB variant. Lijkt mij alleen geschikt voor de Fabia 2 hatchback
52c564002675a26c6ede7a06780324c3.jpg
 

Joti

Senior Member
Komen die je gekocht heb van een HB of combi af? Anders de verkoper nog eens vragen hoe die bevestigd zat.
 

Okki

Donateur
In mijn Skoda Octavia HB zat in de rand boven elke deur een gaatje. Later begreep ik (na aanschaf dakdragers) dat dit is om de dakdragers te fixeren. Aan de klem van de dakdrager zit dan een puntje.

Op stationwagens zit eigenlijk altijd een dakrails, maar dat is niet altijd zo geweest.

Is het niet zonder, als er geen dakrails opzetten, er wel een soort bevestigings mogelijkheid zit?
 

Niels83

Forumguru
Ik denk dat 99% van de combi's een dakrails heeft. Ik kwam er zelf pas na aankoop achter dat dat er niet op zat.
zonder Corona gebeuren was dit nooit een probleen geweest, maar nu we in NL blijven moeten de fietsen mee op vakantie.

Ik denk dat dit gewoon een foutje is. maar als ik alleen een gaatje mis, dan hanteer ik zelf de boor wel.
 

Niels83

Forumguru
In mijn Skoda Octavia HB zat in de rand boven elke deur een gaatje. Later begreep ik (na aanschaf dakdragers) dat dit is om de dakdragers te fixeren. Aan de klem van de dakdrager zit dan een puntje.

Op stationwagens zit eigenlijk altijd een dakrails, maar dat is niet altijd zo geweest.

Is het niet zonder, als er geen dakrails opzetten, er wel een soort bevestigings mogelijkheid zit?

Okki was dat gewoon een gaatje of zat er nog een rubberringetje in of zo?

In de F1 zitten dakdrager punten in het dak.

Ik denk dat de dakrail zo standaar is dat ze er geen oplossing voor hebben.
 

hemi24

Forumguru
Ik denk dat dit gewoon een foutje is. maar als ik alleen een gaatje mis, dan hanteer ik zelf de boor wel.

Zou ik even niet doen...

Volgens mij is het niet alleen een gaatje, maar zit hier ook daadwerkelijk een busje in met een kraag, zodat je het plaatstaal niet uit z'n verband trekt.
Al in de handleiding van je auto gekeken wat daar in wordt genoemd?

upload_2020-5-28_8-34-46.png
 

Okki

Donateur
Misschien hier iets te vinden....

Screenshot_2020-05-28-08-41-07-517~2.jpeg


Ik weet het bouwjaar van de Fabia niet, aan de hand van het kenteken kom ik bij een BMW uit
 

Canon-Eye

Forumguru
nu we in NL blijven moeten de fietsen mee op vakantie
Dan toch maar een trekhaak? Hoef je de fietsen ook niet zo hoog te tillen.

En dat biedt ook nieuwe mogelijkheden: toen we nog geen caravan hadden gebruikte ik voor de vakanties een geheel stalen aanhangertje (iets meer dan 1meter totale hoogte, merk Anssems) met een goed afsluitbaar deksel. Daar kon veel kampeeruitrusting in en ik had er een fietsimperiaal op gemaakt.
Op de camping stond het altijd nabij de tent bij wijze van afsluitbare berging.
 

CDK

Forumguru
Ja grappig kun je ook antwoord geven op mijn vraag?

Nou dat leek me duidelijk toch?
Of je hebt de verkeerde dragers of je hebt ze op de verkeerde positie.
In mijn Superb 2 sedan had ik ook dergelijke dragers (nog steeds voor de liefhebber) en die zijn perfect schadevrij te monteren. Er zat bij mijn auto namelijk een gat op de plaats waar de positioneerpen in viel.
 

Captain Hook

Forumguru
Hallo,

Ik heb de Skoda oem dragers las710001b gekocht. Volgens de dealer zijn deze ook goed op de combi met glad dak maar ik heb ze er op geprobeerd en vind het vreemd.
Dus.... TERUG naar de verkopende partij die beweert dat het zou moeten passen... duh... :banghead:
(en dan bedoel ik passen zonder schade te veroorzaken)

De klem is van metaal, wat zou ik er tussen kunnen doen krassen op het dak te voorkomen?
Bekijk bijlage 81540
Nou, niet zo als je op de foto laat zien... Of zitten er nu al krassen/deuken?
 
Laatst bewerkt:

Joti

Senior Member
Ik zou zeker niet zelf met de boor gaan zitten prutsen. Waarschijnlijk beschikt de HB dus over een inkeping en geen gat. Als je dit zelf gaat doen kan ik mij voorstellen dat het binnen no-time gaat corroderen.
 

Niels83

Forumguru
Dan toch maar een trekhaak? Hoef je de fietsen ook niet zo hoog te tillen.

En dat biedt ook nieuwe mogelijkheden: toen we nog geen caravan hadden gebruikte ik voor de vakanties een geheel stalen aanhangertje (iets meer dan 1meter totale hoogte, merk Anssems) met een goed afsluitbaar deksel. Daar kon veel kampeeruitrusting in en ik had er een fietsimperiaal op gemaakt.
Op de camping stond het altijd nabij de tent bij wijze van afsluitbare berging.

Dan ga jever vanuit dat er een trekhaak is. maar die is er idd wantvdaar hangt de caravan aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoeveel fietsen moeten er mee?
Ik heb er eentje achterop de caravan staan en eentje op de dissel. Voor ons voldoende, maar met kinderfietsen erbij wordt het lastiger...
 
Bovenaan Onderaan