Kamiq Vragen, Weetjes & Feitjes

Alpha

Donateur
Nu de handleiding van de Kamiq te downloaden is worden een aantal vragen, weetjes en misschien wel feitjes duidelijk. Ikzelf ben nu nog Fabia rijder en op sommige kleine dingen kan ik mij nu al verheugen. (Iets met ramen openen en sluiten).

Wist je dat?

1. Auto zelf

  • De Kamiq i.t.t. de Fabia (2015) wél alle portierramen kan openen en sluiten met de afstandsbediening? Of in geval van Kessy door de vinger op de deurgreep sensor te plaatsen om de ramen te sluiten.
  • De Kamiq i.t.t. de Fabia (2015) wél comfort openen en sluiten van alle 4 de portierramen heeft? (Schakelaar tot de aanslag indrukken of trekken).
  • De Kamiq een tank heeft van 50 Liter?

2. Infotainment

  • De Infotainment systemen Over the Air systeem updates krijgen? Met o.a. bug fixes. (Vermoedelijk afhankelijk van Skoda Online abonnement)?
  • Kaart updates van de Amundsen niet langer via een SD kaart geüpdatet worden maar via Skoda Online abonnement of WiFi? Je ontvangt automatisch een melding als er nieuwe kaarten zijn.
  • De Amundsen ook gebaren bediening heeft? Door met je hand te bewegen voor het scherm kun je bijvoorbeeld scrollen.

Kort begin wat ik zoal geleerd heb door kort de handleiding door te nemen. (Ja ik lees handleidingen :deuk:).

Heb jij leuke weetjes over de Kamiq? En wil je die delen? Ik lees het héél graag! Ik wil ze graag verzamelen in deze post en uiteraard met vermelding van de "vinder"!
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Leuk om te lezen! Geeft goed aan wat er ook bijvoorbeeld voor de Octavia 4 straks mogelijk zal zijn.

Je opmerking over de kaarten van de Amundsen doet bij mij de vraag opkomen of het nog wel mogelijk is om de kaarten van de Amundsen via de SD-kaart te updaten? Of kan dat alleen nog maar via de (betaalde) internetverbinding of wifi?
 

Alpha

Donateur
Wat ik er van begrepen heb is dat er geen SD-kaart lezer meer in de auto zit. Althans in de handleiding komt deze nergens voor. Ze spreken over Skoda connect "Online Infotainment". Hierin zitten "Online kaartupdates". Volgens mij kost dit nu €49 (vroeger €70). Je kunt dit volgens mij over Wi-Fi doen als over de ingebouwde data-sim... Maar het is allemaal een beetje vaag omschreven. De help-site hier legt e.e.a. uit: https://www.skoda-connect.com/help . Inmiddels is mij duidelijk dat Infotainment (€49) los staat van Remote connect (€39).

Uit de Kamiq handleiding:
Update van de navigatiedatabase Informatie over het updaten van de navigatiedatabase kan bij een ŠKODA Partner worden opgevraagd of staat op de volgende ŠKODA-internetpagina. ▶ http://go.skoda.eu/updateportal

Automatisch updaten
Het infotainment biedt automatisch een updatemogelijkheid aan als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan.
✓ De "Infotainment Online" onlinediensten zijn geactiveerd.
✓ Er is een update van de navigatiedatabase voor de actuele wagenpositie of het reisdoel beschikbaar.

Versie van de navigatiedatabase bepalen › Systeeminformatie aantippen.​

Ik haal er dus uit dat je die €49 euro moet betalen (na het eerste jaar) als je navigatie-updates zelf wil kunnen uitvoeren. Ik gok dat de Dealers ook een bedrag rekenen als zij dit voor je doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Spector

Forumguru
Kamiq.jpeg Vandaag een dagje mee omdat de RS nieuw remblokken nodig heeft. De Kamiq heeft mij eigenlijk wel verrast, ik vind het een leuke auto. Komende van een Octavia Combi RS mis ik natuurlijk wat sensatie als ik het gas indruk en kom ik wat ruimte tekort wat betreft de kofferbak, maar verder een complete auto die soepeltjes rijdt.
 

Rallye

Forumguru
@Alpha Dan zou je dus toch weer moeten betalen voor (de mogelijkheid voor) het downloaden van kaarten. Erg 2012 weer.... Of zou het mogelijk zijn kaarten via USB te updaten?

In het instructieboekje (https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...82127952-c638b6ca-cc01-4806-ae89-147c70988f33) wordt te SD-kaart inderdaad niet meer genoemd. Enkel USB. Dat zou wel zonde zijn omdat deze twee elkaar nu voor de muziek mooi aanvullen: mijn muziek staat op de SD, terwijl die van mijn vrouw op de USB staat. Straks zouden we dus moeten wisselen....
 

Spector

Forumguru
Klopt, ik kon geen SD kaart slot vinden. Wel 2x een usb aansluiting in het middenconsole naast het vakje van de telefoon.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okki

Donateur
Al je muziek via Apple Car Play......
De meeste nieuwe auto blèhren over Appel Auto Speel....

Ze gaan er vanuit dat iedereen een iFeun heeft blijkbaar...
 
Laatst bewerkt:

Polvo

Lid
@Alpha

Mijn Fabia(combi) van 2011 heeft die eigenschappen wat betreft die portier ramen wel.
En ik moet zeggen dat het open en sluiten met de afstandbediening een van mijn grootste ergernissen is.
Regelmatig staan ze dan ook ongewild open omdat de sleutel klem in mij broekzak heeft gezeten.
Dat is met een natte periode als afgelopen tijd niet altijd prettig als alles kleddernat is in de auto.
Ik heb er ook al eens een prak sneeuw in gehad.
Nu controleer ik regelmatig of de portier ramen wel dicht zitten.

Mijn Fabia loopt naar de 10 jaar en voor mij de tijd om te kijken naar een andere auto.
De Kamiq is zeker een kandidaat, maar ik hoop dat dit gedoe met die rammen dan wel uit te schakelen is.

Een ander punt, het niet kunnen krijgen van DAB radio samen met Navigatie vind ik een ontwerp blunder van de eerste orde.
FM radio gaat verdwijnen, de auto is in mijn ogen daarom niet op de toekomstige ontwikkelingen voorbereid.
Je wilt in een auto van deze klasse niet met een los navigatie of dab radio kastje.
 

EdK

Forumguru
Een ander punt, het niet kunnen krijgen van DAB radio samen met Navigatie vind ik een ontwerp blunder van de eerste orde.
Waar heb je het over ???

De DAB radio is een extra optie á €100,00 en zelfs bij de goedkoopste uitvoering aan te vinken....
En word bij elke skoda op deze wijze uitgevoerd als optie...en daar kun je verder over twisten, want vind gewoon dat dit al een standaard moet zijn in een wagen.
En extra kastje kan ik niet vinden in me wagen van de DAB+ , en zal gewoon een extra print zijn die in de mediaunit is ingeprikt

Dus tjsa je blunder is beetje overtrokken.... :pieker:
 

Edition2015

Forumguru
Ik deel jouw mening omtrent het openen van de ramen helemaal, is mij in mijn 03C ook al 2x gebeurd, waarvan 1x helemaal nat, dak gaat ook open.

Navigatie is wat mij betreft een verouderde en onnodige optie, in mijn Kamiq met Bolero navigeer ik met Google maps via Android auto, bevalt prima. Ik mis de ingebouwde navi dus echt niet!
 

Polvo

Lid
Waar heb je het over ???

De DAB radio is een extra optie á €100,00 en zelfs bij de goedkoopste uitvoering aan te vinken....

Ja, maar niet samen met navigatie.
Probeer maar met de configurator.
Ik vind zelf dat je op dit moment DAB+ radio al standaard moet zijn.
Als ik moet kiezen dan zou ik net als Edition2015 kiezen zonder navigatie
 

EdK

Forumguru
Ik kan in configurator gewoon de DAB+ aanklikken voor €100,00 en daarna het naviagtie pakket in actiepakketten aanklikken a €1390 geeft inderdaad de melding dat de DAB a 100,00 verwijderd word
Ik kan het nergens verder terug vinden maar ik ga er eigenlijk van uit dat in dat navipakket de DAB standaard zit ingebouwd.

Zeker weten is conatcten met dealer of als die niet weet met PON
 

Alpha

Donateur
Ja, maar niet samen met navigatie.
Probeer maar met de configurator.
Ik vind zelf dat je op dit moment DAB+ radio al standaard moet zijn.....

Ik heb dan wel de Sport Business maar daar heb ik én het Navigatiepakket én DAB+ op gepakt. En ja beide werkt en zit er ook daadwerkelijk op.


@Alpha

Mijn Fabia(combi) van 2011 heeft die eigenschappen wat betreft die portier ramen wel.
En ik moet zeggen dat het open en sluiten met de afstandbediening een van mijn grootste ergernissen is.
Regelmatig staan ze dan ook ongewild open omdat de sleutel klem in mij broekzak heeft gezeten.
..........

Hier heb ik nog nooit last van gehad. Ook niet op mijn Corsa die ik voor de Fabia had. Kan mij wel voorstellen dat, dat heel vervelend is. Maar dusver werkt alles naar behoren.


Ik kan in configurator gewoon de DAB+ aanklikken voor €100,00 en daarna het navi-pakket in actiepakketten aanklikken a €1390 geeft inderdaad de melding dat de DAB a 100,00 verwijderd word
......ik ga er eigenlijk van uit dat in dat navipakket de DAB standaard zit ingebouwd.


Klopt, bij de non-business modellen zit DAB+ in het navigatiepakket. Maar kun je het ook als losse optie pakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Polvo

Lid
OK, dat is dan duidelijk, het komt nu over alsof je moet kiezen.
Beter is dit dan ook te vermelden bij het navigatie pakket.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rallye

Forumguru
Al je muziek via Apple Car Play......
De meeste nieuwe auto blèhren over Appel Auto Speel....

Ze gaan er vanuit dat iedereen een iFeun heeft blijkbaar...

Nee, dat niet. Smartlink van Skoda is zowel Apple CarPlay als Android Auto, maar omdat die laatste in Nederland officieel niet wordt aangeboden, wordt de nadruk gelegd op CarPlay. Dus niet omdat ze denken dat iedereen een iPhone heeft, maar omdat Google AA niet vrijgeeft.......
 
Bovenaan Onderaan