Skoda Enyaq

hemi24

Forumguru
Max 180 km/h...

Tja, wat moet je er van vinden?
Het gaat hard genoeg, zeker gezien de huidige max. snelheden in NL (en B).
Daarnaast voelt het wellicht als een betutteling dat autofabrikanten deze keuze voor ons maken.
Volgens mij was Volvo de eerste die aankondigde dat vanaf 2020 alle modellen zouden worden begrensd op 180 km/h. Er zullen wel meer fabrikanten volgen...
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Daar gaat het niet echt om, als een auto 180 haalt is het de VRS badge niet waard.

En btw, dat ben ik niet, ik weet hoe vlot een elektrische wagen rijd, i'm not stupid ;)
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Een elektrische SUV. Kan me niet boeien. Elke 340km (en voor de veiligheid dus minder) laden, reis weer een uur langer. Bemoeierig begrensd op 180. Wie wordt hier nu blij van?

Bovendien jammer van de RS-tag, die hierdoor wel heel erg gedevalueerd wordt......
 

hendrik38

Forumguru
Ik wordt hier wel blij van :jaja:. Leuk al die ontwikkeling op electrisch gebied. Ik ben er zeker voorstander van. Ik ga er ook zeker naar kijken als hij er is. Alles krijgt tegenwoordig de term R-line, S-line of vrs. Ook al is het alleen optisch. Een batch zegt mij niet zoveel.
 

JeSko

Forumguru
@hendrik38

Ik vind het ook goed dat VW de EV zo doordrukt en zo dus aan de toekomst werkt, indien ingeburgerd en meer rijkweidte voorhande is zal ik ook de stap zetten denk ik. Het gaat mij puur om het misplaatste gebruik van de RS badge.
 

Captain Hook

Forumguru
Oh, het gaat om het plakplaatje... :D
Welnu, dan laat je dat plakplaatje toch gewoon weg? Ik heb al nooit begrepen wat al die kinderachtige stickers toevoegen aan een auto...

Reikwijdte? Je kunt op één energielading zo België doorkruisen. En gezien het aantal kilometers wat een gemiddelde automobilist rijdt; zie ik het probleem niet zo.
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/rapport_kilometers_2017_nl.pdf
Nog geen 10kkm per jaar met een bezineauto; da's nog geen 30km dag!
Nu rijden, de Belgen, met hun leaseauto's, weliswaar ruim 2x zoveel dan met hun privé auto's. Maar dan nog staat een auto eigenlijk het grootste deel van de tijd stil!

Ik zou willen dat ik zo'n auto als de Skoda Enyaq kon betalen; hoe eerder hoe beter. :jaja:
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Ja dat plaatje kan eraf maar Skoda schaadt hiermee de RS als symbool, imo dan.

Klopt, maar ik zou wss afhankelijk zijn van publieke laadpalen, dan is meer rijkweidte wel een dingetje. Thuis opladen gaat hem niet worden.
 

JeSko

Forumguru
BTW @WhiteSuperB Je kunt nu toch thuis ook niet je ICE voltanken?

Neen maar dat tanken duurt 2 minuutjes en ik kan 1000 km door :D momenteel duurt laden uren voor een volle batterij en je mag hier in mijn dorp max 2 uur staan aan de ene laadpaal die we hebben. Ik ben maar bang dat ik dan door tegenslag eens een bijna lege auto voor de deur heb staan, en je zal dan maar net een noodgeval krijgen.

Maar goed ik heb het al gezegd en blijf het zeggen, het elektrisch gevoel wil ik best, maar het elektrische rijden is nu nog niet aan de orde voor mezelf.
 

Timmer

Donateur
De RS max 180km/h. Dat is zoals de Gti/R beperken op 180.
Ja, je mag in BE en NL legaal nergens zo snel op de openbare weg, en ik moedig het niet aan, maar zeg me niet dat het niet gebeurd, er moet zelfs geen 'speciale badge' opstaan opdat sommigen dit rijden...

verder wou ik zelf een hybride kopen volgend jaar, maar het is nu anders uitgedraaid. Een vol elektrische auto, daar is België nog niet klaar voor imo. Niet voldoende laadpalen, en ik heb persoonlijk geen oprit of garage om er een te plaatsen.

op zich wel een mooie auto, en ik kan de ontwikkeling van elektrische auto's alleen maar toejuichen, hopelijk levert dit meer concurrentestrijd op en uiteindelijk goedkopere en betrouwbare wagens voor ons (de eindgebruikers).
 

Timmer

Donateur
Sjaaah, ik ben zelf iemand met 'ne goeie rechtse' zoals ze hier zeggen... hoewel het fel geminderd is tegenover vroeger. Maar ik heb mijn gti niet gekocht met het oog op 'mileage' maar op 'smileage' :bloos:

ik rijd eerlijk gezegd sinds ik ooit is ben moeten voorkomen wel fors minder snel, en cruise control heeft toch gezorgd dat ik bijna nooit een boete rijd. Bijna...
 

Rallye

Forumguru
Ik rijd ook zeer regelmatig in Duitsland, waar gelukkig nog een beetje vrijheid op dit punt over is.

@Captain Hook Ik heb mijn auto niet alleen voor gemiddelden, maar juist ook voor de (relatieve) uitzonderingen. Anders had ik geen vijfpersoons station met 220pk gehad..... Gemiddeld zit er maar anderhalve persoon in met nauwelijks bagage en minder behoefte om die 220pk te gebruiken. Een elektrische auto beperkt je flexibiliteit. Dat het gros van de mensen dat geen bezwaar vindt is prima. Dat zij gecompenseerd worden door een (ook door mij opgebrachte) subsidie, vind ik dan weer minder.....

Ten aanzien van de Enyaq: ik zie niet echt een vooruitgang op het gebied van reikwijdte. Geen briljante auto dus.....
 

EdK

Forumguru
Een elektrische auto beperkt je flexibiliteit.
Niet geheel met je eens hoor !
Een elektrische auto zet je aan om anders te moeten denken over je rit !
Maar net als met eten, wat de boer niet kent dat vreet hij niet !
Zie je dat ook met de elektrische wagens !

En het overschakelen van denken daar zit het probleem van vele mensen !
Privé gezien kan ik zonder meer over op elektrisch en voor de buitenlandse ritten zal ik dan of een brandstof wagen moeten huren of me rit moeten plannen, met stops om te snel laden.
Reden dat ik privé niet elektrisch rijd is simpelweg de aanschafprijs !!

Zakelijk gezien zou de range van de batterijen omhoog moeten om 90% van me dagelijkse ritten te dekken.
De 10% die dan overblijft zou op een andere manier ingepland moeten worden zodat me range die ik op een lading dan heb te dekken !

Verder zou ik dan niet in flexibiliteit beperkt worden !
En snelladen op zaak van onze bedrijfswagens zou geen probleem zijn.
We hebben een kleine 300 zonnepanelen op dak staan en maken en leveren onze eigen laadpalen !
Dus wat er overdag word opgewekt kunnen we s'nachts weer uit het net terughalen.....
 

Bakkertje

Forumguru
Dus wat er overdag word opgewekt kunnen we s'nachts weer uit het net terughalen.....

En daar zie ik dan weer de toegevoegde waarde van meer elektrische auto's.
Nu hebben we nog een salderingsregeling, maar als die afloopt zou het wel heel gaaf zijn als je je eigen elektrische auto als accu voor je zonnestroominstallatie (mooi woord voor scrabble) zou kunnen gebruiken.

Voor mij zou het overigens ook prima kunnen om volledig elektrisch te gaan rijden, alleen de rit met caravan wordt een dingetje, maar dan duurt die rit gewoon langer en maak je daar onderdeel van je vakantie van. Met caravan moet je eigenlijk toch al geen al te lange ritten maken. De range met caravan moet wel ten minste 250 km zijn en dat redden ze nu nog niet volgens mij.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
maar dat duurt die rit gewoon langer en maak je daar onderdeel van je vakantie van
Tssja een sleurhut hebt ik niet en zal er nooit komen (100%)
Maar mijn vakantie begint altijd op moment dat ik de deur achter me sluit van me woning !
En ik heb een einddoel waar we naar toe willen maar verder word er niets gepland of geboekt op ferry's na dan indien nodig !
Dus wat dat betreft zou de E-wagen mij daar ook niet belemmeren ...
 
Bovenaan Onderaan