Lane assist veilig of juist gevaarlijk?

Crafter

Actief lid
Ik rij de Scala nu bij a 2 weken en heb er nu zo'n 1500 km mee gereden. Ik merk dat ik steeds sneller de optie Lane assist uit zet omdat ik merk dat het vrij hinderlijk is en niet bepaald mee helpt aan de veiligheid.

Ik rij vaak lange stukken en kies al snel voor de spitsstrook als deze open is. Cruise aan en beetje onderuit zitten... bij de op en afritten passeer je een schuine streep. Normaal niets mis mee maar ik schrok me rot de eerste keer dat ik er overheen reed. Niet dat ik van de weg getrokken werd, maar ik had het stuur net iets te laconiek beet. Als je niets door hebt hou je je baan niet en zit je ineens een stuk op de baan naast je... Moest even denken aan de rijinstructeur 20 jaar geleden... Het corrigerende handje aan het stuur.

Uitzetten kan in het menu, maar na elke start staat de optie weer aan. Net als Start-stop, eenmalig uit en alleen voor de rit. Ik ving iets op over een update waardoor de optie in 3 stappen instelbaar is. Heeft iemand hier al naar geïnformeerd of uit laten voeren? Ik overweeg anders om de optie (via dealer of bij een van de leden met VAGCOM) uit te laten zetten.

Hoor graag de bevindingen en opties.
 

Crafter

Actief lid
Gisteren toch even bewuster naar het systeem gekeken en op verschillende manieren (handjes netjes op het stuur...) achter het stuur gezeten met het systeem aan. Ik blijf van mening dat ik de invloed best heftig vind, het doet z'n werk want je wordt wel degelijk wakker geschud. Maar in veel situaties verwacht je het niet en dan is het erg wennen. Ik heb het bij verschillende snelheden getest, maar ik blijf het een vervelende optie vinden, kan er niets aan doen. Ik ga er na het weekend eens een belletje aan wagen of het aangepast of zelfs helemaal uitgezet kan worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben in elk geval ontzettend blij dat het bij mijn auto nog niet vanzelf ingeschakeld wordt bij elke nieuwe start.
Het staat uit en blijft uit, wat mij betreft voorgoed.
 

Antera

Donateur
Ik vind het een goed (hulp) systeem. Het werkt perfect moet ik zeggen en de stuurcorrecties gaan ook normaal.

Als je het systeem uit wilt dan kan ik dit voor je regelen indien gewenst. We kunnen ook even kijken om ervoor te zorgen dat hij niet automatisch aan staat. Vind dat ook apart want het is ene hulsysteem geen vast veiligheidssyteem
 

Crafter

Actief lid
@Antera Ik hou het even in gedachten en check eerst even via de dealer wat de mogelijkheden zijn. Moet er rekening mee houden dat het niet mijn eigen auto is, kan er niet zomaar aan sleutelen.
 

Antera

Donateur
Vrees dat de dealer je zo ie zo weg stuurt die weet niet hoe ze dit uit kunnen schakelen. Maar wie weet laat je het zelf uit zetten dan is er niemand die daar iets van merken zal
 
Ik heb de scala nu een week en 2 noodstops verder ben ik helemaal klaar met die zogenaamde veiligheidssystemen! Ik moet nu gedwongen bij elke start de lane assist en de front assist uitschakelen. Die systemen zijn echt niet goed en leiden tot zeer gevaarlijke situaties. Ben zeer verbaasd dat dit a) is goedgekeurd voor de openbare weg en b) dat dit standaard aan staat ipv uit of een keuze in je startmenu. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
 

EdK

Forumguru
Tsja werkt bij mij ook goed, dus misschien toch je rijgedrag aanpassen ?
Soms denk je dat het juist is maar blijkt het toch niet zo te zijn..:pieker::pardon:






en nu maar hopen dat ik niet tegen schenen heb getrapt ?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
@SuperMirafiori Wel vreemd dat het systeem bij jou zo ingrijpt. Dat hoeft (@EdK ) niet aan je rijstijl te liggen (als is “onderuit” in de auto zitten als de TS nooit goed), maar kan ook een instelling zijn of wellicht een fout in het systeem. Toch eens een andere auto rijden met hetzelfde systeem of iemand anders met jouw auto laten rijden of hij jouw ergernis ook bemerkt?
 

leon-cupra

Forumguru
Van lane assist ook niet echt een "fan". Geeft een rare manier van ingrijpen.
Front/back assist heeft mij wel al een herstellingskost bespaard. Achteruit aan het parkeren en was niet echt 100% aandachtig. Was domweg de superb gelijk aan het zetten met mijn vader zijn tiguan. Geen rekening houdend dat de superb is stuk langer is en achter mij een boom stond. Ineens bonk, kijk in mijn spiegel en zie die boom. Eerste reactie "f*ck!!!!" Gaan kijken, niets aan de bumper, systeem had gelukkig ingegrepen. :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben wel blij dat mijn Leon van 2017 is. Geen front assist, wel lane assist maar die is in het menu (ook op de mfd) uit te zetten en komt na opnieuw starten niet automatisch terug zoals blijkbaar bij nieuwere modellen.

Heb het op verschillende soorten weg geprobeerd, maar het ding raakt inderdaad in de war bij spitsstroken en bij tijdelijke (gele) belijning. En op smalle landwegen waar je voor een tegenligger toch echt even op of over het asfaltrandje moet, begint hij ook te muiten, d.w.z mij in de richting van de tegenligger te duwen.
Ik kijk wel gewoon zelf...
 
@Canon-Eye: klopt helemaal, op landweggetjes met stippelbelijning wordt je naar de tegenlgger geduwd, de frontassist greep in toen ik reeds op de linkerbaan was ingevoegd, naast de Peugeot die met 60 invoegde op de snelweg. Mijn ongeplande noodstop met een vrije baan voor me werd net geen neiuwsbericht omdat achteropkomend verkeer zat op te letten en vol in de ankers ging. @EdK: best grof om direct over rijstijl te beginnen, vind je niet?
 

EdK

Forumguru
@EdK: best grof om direct over rijstijl te beginnen, vind je niet?
Het is maar hoe jij dit wil lezen !!
Die veiligheids systemen grijpen in bij een bepaalde situaties die hij dedecteerd
En als jou rijstijl (of die van mij) daar niet bij strookt dan grijpen die hulpsystemen in !
En in die context bedoel ik dus dat je de rijstijl moet aanpassen !

Maar ja wen er maar vast aan, platte tekst komt vaak anders over dan gesproken woord met gezichtsuitdrukkingen erbij !
Dus je opmerking over best wel grof doe ik af als niet gelezen....:pieker::lezen::pardon:
 
Bovenaan Onderaan