Caravan trekken

Heeft iemand ervaring met de Kodiaq 1.4 150 pk met een caravan van 1500 kg.
Wil deze kodiaq bestellen, maar wil wel een goede caravantrekker voor de caravan hebben.

Peter
 

Canon-Eye

Forumguru
Kijk om te beginnen eens of caravantrekker.nl deze combinatie al kent? Zegt ook niet alles, maar geeft alvast een indruk.
 

hemi24

Forumguru
Wat had je voorheen als trekkend voertuig voor deze caravan?



Klein voorbeeldje:

Screenshot_20171109-194443.png
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik gedaan, tot 1350kg alles groen, tot 1500kg alles oranje⚠️
Rij nu Mitsubishi Outlander PHEV en we staan volgende maand met auto en caravan in de kck
 

Frenk21

Forumguru
@Roestje ik heb de 1.4tsi dsg met 150 pk voorwielaandrijving en een tabbert van 1500kg. Met deze combi naar Italie geweest over de Brenner. Geen enkel probleem.
Laatst nog een aanhanger erachter van totaal 1750kg. Ging goed, alleen wat minder snel weg;).
De ANWB geeft aan dat er zonder problemen tot 1500kg aan de haak kan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Stop ook wat gewicht in de auto (personen+bagage)
Het komt de stabiliteit van de combinatie sowieso ten goede als je onderweg wat gewicht uit de caravan vervoert in de auto.
Maar neem daar liever niet de gasfles(sen) voor, want voldoende kogeldruk is essentieel.
 
Beste allemaal,
Wij zijn nu een paar weken thuis, na een reis met de caravan. De ervaring tijdens de ruim 3000 km durende trip wil ik hier met geïnteresseerden delen:jaja:. Even wat technische info;

Kodiaq 2.0 L diesel, 190pk, dsg7, 4x4 en nog meer.......

Caravan beladen 2150 kg lengte totaal 8.05 m en 2.5 m breed

We hebben de auto ruim beladen (achterbank plat en zware spullen boven de as) en de banden achter op 2.9 en voor op 2.7 bar gezet.
De combinatie lag mooi strak, met een kogeldruk van 95 kg.
Tijdens het rijden met een constante snelheid van 95 km/uur heb ik meestal in 5 gereden op de stand manuel en soms kunnen schakelen naar 6 maar soms ook terug naar z'n 4
In de vijfde versnelling maakt de motor zo'n 2300 toeren, wat gezien het koppel en de koeling een prima gegeven is.
In de zesde versnelling is dat 1800 toeren en dat is eigenlijk te dicht bij het toerental, waarbij het maximale koppel al wordt bereikt. De olietemperatuur is niet boven de 119 gr. gekomen ondanks vele stijgingen en hoge buitentemperaturen in om. de Ardennen en in Frankrijk.
Door dus hoofdzakelijk in z'n vijf te rijden, is het verbruik uitgekomen op 11 L/100km. Het geheel reed stabiel en bij inhalen (110km) was er geen moment van tekortkoming, zowel in kracht als stabiliteit. Tot zover onze ervaring. Mocht ik iets zijn vergeten, vraag het!
Mvg. Huib
 

Nebu

Nieuw lid
Hoi Roestje, weet dat dit al weer een wat ouder topic is maar vroeg me af of je uiteindelijk nog de skodiaq met een 1.4 liter motor gekocht hebt. Toevallig zit ik namelijk met exact dezelfde vraag. Ik heb ook een Mitsubishi Outlander PHEV en een caravan van ongeveer 1500 kilo beladen. Twijfel of een 1.4 liter turbo motor wel sterk genoeg is om door de bergen naar Italie te gaan.
 

skodasuperb94

Forumguru
@Nebu ,

Welkom op het forum, het wordt zeer op prijs gesteld om je zelf in het daar voor bestemde meet & greet topic je zelf even voor te stellen.

Om de TS te laten weten dat je een bericht hebt geplaatst, plaats een @Roestje en krijgt deze automatische een melding.

Veel plezier vast op ons gezellige forum, en succes met de keuze voor skoda ;)
 
Hoi Nebu,

Ik heb nog niet beslist, omdat ik een hartinfarct kreeg vijf maanden geleden, en wil even wachten met hoe het herstel gaat.
Maar ben nog steeds van plan om een 150 pk 4x4 te bestellen.
Heb ondertussen in de kck van december-januari gestaan met de phev met caravan, en daar waren de ANWB mensen er ook en die waren positief over de kodiaq!
Ik ga in september beslissen welke.

Groetjes,

Peter
 

Nebu

Nieuw lid
@Roestje
Dat is heftig. Ja dan heb je wel andere prioriteiten aan je hoofd. Bedankt voor je bericht in de regel weten ANWB'ers uiteraard wel waar ze het over hebben dus als zij enthousiast zijn dan is dat in elk geval positief.


@skodasuperb94
Twijfel nog tussen de skoda en de tiguan all space. Kodiaq levertijd is geloof ik nog al lang :mad:. Wel allebei onderdeel van de Volkswagen Group :D
 

Frenk21

Forumguru
@Nebu , niet twijfelen en gewoon de 1.4 tsi bestellen. Gaat goed met een caravan van 1500kg. Zelfs de brenner over is geen probleem. Anders gewoon eens kijken of je een rit kan maken met iemand die een trekhaak heeft op de kodiaq bij je in de buurt.
 

CJO

Nieuw lid
Het feit dat ieder 1.4 TSI Kodiaq maar 1200kg mag trekken heeft niets met de constructie van de auto te maken maar is puur een koeling probleem. De standaard koeling is onvoldoende voor 1500KG in alle omstandigheden en daarom is dit op papier terug gezet naar 1200Kg. Ook al kan hij het koppeltechnisch makkelijk aan, bij een 32 graden buitentemperatuur lijkt mij dit geen goed plan. Plus het feit als ze je aanhouden ben je de sigaar want op kenteken staat immers 1200Kg. Alleen de 2.0 TDI mag 1800kg trekken.
 
Bovenaan Onderaan