Caravan trekken

hemi24

Forumguru
@Stevala : laatst wel met een verkoper gesproken die zelf met een Kodiaq en caravan op vakantie was geweest en volgens hem was het bij de Kodiaq geen must.
Ik zie het zelf eerst even aan; mocht het me met het Pinksterweekend niet aanstaan kan het vóór de zomervakantie altijd nog...
 

Bakkertje

Forumguru
Een kodiaq heeft ook veel meer bodemvrijheid dan een superb / octavia, die laatste 2 hebben nogal de neiging om te ver door te veren en daardoor de grond te raken met de trekhaak.
Overigens zou ik dan eerder opteren voor progressieve veren, zie: https://www.skodaforum.nl/forum/i/eibach-voor-kodiaq.33104/

En de dealers ja ach ... je kunt beter hier vragen hoe het zit, krijg je een eerlijk en kloppend antwoord..
 

Stevala

Actief lid
Verkopen kunnen ze goed maar beetje tech achtergrond.... Wist me niet te zeggen welke dsg erin de kodiaq zit. Op een offerte wel dq380 of 381 zien staan... Zou beter moeten zijn dan de dq200 ivm droog of nat... Zelfs dat heb ik snel opgezocht...

Thanks voor de info. Zodra ik mijn beer heb en we met caravan op zomervakantie gaan weet ik meer. Voorlopig zal ik waarschijnlijk alles origineel laten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
de vraag van hulpveren had ik bij de dealer ook gesteld maar deze zei dat dit niet ging op de huidige wagens...
Dat lijkt me - om het héél mild te formuleren - een tamelijk ongeloofwaardig verhaal, zeker als het zo generiek wordt betrokken op "de huidige wagens". Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt, maar mensen die echt verstand van onderstellen hebben (@Antera bv.) kunnen daar vast wel iets inhoudelijks over zeggen.
Heb eigenlijk het gevoel dat "niet willen" eerder aan de orde is dan "niet kunnen".
 

Antera

Donateur
Hulpveren kan zeker op elke auto toegepast worden met originele veren ook sportonderstel. Dus dat de dealer zegt dat het niet kan is dus onzin
 

Henrik

Forumguru
Het is toch werkelijk van de ratten besnuffeld dat een dealer zegt "het kan niet", terwijl hij eigenlijk bedoelt "ik weet het niet, maar heb ook geen zin om het uit te zoeken"?
Sterker nog: tegen mij zeiden ze op een gegeven moment: "je hebt de verkeerde Eibach set gemonteerd. Degene die je hebt is voor een 4x4, terwijl jouw Kodiaq voorwielaangedreven is". Terwijl de set voor een voorwielaangedreven Kodiaq precies dezelfde is als voor een vierwielaangedreven exemplaar. Vervolgens vroeg hij ook nog wie de set eronder had gezet. Hadden ze nota bene zelf gedaan en zelf besteld. Laat mij echt wel zien dat er maar wat geroeptoeterd wordt bij garagebedrijven. En verkopers spannen daarbij echt de kroon vaak...
 

EdK

Forumguru
Sterker nog: tegen mij zeiden ze op een gegeven moment: "je hebt de verkeerde Eibach set gemonteerd. Degene die je hebt is voor een 4x4, terwijl jouw Kodiaq voorwielaangedreven is". Terwijl de set voor een voorwielaangedreven Kodiaq precies dezelfde is als voor een vierwielaangedreven exemplaar. Vervolgens vroeg hij ook nog wie de set eronder had gezet. Hadden ze nota bene zelf gedaan en zelf besteld

Ohhhh ik wou dat ik zo'n dealer had.....
Die beste kerel had me toch een rood hoofd van schaamte gehad ??
Die had zeker niet meer voor of naast me willen staan....

Make my day................:deuk::deuk::deuk:
 

Henrik

Forumguru
Ja, ik laat het vaak maar even voor wat het is. Ik heb ze ook nog een beetje nodig af en toe. Maar ik vind er stiekem wel wat van... :lezen:
 
Mijn Octavia van september 2019 mag volgens kenteken een caravan van 1500 kg trekken. Ik zie nu pas op het plaatje van de Brink trekhaak dat er 10.20 Nm (= ca. 1040 kg) op staat. Welke waarde is geldig? Mag ik rijden met mijn caravan van 1500 kg?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Nm (Newtonmeter) is iets anders dan N (Newton). Wat staat er exact?

Een plaatje van het (type)plaatje zou wellicht veel verduidelijken...
 

dieselslurper

Senior Member
en de D-waarde is dan in kN... :jaja:

Formule om het om te berekenen is:
(Toegestane Max Massa x (D-Waarde in N: zwaartekracht) ) / (Toegestane Max Massa - (D-Waarde in N : zwaartekracht) )

Uitgaande van mijn oude octavia (2016) 1.6 TDI is de calculatie dan:
(1912 x (10200:9,81) / (1912-(10200:9,81)) = 2279 het max trekgewicht voor je trekhaak... Wil niet zeggen dat je auto dat ook mag trekken
 
Laatst bewerkt:

hendrik38

Forumguru
Net voor het eerst 1800 kg caravan aan de haak. Bijzonder verrast door de 1.5 tsi. Doet weinig onder voor mijn vorige 2.0 tdi passat. Hij lust er wel 1 :-)
66ef0525975e8caa3e25c9c0ed9d9637.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan