Caravan trekken

4Motion

Senior Member
In de configurator is mij iets opvallen die wel van belang kan zijn voor mensen die een caravan of aanhanger trekken.
De optie 7 zitplaatsen bracht vroeger de max kogeldruk terug naar een 80 kg. Dit is niet meer het geval :thumbsup:.

Voor een aantal configuratie wordt sinds MY2020(?) wel -200 kg max toegelaten sleep afgetrokken bij 7 zitpl. Goed nakijken wanneer je zou bestellen is aan te raden.
 
Laatst bewerkt:

Stevala

Actief lid
Sommigen beweren wellicht dat inrijden niet meer noodzakelijk is, maar dit is wat Skoda nog altijd in de handleiding zet :

Nieuwe wagen of nieuwe onderdelen
Nieuwe wagen – Inlopen van de moto
r
De rijstijl gedurende de eerste 1.500 km bepaalt de kwaliteit van het inloopproces van de motor.
  • Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motortoerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.
  • Tijdens de volgende 500 km kan het motortoerental langzaam worden verhoogd.
Als je geen sportief rijgedrag vertoont en normaal rijdt... Zou dat niet voldoende zijn? Ik hou niet constant mijn toerenteller in de gaten als ik rijd...
 

Stevala

Actief lid
Best de S-mode effe mijden dus in het begin. Is soms wel verleidelijk, de 1.5tsi dsg is een vinnige motor en heeft geen probleem om de kodiaq op gang te krijgen. Ben benieuwd op vakantie... Volgeladen + dakkoffer en caravan. Altijd handgeschakeld gereden maar ben stiekem fan aan het worden van dsg automaat.
 

Vacaro

Senior Member
@bartg Bedankt voor de info. Ik vermoed dat dit de werkwijze in Nederland is? In België is dat niet zo simpel, heb eens info gevraagd en ze verwijzen me naar de fabrikant - die niet meer bestaat - die moet een nieuw attest maken, dat gaat allemaal via Brussel wat enkele maanden tijd in beslag neemt... B+E halen is nog gemakkelijks maar als je alles via de ijschool doet ben je 800 - 1000€ kwijt

Stevala, ik heb een Hobby 440Deluxe van 1997, op gelijkvormingsheidattest stond MTM van 1200kg.
Ik heb bij technische controle gevraagd wat ik kon doen, daar hebben ze mij gezegd, ga naar fabrikant of invoerder.
Voor Hobby is dat Ideal caravans in Wetteren, Eerst info aan telefoon gevraagd, dan naartoe gereden met auto en caravan, dan heeft de zaakvoerder, opgezocht of chassis wel geschikt was voor 1300kg, dit was zo, heeft dan identificatieplaatje eraf gehaald en een nieuw erop gehangen en heb ook een nieuw gelijkvormingsheidattest gekregen van 1300kgMTM. Ik heb wel 175€ moeten achterlaten bij hem. Zeer goed geholpen en makkelijker dan ik dacht.
Ik woon ook in België en caravan dus ook gekeurd en ingeschreven in België. Ik heb met dit attest wel terug naar technische controlemaar enkel administratief om op keuringsattest uw MTM te laten aanpassen.
Weet niet welke fabrikant/merk caravan je hebt!
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt die S-stand ook in het begin prima gebruiken, op voorwaarde dat je er niet "sportief" mee aan de slag gaat maar gewoon rustig rijdt en uit de hoge toerentallen wegblijft.
Het voordeel daarvan is, dat de motor niet op ongewenst lage toerentallen wordt belast.
Da's immers ook niet zo goed voor een nieuwe motor...
 

Vacaro

Senior Member
Bij mij ook. 1700 kg en de rest:D Bekijk bijlage 78909
Amai, ik merk nu door de aflopende daklijn hoe je dakkoffer omhoog steekt vooraan!
Krijg je dan geen lift waardoor je as druk vooraan minder wordt en meer asdruk achteraan krijgt.
Of is dit te verwaarlozen?

Ik heb dakkoffer liggen maar moet nog de juiste dakdragers aankopen, heb er nog liggen van mijn S-Max maar die passen niet, was zonder dakrails, als iemand iemand kent verkoop ze aan schappelijke prijs.


Mooie combinatie Frank21! ;)
 
Laatst bewerkt:

Frenk21

Forumguru
@Vacaro, geen last van de box tijdens het rijden. Nu heb ik wel een erg grote box van bijna 3 mtr lang. Ook vertekend de foto iets. ik heb via marktplaats gewoon een thule gekocht. Deze past op alle auto’s met een dakrail.
 

Bakkertje

Forumguru
@Frenkie je neemt je surfspullen mee!
images


Dat verklaart een hoop :dankje::cheers:
 

Stevala

Actief lid
@Vacaro ik heb een Beyerland Sport FB van 2006/2007. Mtm 1300KG. De fabrikant Chateau is gestopt na 2007, weet niet juist wie dit verder opvolgde. Ik had eens gehoord Kip maar ben niet zeker.

@Frenk21 Wauw, ik verheug me op de zomervakantie. Mooie combi kodiaq en caravan. Als ik het zo zie staat de dakkoffer redelijk met de neus in de wind, dat is wel een verschil met mijn octavia. Met caravan rijd je niet zo snel maar zonder caravan pakt die wel wat wind lijkt me. Daar had ik niet zo'n aandacht voor bij de dealer. Ik heb zelf een oude thule ocean van 2m+.
 

Vacaro

Senior Member
Als dit echt probleem geeft tijdens rijden, lijkt mij dit makkelijk op te lossen door achteraan een hogere dakrail te gebruiken dan vooraan, helaas moet je dan wel 2 setjes kopen, of en deal kunnen doen met een andere Kodiaq rijder met dakkoffer, de ene een lage set en de andere een hogere en dan effe ieder 1 dakrail ruilen! 1 hoge tegen 1 lage! :-) :-)
 

Stevala

Actief lid
@Vacaro kunnen een nieuw topic starten

Iemand ervaring met andere merken dan Thule? Ik gebruik nog steeds de square bars weet niet of de voeten op de nieuwe dakrails passen. Thule site is daar niet zo duidelijk in..
 

Canon-Eye

Forumguru
Als dit echt probleem geeft tijdens rijden, lijkt mij dit makkelijk op te lossen door achteraan een hogere dakrail te gebruiken dan vooraan, helaas moet je dan wel 2 setjes kopen,
Er is nog een andere oplossing, die heb ik voor mijn achterste kajaksteun toegepast vanwege de wat aflopende daklijn van de Fabia2 Combi.
Tussen de achterste drager en het voetplaatje van de "J"-steun heb ik een hardkunststof opvulblokje geplaatst en de steun daarna met 2 langere U-bouten vastgezet.
Later, na aanschaf van de caravan, heb ik de auto voorzien van hulpveren waardoor de achterkant wat omhoog kwam. Toen was de ingreep ook weer snel ongedaan gemaakt.
 

Stevala

Actief lid
Is er een andere oplossing hiervoor? Aangepaste vorm dakkoffer... Of rijden alle kodiaq met een dakkoffer die met de voorkant naar boven steken? Lijkt me onverantwoord...

Misschien kan de achterste dakdrager meer naar voren gezet worden... Afhankelijk van de dakkoffer en verhoudingen fabrikant.
 

Frenk21

Forumguru
@Stevala, dit is inherent aan de auto. Alleen zijn de meeste boxen niet zo groot en valt het minder op. Met mijn box heb ik geen probleem, maar dit is dan ook geen “plastic” box, maar van glasfiber. Maar dit alles is :ot:
 
Bovenaan Onderaan