Elektrische of hybride auto laden: hoe?

Het slimme thuislaadpunt werkt op wisselstroom (AC) en beschikt over de mogelijkheid om met 3-fase 16 ampère (A) te laden. Daarmee is het potentiële laadvermogen van het thuislaadpunt (3 x 16 A x 230 V =) 11 kW. Uitgaande van de accucapaciteit (36,8kWh) en laadvermogen (7,2 kW) van
de CITIGOe iV zou de laadtijd 36,8/7,2 = 5,1 uur zijn. Echter, de laatste 20% van de accu laadt langzamer waardoor de laadtijd op ca. 5 uur en 30 minuten zal uitkomen.
Om dit thuislaadpunt te kunnen installeren heb je een
3-fase aansluiting in de meterkast nodig. Mocht je een 1-fase aansluiting thuis hebben, dan kan deze door de netbeheerder worden omgezet naar een 3-fase aansluiting.


Dit stukje staat in de brochure van de citygo e iv

daaruit maak ik op dat je gewoon met 7.2 moet kunnen laden met een 3 fase aansluiting?
 

ogiticadoks

Nieuw lid
Na veel gedub besteld: Webasto Pure 22KW plus genoeg YMVK-AS 4 aderige 6mm2 kabel en een 20A installatie automaat.........
Tip van de dag: Ik vond de Webasto Pure 22 KW voor iets meer dan 640 euro op stroomzat.nl, ......

Je zegt "een 4 aderige kabel" moet dat niet een 5 aderige kabel zijn (3 fases een nul en een aarde)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De groepenkast levert geen 11kW, maar kan max 11 kW leveren. De auto vraagt max 7,4kw. Dit is een andere benadering van de discussie. De auto kan laden met 3-fasen dus zal hijdezw gebruiken.
een Opel Ampera laadt bij 1-fase, dus zal bij een 16A dan maar 3,6kw laden en bij 32A 7,4kw.
 

Berrychello

Forumguru
Uit ervaring weet ik dat de e-golf 2*16A aankan en dan laadt met 7,4 kW. Uit alle ervaringsinfo online haal ik dat de Citigo/e-up/Mii hetzelfde systeem als de e-golf hebben, dus max. 2*16A of zelfs 1*32A.
Precies dit. Een collega van mij rijdt een eGolf en die laadt ook met 7,4 kW aan een 3-fase aansluiting.
 

Me Zelf

Forumguru
Je zegt "een 4 aderige kabel" moet dat niet een 5 aderige kabel zijn (3 fases een nul en een aarde)?

Dat zorgde ook bij mij eerst voor enige verwarring: in de YMVK-AS kabel zit de aardedraad, of eigenijk aardemantel al “ingebouwd”. Dus dan klopt het weer wel. Als het niet zo is merk ik dat vrijdag (als de kabel wordt geleverd). :D
 

EdK

Forumguru
Je zegt "een 4 aderige kabel" moet dat niet een 5 aderige kabel zijn (3 fases een nul en een aarde)?
Als je niet door de grond hoeft dan gebruik je een Ymvk 5 aderige kabel met de kleuren Bruin/Zwart/ Grijs /Blauw en groen-geel !
Zodra de kabel in de grond gaat dan gebruik je een Ymvk-as 4 aderig !
Op de plek waar bij de Ymvk de adres zitten ontbreekt dan de aarde draad ! (groen/geel)
Want die zit als een losse blanke flexibele ader om de binnenkabel heen waar dan weer een stalen aardscherm omheen gevlochten zit en dan de Vinyl buitenmantel.

Reden van het aardscherm is dat mocht je er met een schep insteken tijdens graafwerkzaamheden je eerst met je schep de aarde raakt en dan pas een fase.
Maar doordat je al de aarde in scherm raakt kun jij zelf nooit onder stroom komen te staan.

Bij verwerken van de kabel pel je eerst de buitenmantel voor een 20cm er af ( of langer indien nodig ) dan druk je het stalen scherm naar achter toe en komt de aarddraad tevoorschijn !
Dan knip je met een allesknipper het stalen aardscherm weg !! Dus niet de aarddraad !!!!
Dan pel je de binnenmantel af op een cm korter dan het buitenscherm ( dus in dit geval 19cm )
Dan zal je de 4 andere aders zien die de kleuren Bruin, zwart, grijs ( de 3 fases) en de blauwe zien ( de nul)
Hierna tape je de aarddraad groen/geel zodat hij de kleur van een aarddraad heeft en dan neem je grijze of zwarte tape en tape je vanaf de buitenmantel strak naar de adres toe.

Hierna kun je de kabel invoeren door de pakkingsbus ( wartel ) en aansluiten !

En als je een klemmenstrook hebt waar L1 / L2 /L3 / N en PE opstaat dan is de kleurenvolgorde L1/Bruin , L2/ Zwart , L3/Grijs , N / Blauw en PE/groengeel
 

Cordoba

Forumguru
Toch begrijp ik niet waarom men perse met eigen opgewekte stroom wil laden zodat men helemaal "groen" is. Op het geheel in NL maakt dat mijn inziens (ben geen expert, gebruik hier even mijn boerenverstand en logica) helemaal niets uit. Als jij met je panelen energie opwekt die jezelf niet gebruikt, dan wordt dat aan het net terug geleverd.

Dat is de simpele redenering. De werkelijkheid is dat veel energiebedrijven biomassa (hout) gebruiken om groene energie op te wekken, omdat dit officieel onder groene stroom valt. Onlangs was in het nieuws dat er in de USA al protesten zijn omdat daar bossen gekapt worden om het hout met schepen die op de meest smerige olie/asfalt varen, naar Nederland te brengen om het in NL te gebruiken om groene stroom (met biomassa) op te wekken. Als je het totale proces bekijkt is dit één van de meest vervuilende methodes om stroom op te wekken, ondanks het label 'groene stroom'. Als je zelf je stroom opwekt, heb je ook de controle en krijg je geen groene stroom in de kleur donkergrijs (of eigenlijk zwart).
 
De folder op de Skoda website geeft het heel duidelijk aan:

Het slimme thuislaadpunt werkt op wisselstroom (AC) en beschikt over de mogelijkheid om met 3-fase 16 ampère (A) te laden. Daarmee is het potentiële laadvermogen van het thuislaadpunt (3 x 16 A x 230 V =) 11 kW. Uitgaande van de accucapaciteit (36,8kWh) en laadvermogen (7,2 kW) van de CITIGOe iV zou de laadtijd 36,8/7,2 = 5,1 uur zijn. Echter, de laatste 20% van de accu laadt langzamer waardoor de laadtijd op ca. 5 uur en 30 minuten zal uitkomen.

https://www.skoda.nl/-/media/skoda/...ndleiding-elektrisch-laden-en-mobiliteit.ashx
Pagina 3
 
Klopt
Dat is ook gewoon zo
Wel byzonder dat inmiddels 5 van de 5 aanbieders van laadpalen allemaal die info onjuist noemen.
Inmiddels zijn er alweer 2 van de 5 op terug gekomen en hebben hun website aangepast.

wat mij gewoon verbaasde is dat als jij bij laadpaal leveranciers gaat shoppen dat ze je allemaal verkeerd informeren.
Te gek voor woorden
 

Cordoba

Forumguru
@madpatrick Dat langzamer opladen gaat niet alleen op voor de laatste 20%, vanaf het eerste moment dat het laden start loopt de laadsnelheid geleidelijk terug. Dit komt doordat het spanningsverschil tussen de lader en de op te laden accu tijdens het proces geleidelijk terugloopt. Naar mate de accu voller raakt loopt de laadsnelheid dus terug, waardoor je vooral bij het laatste stukje bijladen dit effect heel erg merkt. (Dat effect speelt even goed bij elke accu op oplaadbare batterij, is dus niet specifiek voor auto accu's)
 

EdK

Forumguru
Ja ze gaan hier zo weer :ot: hoor, en voor je het dan weet zit je te praten over benzine en hoeveel Km je daarmee doet....:pardon:
 

Me Zelf

Forumguru
Ziet er leuk uit, met mooie features en dan lijkt het niet duur. Maar met dit soort potentieel gevaarlijke artikelen neem ik geen risico en wil ik iets wat vertrouwder aandoet. Het is geen usb-ladertje... die ook al vaak genoeg spontaan ontbranden als ze iets te goedkoop in elkaar zijn geflanst.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ziet er leuk uit, met mooie features en dan lijkt het niet duur.
Ze bouwen ze voor jou naar jouw specs en dan is het in algemeen goed.
Maar dan gaan ze het kopiëren, maar met goedkopere onderdelen en niet volgens de specs en daar gaat het vaak heel erg fout.
USB laders word al als opmerking gegeven..

Voor mij is Ali met veel van dit soort dingen een NOGO
Dan maar iets duurder uit !
 
Bovenaan Onderaan