Skoda Enyaq

AGTon

Forumguru
Ik zou mij daar niet zo druk om maken. Een slot is een slot. Zolang het maar niet met grote koeienletters op de buitenkant staat.

Idem met de gordel.
 

MaxN

Donateur
Alleen de A2 werd pas de afgelopen jaren een echt succesmodel door zijn gunstige verbruik.
Dit was een letterlijke "Voorsprong door techniek" van Audi. De markt ver voor destijds.
 

AGTon

Forumguru
Een oude buurvrouw van mij reed in een A2. Leuke wagen. Snap nog steeds niet waarom ze er toentertijd mee gestopt zijn.
 

VAG-man

Forumguru
Een beetje aangeklede A2 zat zo op €28.000, dus snap je ook waarom ze weinig verkocht werden. Volledig aluminium carrosserie. Nu zijn ze heel gewild. Bijna een cultcar. Er rijden momenteel meer A2's in Nederland dan er hier ooit verkocht zijn.
Moderne looks, ondanks 20 jarige leeftijd!
 

Japanese Power

Donateur
Bron: Autoweek

Eerder dit jaar maakte Skoda bekend hoe zijn eerste vanaf de basis als EV ontwikkelde auto gaat heten: Enyaq. Het mag geen verrassing heten dat die auto een SUV-achtige wordt. Op deze eerste set spionagefoto's is de stekker-Tsjech al goed te zien.

Schermafbeelding 2020-03-05 om 20.04.16.png Schermafbeelding 2020-03-05 om 20.04.23.png Schermafbeelding 2020-03-05 om 20.04.29.png Schermafbeelding 2020-03-05 om 20.04.36.png Schermafbeelding 2020-03-05 om 20.04.42.png Schermafbeelding 2020-03-05 om 20.04.49.png Schermafbeelding 2020-03-05 om 20.04.57.png

Volkswagen kondigde deze week officieel de komst aan van de ID.4, een nieuwe elektrische cross-over die aan Volkswagen's ID-label wordt gehangen. Ook Skoda komt in dit segment met een elektrische SUV en omdat de naam van hoogpotige Skoda's op een -q moet eindigen, heeft het management in Mlada Boleslav modelnaam Enyaq bedacht.

De Enyaq is in grote lijnen de productieversie van de Vision iV die het merk vorig jaar tijdens de Autosalon van Genève liet zien, met één belangrijk verschil. Waar de Vision iV als voorbode diende van een elektrische 'coupé-SUV', is de Enyaq de variant met een minder sterk aflopende daklijn. Meer hoofdruimte achterin dus.

Waar de Volkswagen ID.4 een vrij dichte snuit krijgt, met enkel grote koelopeningen in de bumper, draagt de Skoda Enyaq ogenschijnlijk wél een forse grille op zijn snuit. Diverse designelementen van de Vision iV blijven daarmee dus intact.

tiayip0bw4on_600.jpg


Onderhuids doet uiteraard de modulaire MEB-basis dienst als platform. Reken op een SUV waar naast vierwielaangedreven versies, net als van de ID.3 en ID.4, ook achterwielaangedreven smaken van komen. De motorenlijst van de Volkswagen ID.3 geeft al een aardige indicatie van wat deze Enyaq zou kunnen aandrijven. Ook deze Skoda zou dus zomaar met 150 en met 204 pk op de achterwielen beschikbaar kunnen komen. Een vierwielaangedreven variant zou net als de Vision iV een 306 pk sterke aandrijflijn kunnen krijgen. Later dit jaar verwachten we meer van de Enyaq te gaan zien.
 

Desperado

Forumguru
nou....als ik die opbouw weg denk lijkt het net een Toyota Corolla liftback van ergens eind jaren 80 :deuk:
 

Japanese Power

Donateur
SKODA WARMT OP VOOR KOMST ENYAQ

Skoda brengt zeer waarschijnlijk nog dit jaar de Enyaq op de markt, een volledig elektrische SUV. De Tsjechen hebben er nu een teaserplaat van getoond.

Schermafbeelding 2020-03-09 om 13.04.24.png

Skoda liet eerder dit jaar weten hoe zijn eerste in de basis als elektrische auto ontwikkelde model gaat heten: Enyaq. Je moet de Enyaq zien als Skoda's variant van de op stapel staande Volkswagen ID.4. Inderdaad, een SUV dus. Skoda heeft in een video waarin het de nieuwe Octavia RS iV aan de wereld voorstelt, een afbeelding van de Enyaq verstopt. Daarmee wordt direct een groot verschil duidelijk met de Skoda Vision iV, de vorig jaar in Genève gepresenteerde concept-car die vooruitblikte op een elektrische SUV-achtige van Skoda.

Waar de Vision iV namelijk een zogenoemde 'coupé-SUV' was, wordt de Enyaq de conventioneler gelijnde variant, dus met een verder naar achteren doorlopende daklijn. De Enyaq staat net als de ID.3 en straks de ID.4 en tal van andere EV's van de Volkswagen Groep op het MEB-platform. Die modulaire basis maakt de Enyaq in de basis achterwielaangedreven, al komen er ook vierwielaangedreven uitvoeringen. De motorenlijst van de Volkswagen ID.3 geeft uiteraard al een goed beeld van wat de Enyaq zou kunnen aandrijven. Ook deze Skoda zou dus zomaar met 150 en met 204 pk op de achterwielen beschikbaar kunnen komen. Later dit jaar meer!

Bron: Autoweek
 

Berrychello

Forumguru
Het wordt een best geslaagd model kan ik zeggen. En qua formaat/hoogte tussen een Kodiaq en Superb in.
Ze weten 'm in ieder geval aardig lelijk te maken door de camouflage :)
 

Japanese Power

Donateur
En de bewegende beelden van Wouter van Autoblog.

Skoda Enyaq – alle details en eerste rij-indruk
Auteur: Wouter, gepost 7 mei 2020 om 08:00

Skoda-Enyaq-prototype-02.jpg


Skoda Enyaq prototype
De Skoda Enyaq is de eerste elektrische SUV van de Tsjechen. En die zou best wel eens hoge ogen kunnen gaan gooien.

Binnen de Volkswagen Group wordt er serieus gas gegeven op elektromobiliteit. Iedereen die er een beetje interesse heeft getoond, zal de term MEB voorbij hebben zien komen. MEB is het elektrische platform van de VW Group waarop meerdere merken hun elektrische auto’s gaan baseren. Ook de Skoda Enyaq is op het MEB platform ontwikkeld en heeft de primeur dat het voorlopig de grootste wordt van alle EV’s van het VW concern. Je verwacht het niet bij Skoda, maar uiteraard zet Skoda weer vol in op dagelijkse bruikbaarheid en volop ruimte.

Overigens doe ik Skoda en de Enyaq te kort als ik het alleen maar over de interieur ruimte ga hebben. Skoda heeft namelijk vijf pijlers voor e-mobility gedefinieerd en dat zie je ook terug in keuzes die ze hebben gemaakt. Dit is overigens de tweede elektrische Skoda, we deden al eens een rijtest in de elektrische Citigo. Overigens mocht ik ook een rondje doen in een oude Favorit Eltra: een bijzondere EV met handbak.

Genoeg range in de echte wereld, niet alleen voor dagelijks gebruik, maar ook voor andere gelegenheden.
Value for money. Het blijft een heet hangijzer bij elektrische auto’s. Je ziet bij de 208, Corsa, maar ook bij hun eigen elektrische Citigo dat de prijs zomaar verdubbeld. Dat is slecht te verkopen, de prijs van een EV moet vergelijkbaar zijn met benzine of diesels Skoda’s.
Leuk om te rijden- In Nederland zien we niet heel veel Skoda vRS modellen rond rijden, maar het zit wel in hun DNA.
Uitgerust met de Connected en ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)
Aantrekkelijk design. Van al deze zaken zijn voor de Nederlandse prijsbewuste leaserijder die graag zijn steentje bijdraagt aan het milieu niet al deze punten relevant. De range en de prijs natuurlijk wel, en over het eerste is wel wat goeds te melden.

Skoda-Enyaq-prototype-01.jpg

Range van de Skoda Enyaq
Het hete hangijzer van iedere elektrische auto, maar daar is goed nieuws over te melden. De instapper wordt de Skoda Enyaq 50: die krijgt een 55 kWh (netto 52 kWh) grote lithium-ion batterij. De range wordt daarmee 340 km in de WLTP testcyclus. De 109 kW (150 pk) sterke elektromotor drijft de achterwielen aan, sprint naar de 100 duurt ongeveer 11 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Snel is de Enyaq 50 dus niet en echt veel range biedt de instapper ook niet. Het zal van de prijs en de prijsverschillen gaan afhangen of dit een aantrekkelijke variant wordt.

Skoda-Enyaq-prototype-09.jpg

Ook mooi van boven: de Enyaq
Het volgende stapje is de Enyaq 60 die een 62 kWh (netto 58 kWh) batterij heeft, 180 pk vermogen op de achterwielen afvuurt en 390 km WLTP range heeft. Van het volgende batterij niveau komen direct drie versies. Ze hebben allemaal een 82 kWh batterij (netto 77 kWh). De versie met de grootste range is de Enyaq 80 die een 204 pk sterke elektromotor op de achteras heeft. De actieradius van de Enyaq 80 is een hartstikke nette 500 km WLTP, wat in de praktijk royaal meer dan 300 kilometer moet zijn.

In de Enyaq 80X wordt een elektromotor op de vooras toegevoegd en komt het totaalvermogen op 265 pk. In theorie neemt de range dan af naar 460 km WLTP, maar in de praktijk zal de range niet kleiner zijn dan de Enyaq 80 met alleen achterwielaandrijving. Tijdens remmen kan de voorste motor makkelijker helpen met recuperatie van energie.

Elektrisch rijden is niet meer alleen muesli-mobiliteit en dus komt er ook een dikke vRS versie voor de papa’s en mama’s die houden van elektrisch doortrappen. De Skoda Enyaq vRS heeft uiteraard vierwielaandrijving en heeft een totaalvermogen van 306 pk en 460 Nm aan koppel. Dat moet genoeg zijn voor een topsnelheid van 180 km/u en een sprint naar de 100 in 6,2 seconden. De range van de Enyaq vRS is nog steeds 460km.

Skoda-Enyaq-prototype-04.jpg

Skoda Enyaq vRS
Het grootste accupakket van 82 kWh heeft 12 cell modules met ieder 24 Lion cellen. Totaal zijn er dan dus 288 Li-ion cellen aan boord. De 62 kWh accu heeft 9 cell modules, de 55 kWh accu uit de Enyaq 50 heeft 8 cell modules. Het verschil tussen de twee kleinste accu’s is dus niet heel erg groot.

Skoda-Enyaq-prototype-05.jpg

Rijden met een prototype Skoda Enyaq
Het is misschien een beetje suf, maar toch voelt het bijzonder om als één van de eersten met een nieuw model op pad te zijn. Skoda was nog niet klaar om de Enyaq aan de buitenwereld te laten zien, dus zowel interieur als exterieur waren zwaar gecamoufleerd.

De tests waren ook nog lang niet klaar, dus we kregen een aantal expliciete instructies mee. De grote rode knop in de middenconsole moesten we vooral afblijven: daarmee kan in één knap de stroom van het prototype worden uitgezet. Alleen een engineer kan dat vervolgens weer herstellen. Afblijven dus.

Skoda Enyaq in de bergen
Bovendien waren niet alle veiligheidssystemen actief. Van het hele arsenaal airbags was alleen de frontairbag geactiveerd, voor de andere airbags moet de software nog verder geoptimaliseerd worden. Andere driver assistant systemen waren ook allemaal uitgeschakeld. Het ESP was wel actief, anders hadden ze ons journalisten er niet mee durven laten rijden. Dat heeft nog niet eens alles met onze rijkunsten te maken. Een elektrische auto leunt sowieso meer op de elektronische aansturing van de aandrijving.

Het remgevoel was ook nog niet op het niveau wat het zou moeten zijn. Dat is bij elektrische auto’s ingewikkelder dan bij conventionele auto’s. Bij afremmen wordt er immers ook elektriciteit terug gewonnen, dus er is een samenspel tussen de schijfremmen, de elektromotor en de software. Gelukkig hebben ze bij Skoda nog even de tijd om dat helemaal goed te krijgen voor de Enyaq.

Verder voelde de Enyaq erg volwassen aan. De keuze voor achterwielaandrijving helpt erin, het geeft een EV veel meer tractie. Een groot deel van het gewicht zit laag en vooral achterin. KONA EV rijders kennen het gevoel dat het elektro-koppel te veel is voor de standaard gemonteerde ECO banden. Als je voor de grootste accu kiest, zijn de achterbanden bovendien breder dan de voorbanden. Een echte breedset dus, je BMW rijdende buurman kan je er alles over vertellen. Qua velgen is er de keuze uit maten van 18 tot 21″. Daarbij meteen ook de kanttekening dat de grotere velgen gegarandeerd aan je range gaan snoepen.

Skoda-Enyaq-prototype-10.jpg

Skoda Enyaq vs Kodiaq
Met een lengte van 4,64m valt de Enyaq tussen de 4,38m lange Karoq en de 470 cm lange Kodiaq in. Qua uitstraling overklast de Enyaq beiden, formaat zegt ook weer niet alles.

Volgens Skoda heeft de Enyaq op dit moment geen directe concurrenten. Tesla’s, de e-tron en de I-PACE zijn meer premium (en duurder). De ZOE, Leaf en Kona zijn kleiner of hebben een andere carrosserie. De Volvo XC40 P8 Recharge en Polestar 2 komen wellicht nog het meest in de buurt, maar zijn ook premium. Beide Zweden gaan net onder de 60k kosten, gevoelsmatig moet de Skoda Enyaq daar fors onder blijven om de belofte van value for money waar te maken.

Laden en snelladen
Size does matter, ook bij accu’s. Bij EV’s geldt echter dat ook hoe (en hoe snel) je kunt laden bijna net zo belangrijk is. Zoals je mag verwachten van een moderne elektrische auto van een concern zoals de Volkswagen Group is het laden prima voor elkaar. Het AC laden aan de reguliere openbare laadpaal of thuis kan via drie fases tot maximum 11 kW. Standaard wordt de accu tot 80% van zijn capaciteit opgeladen, maar er is een optie om tot 90% vulling te gaan. Een trucje wat van Tesla is afgekeken, maar dat is ook niet meer dan logisch dat inspiratie op wordt gedaan bij Elon Musk.

Een interessante feature is de auto-release van de kabel. Om te voorkomen dat je met een vol geladen Enyaq de (publieke) laadpaal onnodig bezet houdt, kan de Enyaq de kabel in zo’n geval vrijgeven. Een berijder van een volgende EV kan de kabel dan los koppelen van de Enyaq.

Skoda-Enyaq-prototype-01-1.jpg

Elektrische SUV van Skoda in Ierland
DC snelladen behoort ook tot het palet van de Skoda Enyaq. Standaard kan de eerste elektrische Skoda met 50 kW snelladen. Dat voor accu’s van dit formaat niet riant snel, maar gelukkig kan het ook sneller. De snellader van de Enyaq kan worden geupgrade naar 125 kW, voor de vRS is dat overigens standaard. Mocht je veel kilometers maken, dan is het aan te raden deze upgrade te kiezen.

Niet dat we nog echt koude winters hebben, maar toch is ook de volgende optie potentieel fijn. Voor de verwarming kan de Enyaq met een warmtepomp worden uitgerust. Dat scheelt behoorlijk in de benodigde kWh’s en dus in de range.
Het unieke is dat je de Enyaq trucjes kan leren. Stel je parkeert altijd naast je huis, dan kan je de Enyaq die route aanleren. Rijdt de route een keer voor en de Enyaq kan het de volgende keer zelf doen. Ja das grappig he. Geen idee waarvoor ik dat praktisch zou kunnen gebruiken, maar je kan er donder op zeggen dat ik het wel zou verzinnen. Al is het maar om één keer aan een buurman te demonstreren.

Wat ook uniek is, in ieder geval binnen de VW Group, is de formaat van het centrale scherm. Het is 13″ in formaat, groter dan de andere auto’s uit de groep. Het scherm is democratisch in het midden geplaatst, want het moet ook door de passagiers gezien (en gebruikt) kunnen worden.Voor de bestuurder is nog een 5,3″ scherm geplaatst.

Skoda Enyaq
Wie bij een Skoda een nogal basic interieur verwacht, gaat door de Enyaq verrast worden. Het grote scherm is één voorbeeld, maar de “Design Selections” zijn een andere. Het is meer interieur architectuur dan simpelweg wat kleuren bij elkaar klikken. Een voorbeeld: Lodge, met bruin stof op stoelen, deuren, panelen, deel van dashboard. Eco Suite heeft dan weer leer wat bewerkt is met een extract van olijfbladeren.

Hoe ziet de Enyaq eruit?
De groene wrap leidt natuurlijk wat af, wat ook exact de bedoeling is. Ik kreeg wel de kans om het finale product te bewonderen. Het is meer een crossover, dan een SUV. En wat ik daarmee bedoel: de Enyaq is wat minder hoog en hoekig dan de Kodiaq. Ergens lijkt de Enyaq meer een station die wat hoger op de poten staat, dan een echte offroader. Wel mooi hoor, begrijp me niet verkeerd.

De grille is echt bijzonder. Het is een soort plexiglas, waarin de bogen van de grille verlicht zijn. Dit gaat echt indruk maken in het donker, het ziet er erg indrukwekkend uit. Het is bijna niet des Skoda’s, waarbij je toch wat terughoudend verwacht.

Genoeg gave dingen dus, qua ontwerp zal de Enyaq de meeste mensen ook moeten kunnen bekoren. De range en andere specs zijn ook prima, dus dan komt het nog maar op twee dingen aan: de leverbaarheid en de prijs. Skoda heeft een reputatie hoog te houden qua value for money, dus ik doe een voorzichtige gok dat het goed komt.
 

Berrychello

Forumguru
Ik heb m al mogen zien en zoals je hier ook ziet wordt het meer een crossover. Hij zit echt tussen de Superb en de Kodiaq in. Mooie auto!
 

Captain Hook

Forumguru
Een VRS met topsnelheid 180? :banghead:trager dan mijn witte slak:maakmegek:
En jij rijdt natuurlijk dagelijks in België ver boven de toegestane maximale snelheden? :D

Toch? Of toch niet?
M.a.w. wat heb je er dan aan? :pardon:

BTW: ik denk dat je verbaasd bent hoe gemakkelijk en traploos een elektrieken auto accelereert. Veel vloeiender dan welke ICE dan ook...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan