Skoda Enyaq

Japanese Power

Donateur
Weer een SUV van Skoda?
Ja, al is deze wel heel anders in vergelijking met de andere modellen van het automerk.


enyaq-skoda-9391.jpg

Skoda’s offensief voor elektrische auto’s begon met de CitigoE iV (slash Seat Mii Electric slash Volkswagen e-Up!). Dit moet je eigenlijk zien als een voorproefje, want in de basis is de Citigo natuurlijk een auto met een verbrandingsmotor. Hoe anders is dat met deze Enyaq.

MEB
De tweede elektrische auto van het merk, maar de eerste op het Modular Electrification Toolkit (MEB) platform van de Volkswagen Groep. Die afkorting ga je de komende jaren nog vaak horen. Volkswagen, Skoda, Seat en Audi gaan tussen nu en 2025 de nodige modellen op dit modulaire platform lanceren.

Na de Kodiaq, Karoq en de Kamiq is dit alweer de vierde crossover van Skoda in een kort tijdbestek. Het uiterlijk van de Enyaq is nog een geheimpje, de Tsjechen hebben voor nu enkel de naam uit de doeken gedaan.

De naam
Hoewel de naam Enyaq sterk lijkt op dat van zijn SUV-broertjes maakt Skoda naar eigen zeggen wel een onderscheiding. Waar de voorgaande drie SUV’s qua benaming zijn gebaseerd op Canadese en Groenlandse namen, krijgen Skoda’s op het MEB-platform namen gebaseerd op de Ierse taal. Een super interessant feit om te delen op verjaardagen.

Miljardeninvestering
De komende jaren rollen de nodige geëlektrificeerde Skoda’s van de band. Naast de CitigoE iV en deze nieuwe Enyaq kunnen we nog veel meer van dit soort auto’s verwachten. Skoda heeft de ambitie om eind 2022 meer dan 10 elektrische modellen in het gamma te hebben. Het gaat hier om zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s. Het merk schat dat deze groep modellen rond 2025 goed gaan zijn voor ongeveer 25 procent van de totaalverkopen. Skoda heeft tegen 2021 in totaal twee miljard euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische modellen.

Bron: Autoblog
 

Captain Hook

Forumguru
https://50to70.com/2020/02/12/news-skoda-enyaq-name/

Knalgele Skoda rakker:
5742220_.jpg


Wel makkelijk instappen:
skoda-vision-iv-geneva-interior-open-1920x1280-1.jpg
 

AGTon

Forumguru
Precies.

Noem mij 1 concept-auto die zo goed als 1-op-1 werkelijkheid is geworden en ook nog eens goed verkocht / een mainstream doelgroep had?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

haggard

Senior Member
Als die zo te koop was, was ik meteen naar de dealer gegaan en had 'r meteen één besteld!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
Ik vind die gele rakker juist weer eens wat anders! Prima vehikel, verfrissende vormgeving en kleurstelling.
Niks mis mee.

Juist jammer dat dat soort concept auto's altijd zo afgevlakt en afgeflauwd worden als ze uiteindelijk in productie gaan. Kun je nagaan hoe behoudend kopers en marketeers zijn. En die denken allemaal dat mensen dit niet zouden willen?!?
Er zitten naar mijn smaak nog wel te veel friemels en tierlantijntjes aan, vooral aan de voorzijde. Het is nog niet glad en 'simpel' genoeg.
Ook zouden alle glimdingen verboden moeten worden.

Kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten, niet in het toevoegen... :pieker:
 

AGTon

Forumguru
@Captain Hook
Ik denk dat het eerder te maken heeft met productie mogelijkheid en kosten.

Zelfmoorddeuren zonder middenstijl heeft tot gevolg dat de rest van de koets steviger / zwaarder moet zijn. Is A een ander productieproces en B zorgt het voor meer kosten, zwaardere auto, dito uitstoot etc.

Nu ik een beetje aan het google ben moet ik eerlijk bekennen dat de laatste uitvoering van de Scenic aardig overeenkomt met de concept / studie model.
https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/11139/hier-gaat-de-toekomstige-renault-scenic
 

Pendragon

Forumguru
Jammer dat ze niet meer inzetten op waterstof. Dat heeft naar mijn mening veel meer de toekomst dan electrische auto's. En het klopt, er is nog veel te winnen bij waterstof, maar dat was in het begin met electrisch ook. Mocht het weer zover zijn dat er een nieuwe auto komt, dan ga ik absoluut kijken naar waterstof en als Skoda er dan niet 1 heeft.....dan wordt het wat anders :D
 
Bovenaan Onderaan