Kaner - Skoda Fabia II 1.2TSI Elegance

Kanerr

Forumguru
Zo...

Zal hier alles bijhouden omtrent mijn auto.

Waar gaat het om? Skoda Fabia 1.2TSI uit het jaar 2010 met zo een 223.000 kilometers op de tellert.

Twee vorige eigenaren waarvan er ééntje een beetje heeft gehobbied aan de auto :facepalm:

De basis:
Elegance uitvoering.
Klein leder pakket
Mf stuur
Schuif kantel dak
Midden armsteun
Amudsen plus navi radio
Elektrische spiegels en ramen aan voorzijde
Grote bc tussen de tellers
Climatronic

Ik denk dat dat het wel zo een beetje is..

Door de vorige eigenaren gedaan:
Eibach verlaging
16" oem skoda velgen gemonteerd
Xenon
Voetenverlichting (wat niet werkt :facepalm: )
de amudsen plus achteraf laten monteren?? Geen idee of dat zo is hoor, maar ik heb een externe niet originele GPS gevonden achter de radio.

volledig Skoda Dealer onderhouden tot 200.000 en tot de 220.000 bij een Bosch Service onderhouden.

Tot nu toe door mij gedaan:
Airco gevuld (en lek gevonden bij ingang naar kachel)
Nieuwe interieur interieurfilter
Complete reiniging van alle lucht kanalen in de auto
Pioneer platte subwoofer geplaatst achterin
Volgetankt :D

2 staps gepolijst en meteen een laagje wax aangebracht. Hij is na 10 jaar wel goed gebruikt ( lees roest plekjes en krassen en deukjes ) maar er zit nog een beetje bling in :)

Plannen:
Spacers zodat de velgen beter tot hun recht komen
Ramen tinten
Interieur upgrade (past een fabia 3 interieur 1 op 1? )
Alle lampen vervangen voor led
Voetverlichting weghalen
nieuwer type stuur
Nieuwe versnellingspook
Raamspoilers
312mm remmerij aan de voorzijde
Spiegels glanszwart wrappen
Eventueel dak ook glanszwart wrappen

En nu de fotos natuurlijk..
 

Bijlagen

  • EA0C994B-4024-47D1-A990-760AAC590373.jpeg
    EA0C994B-4024-47D1-A990-760AAC590373.jpeg
    220,9 KB · Weergaven: 296
  • 70E0DDC7-8E8F-4A5C-B459-30792446CBC1.jpeg
    70E0DDC7-8E8F-4A5C-B459-30792446CBC1.jpeg
    141,5 KB · Weergaven: 310
  • Fab3.jpg
    Fab3.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 247
  • fab4.jpg
    fab4.jpg
    205,9 KB · Weergaven: 250
  • fab5.jpg
    fab5.jpg
    199,7 KB · Weergaven: 243
  • fab6.jpg
    fab6.jpg
    210,2 KB · Weergaven: 217
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
maar ik heb een externe niet originele GPS gevonden achter de radio.
Word vaker gedaan als de orginele antenne lek ( defect ) is.
En werkt gewoon en sneller en goedkoper dan een gehele orginele antenne weer op dak plaatsen
Interieur upgrade (past een fabia 3 interieur 1 op 1? )
Ga er maar vanuit dat dat niet zal gaan, de 3 is wat breder dan de 2.
Maar @Cordoba weet misschien wat meer, bv of een Seat / VW interieur wel in de Fabia past
 

Kanerr

Forumguru
Word vaker gedaan als de orginele antenne lek ( defect ) is.
En werkt gewoon en sneller en goedkoper dan een gehele orginele antenne weer op dak plaatsen

Ga er maar vanuit dat dat niet zal gaan, de 3 is wat breder dan de 2.
Maar @Cordoba weet misschien wat meer, bv of een Seat / VW interieur wel in de Fabia past

ah kijk das al beter om te lezen, goed om te weten!

Kleeft behoorlijk aan de weg, zie ik op de foto's... :D

ja ik heb al jaren verlaagde autos gereden maar nog nooit zo comfortabel dus het valt wel mee ;)

Ik ben er helemaal ondersteboven van! Succes met je project :-)

en ik maar denken wat je bedoelt.. fotos die raar doen! Ik zal daar nog we een x naar kijken haha!

Dat zijn flinke plannen! Veel succes.

ja kleine dingen voornamelijk :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Hangt samen met instellingen in de camera of telefoon (automatisch draaien) toen de foto's gemaakt werden. Hoe precies weet ik ook niet, maar ik heb dat altijd uitgeschakeld staan. Als ik iets wil draaien, doe ik dat zelf wel in de nabewerking...
 

Kanerr

Forumguru
Hangt samen met instellingen in de camera of telefoon (automatisch draaien) toen de foto's gemaakt werden. Hoe precies weet ik ook niet, maar ik heb dat altijd uitgeschakeld staan. Als ik iets wil draaien, doe ik dat zelf wel in de nabewerking...

Ja daar lijkt het op, maar op de telefoon staan ze wel goed, maar goed we maken wel nieuwe binnenkort ;)

Voor nu is het de nekspieren trainen :tegek:
 

laagvlieger

Forumguru
Interieur upgrade (past een fabia 3 interieur 1 op 1? )

Waarom zou je dit willen? Doel je hiermee op het dashboard of op de stoelen? Zijn de zittingen verzakt of de bekleding niet meer mooi? Ik weet uit diverse fora dat Ibiza en Polo eigenaars vaak het interieur van de Fabia naar hun auto willen overzetten. Je kunt er dus van uit gaan dat Skoda al het beste scoort van de drieling.
Je zou wel het interieur van de RS of Monte Carlo (beide uit de Fabia 2) kunnen nemen, dat past met zekerheid.
 

Kanerr

Forumguru
Citaat
Het zit erg goed, beter dan mijn vader zijn polo 6R. Ik vind de bekleding niet mooi en hoi van meer zijdelingse steun. Stoelen en bekleding van de fabia 3 is erg mooi imo :)

een vrs of mc interieur is inderdaad mogelijk maar moeilijk te vinden :geek:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Waarom zou je dit willen? Doel je hiermee op het dashboard of op de stoelen? Zijn de zittingen verzakt of de bekleding niet meer mooi? Ik weet uit diverse fora dat Ibiza en Polo eigenaars vaak het interieur van de Fabia naar hun auto willen overzetten. Je kunt er dus van uit gaan dat Skoda al het beste scoort van de drieling.
Je zou wel het interieur van de RS of Monte Carlo (beide uit de Fabia 2) kunnen nemen, dat past met zekerheid.

Ik denk dat het omgekeerd is: Skoda heeft gemiddeld mindere stoelen, met de minste zijdelingse steun. Dat komt vooral omdat de sportievere modellen en motorisaties bij Skoda maar een klein percentage uitmaken van de totale verkoop, waar dit bij Seat bijvoorbeeld een serieus deel van de verkochte aantallen is. Ik heb destijds bij mijn Fabia I het interieur uit een Seat Ibiza FR geplaatst, en inderdaad is mijn oude interieur verkocht aan een Seat rijder: hij wilde mijn deelbare achterbank in zijn Ibiza, die nog een achterbank uit één geheel had.

Mijn ervaring is dat je het interieur uit generatiegenoten Ibiza, Cordoba en Polo ook zo kunt overzetten, met daarbij de aantekening dat het interieur uit een Fabia 1 en Fabia 2 gewoon om te wisselen is, omdat deze auto's dezelfde bodemplaat hebben (waar bij VW en Seat wel een nieuwere bodemplaat is gebruikt). Als je het interieur uit een Fabia III wil plaatsen moet je even opmeten wat de lengte is van de stoelrails (zowel de binnenste als de buitenste rail, omdat deze verschillend van lengte zijn), en de afstand tussen de stoelrails meten. Als dit hetzelfde is, kun je dit gewoon uitwisselen. Omdat een Fabia altijd een 4-/5-deurs is, hoef je niet op te letten hoeveel portieren de donorauto heeft: als de rugleuning in een 4-deurs auto naar voren kan klappen is dat geen probleem, een rugleuning die niet opklapbaar is, is wel verboden in een 2-deurs auto (APK-punt).

Overigens hebben veel Fabia's 3 een deels met alcantara bekleed interieur, dat staat mooi maar is een drama om schoon te krijgen als er iets mee is, omdat het allerlei schoonmaakmiddelen zoals interieurshampoo niet goed verdraagt (vlekken).

Voorbeeld van een fraai interieur uit een F3:
b8cf1f1b2fe278918587abec74afc8a3.jpg

Linkje naar de donorauto. Ik ken deze sloperij niet, maar voor iedere sloperij geldt dat je vooraf contact op moet nemen om te checken of onderdelen nog beschikbaar zijn (of dat ze al verkocht zijn).

Voorbeeld van een interieur uit een Ibiza:
695c44802b5cfc0d1aaf97d34cc5eb10.jpg

Linkje
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Cordoba bedankt voor je uitgebreide reactie! Qua schoonmaken en onderhoud maak ik me niet druk, jaren aan ervaring om het goed te houden :) leer alcantara en stof heb van alles wel gehad.
Voorstoelen zullen wel passen, achterbank is van de f3 wat breder in vergelijking met de f2 maar ach dat zien we dan wel weer. De comfort met de huidige stoelen is erg goed, maar totaal geen zijdelingse steun waardoor bochten maken wat minder is in mijn beleving. Maar dat zien we dan wel, eerst alle rare elektrische probleempjes oplossen en dan rustig verder :)
 

Cordoba

Forumguru
Je zou eigenlijk de ruimte tussen de deuren op moeten meten, en ik denk dat het verschil dan wel meevalt (ik denk dat een flink deel van de extra breedte in dikkere portieren (extra veiligheid) zit. Ik weet niet of je op de middenpositie achter nu een 2-punts of een 3-puntsgordel hebt, maar als je nu een 2 punts hebt, en de donorauto een 3-punts, moet je ook de middelste gordelvanger overzetten. (Heb in mijn Fabia I ook moeten doen).

Alcantara netjes houden is één ding, maar een alcantara interieur dat serieus vuil is (uit een sloopauto die bijvoorbeeld in het water heeft gezeten) is andere koek, of kleine kinderen die de boel ondersmeren/kotsen kan ook een probleem zijn met alcantara.
 

Kanerr

Forumguru
Dus... Lijstje met irritante problemen welke ik opgelost wil hebben:

- Mijn rechter bochtverlichting gaat aan en blijft aan bij dimlicht stand. Wanneer ik stuur naar links draai gaat hij uit, maar bij stuur rechtdoor gaat hij weer aan.. Ergens een storing en ik las online al enge verhalen als stuurhoeksensor en complete stuurhuis wat dan vervangen moet worden.. Jikes...

- Irritante tril bij stationair, gaat weg bij gas geven en rijden, lijkt ook weg te gaan bij sturen. Binnenkort naar de garage en goed luisteren waar het nou exact vandaan komt.

- Ik vind mijn Amundsen+ echt niet fijn :tongue: iedere keer na een call valt de verbinding weg met mijn bt muziek stream waardoor hij telkens terug gaat naar radio. Even kijken wat ik daarmee ga doen...

- Linker deurslot microswitch is stuk, heb het een en ander gelezen over repareren of het compleet vervangen van het slot. To be continued...


Verder ben ik ook even bezig geweest met wat anders. Ik vind hem al sinds de aankoop erg nerveus op het gaspedaal, d.w.z. met een klein beetje gas vloog de auto al vooruit. Na verder zoeken heb ik een RaceChip powerbox gevonden. Weggehaald en auto rijdt nu 'standaard' :sleep: Kijken wat het doet met het verbruik.
 

Kanerr

Forumguru
Oh, helemaal vergeten. Ik heb een afneembare trekhaak maar het lijkt erop dat de bumper daar niet geschikt voor is? Ik wil de trekhaak gebruiken, maar de aansluiting zit diep in de bumper. Klopt dit? Heb geprobeerd te zoeken op het forum maar ben helaas niets tegen gekomen. Zal, wanneer de zon weer schijnt een aantal foto's schieten.
 

Canon-Eye

Forumguru
op mijn 2013 Faab combi zit het helemaal niet (gelukkig maar, want ik vind het "geen gezicht").
Eens - en zeker overdag is het totaal overbodige onzin!
Als die gadgetfreaks op de ontwerpafdeling er nou nog 5 minuten langer over hadden nagedacht en een sensortje hadden toegevoegd dat die bochtverlichting (ook bij brandend dim- of grootlicht) alleen bij duisternis laat aanfloepen, dan had ik het nog een klein beetje kunnen billijken. Maar dat kon er blijkbaar nèt niet meer af...

Ik heb het dus uit laten zetten.
Als ik bij uitzondering toch een keer behoefte heb aan bochtverlichting, trek ik wel even aan de schakelaar.
 
Bovenaan Onderaan